Rendkívüli

Támadás ért egy iraki katonai támaszpontot

Zéró vagy diétás kóla? Dietetikus válaszolt, melyik az egészségesebb

| Szerző: hirado.hu
Mindkettő édesítőszerrel készül és nem tartalmaz cukrot. Na, de akkor mi a különbség?

Egy Torontóban élő dietetikus a minap kifejtette e véleményét a kalóriamentes diétás üdítőkről a Tiktokon.

„Mindkettő tartalmaz aszpartámot, koffeint, természetes aromákat és karamell színezéket stb. De a legfontosabb különbség, hogy a diétás kólát kizárólag aszpartámmal édesítik, míg a zéró társát egy aceszulfám-K nevű mesterséges édesítőszerrel is” – Abbey Sharp dietetikus.

Bár az egészségtudatos emberek mindkét édesítőszert méregnek titulálják, valójában az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala, valamint az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság is jóváhagyta a mértékkel történő fogyasztását.

Az aszpartám körülbelül 200-szor édesebb, mint a cukor. Tavaly az Egészségügyi Világszervezet rákkutató részlege az aszpartámot az emberre nézve „valószínűleg rákkeltőnek” minősítette, és további kutatásokat sürgetett a lehetséges egészségügyi kockázatokról.

Egy 2022-es francia tanulmány az aszpartámot a stroke , az aceszulfám-K-t pedig a koszorúér-betegség nagyobb kockázatával hozta összefüggésbe.

@abbeyskitchen Diet, zero, regular, whatever, if you’re going to drink soda, choose the one you love the most and enjoy it in moderation. #dietsoda #dietcoke #cokezero #foodfreedom #dietitiansoftiktok #aspartame ♬ original sound – Abbey Sharp

„Általában nem aggódom egyik édesítőszer miatt sem, bár az aceszulfám-K esetében inkább nem vállalnám a kockázatot a terhesség során, mivel kimutatták, hogy átjut a placentán” – folytatta a dietetikus.

A másik nagy különbség a diétás kóla és a zéró között a koffeintartalom.

Egy körülbelül 0,33-as diétás kóla nagyjából 46 milligramm koffeint tartalmaz, míg a zéró 34-et.

„Őszintén szólva, a diétás üdítők nem egészséges élelmiszerek. Nem szabad őket másképp kezelni, mint a hagyományos, teljes cukortartalmú üdítőket. Nem igazán adnak hozzá semmit az étrendhez, kivéve talán némi élvezetet és egy kis energialöketet. Diétás, zero, normál, akármilyen, ha már mindenképp üdítőt iszol, válaszd azt, amelyiket a legjobban szereted, de csak mértékkel” – vonta le a személyes konklúzióját Abbey Sharp dietetikus.

Kapcsolódó tartalom

Ajánljuk még