Los Angelesben vasárnap este – magyar idő szerint hétfő hajnalban – 97. alkalommal adják át az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia kitüntetéseit, az Oscar-díjakat.
Mi, magyarok is izgatottak lehetünk, ugyanis
Jancsó Dávidot, a neves magyar filmrendező, Jancsó Miklós fiát, a legjobb vágás kategóriában jelölték A brutalista című filmért.
Ez a film összesen tíz jelölést kapott, köztük a legjobb film és a legjobb férfi főszereplő kategóriákban is, utóbbiban Adrien Brody alakításáért.
Korábban is sok magyar vagy magyar származású alkotó nyerte el az elismerést
Az MTVA Sajtóarchívumának összeállítása szerint az első Oscar-díjas magyar alkotás Rofusz Ferenc A légy (1980) című animációs rövidfilmje volt. Egy évvel később első magyar játékfilmként Szabó István Mephisto című alkotása nyerte el a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat. A kategória 2015. évi győztese Nemes Jeles László Saul fia című alkotása lett, 2016-ban a rövidfilm kategóriában Deák Kristóf Mindenki című alkotása nyert.
Szalay Attila 1995-ben a giroszkóp-stabilizátoros Spacecam kamerarendszer kifejlesztéséért, Jászberényi Márk, Perlaki Tamás és Priskin Gyula 2009-ben a Lustre színkorrekciós rendszer kifejlesztéséért technikai Oscart kapott. A 2013-as technikai Oscar-díj kitüntetettjei között Madjar Tibor, Kőhegyi Csaba és Major Imre egy 3D-modellező szoftver fejlesztéséért kapott elismerő oklevelet.
Böszörményi Zsuzsa Egyszer volt, hol nem volt című 1991-es vizsgafilmjével nyerte el az 1972-ben alapított Diák Oscar-díjat (Student Academy Awards) a legjobb külföldi filmek között. 2018-ban Kovács István az Ostrom című vizsgafilmjéért – bronz fokozatú – Diák Oscart kapott a nemzetközi fikciós rövidfilm kategóriában.
Sipos Zsuzsanna a Dűne (2021), tavaly Mihalek Zsuzsa a Szegény párák díszletberendezőjeként vehetett át Oscar-díjat a legjobb produkciós tervezés kategóriában.
Kapcsolódó tartalom
A filmvilág legrangosabb kitüntetését korábban több magyar származású filmes is megkapta. Néhány ismertebb név közülük:
Az egyetlen Oscar-díjas magyar színész Lukács Pál (Paul Lukas, Őrség a Rajnán, 1943).
Kertész Mihály (Michael Curtiz) 1943-ban a legendás Casablancáért kapta meg az Oscart, George Cukor pedig 1964-ben a My Fair Lady rendezéséért vehette át a szobrot.
Az Ezeregyéjszaka varázslatos világát idéző A bagdadi tolvaj látványvilágáért 1940-ben Korda Vince (Vincent Korda) vehetett át Oscar-díjat, a film producere fivére, a brit filmipart megteremtő Korda Sándor (Sir Alexander Korda) volt.
George Pal (Marczincsák György Pál) filmrendező 1943-ban „különleges Oscart” kapott, majd 1950-ben a Végállomás a Hold című futurisztikus filmje a legjobb speciális effektusok díját nyerte el.
Adolph Zukor (Zukor Adolf) producer, a Paramount Pictures alapítója négy évtizedes filmes munkásságát 1948-ban szintén „különleges Oscar-díjjal” ismerték el.
William S. Darling (Sándorházi Vilmos Béla) látványtervező a Kavalkád (1933), a Bernadette dala (1943), valamint az Anna és a sziámi király (1946) című filmekért kapta meg a szobrocskát. Szintén látványtervezőként győzött háromszor is Paul Groesse (Büszkeség és balítélet, 1940; Az őzgida, 1946; Kisasszonyok, 1949), valamint Trauner Sándor (Alexander Trauner) (Legénylakás, 1960) és Joseph Kish (A bolondok hajója, 1965).
Rózsa Miklós zeneszerző háromszor (Elbűvölve, 1945; Kettős élet, 1947; Ben Hur, 1959) nyert.
Forgatókönyvíróként Herczeg Géza 1937-ben (Émile Zola élete), Székely János – John S. Toldy néven – 1940-ben (Arise, My Love), Pressburger Imre (Emeric Pressburger) pedig 1942-ban kapott Oscar-díjat (A 49. szélességi fok).
Vértes Marcell (Marcel Vertes) a Moulin Rouge látványtervezéséért és jelmezéért kapott két Oscart 1952-ben.
Dave Gould (Guttmann Dezső) 1936-ban a Broadway Melody és a Csalj meg, drágám! című filmek táncjeleneteinek megalkotásáért nyert (a legjobb táncrendezésért járó Oscart csak három alkalommal – 1936, 1937, 1938 – adták át).
Operatőrként John Alton (Aldan János) (Egy amerikai Párizsban, 1951), László Ernő (Ernest Laszlo) (Bolondok hajója, 1965) és Zsigmond Vilmos (Harmadik típusú találkozások, 1977) munkáját ismerték el az amerikai filmakadémia kitüntetésével.
1985-ben A Maszk című film sminkes munkájáért Elek Zoltán nyert Oscar-díjat.
A legjobb dokumentumfilmes alkotók között szintén vannak magyar gyökerekkel rendelkező Oscar-díjasok: Pressburger Imre unokája, a skót Kevin Macdonald (Egy nap szeptemberben, 1999), valamint az amerikai Elizabeth Chai Vasarhelyi (Free Solo – Mászókötél nélkül, 2018) és Steven Bognar (Az amerikai gyáregység; American Factory, 2019).
A kiemelt kép forrása: Jason Armond / Los Angeles Times via Getty Images