
Három évtizeden át tartotta magát az a tézis, hogy egy brit és amerikai mérnökökből álló csapat rajzolta és építette meg a McLaren Mp4/4 típusjelzésű Forma–1-es versenyautóját. Gordon Murray, a McLaren akkori technikai igazgatója azonban most jogi lépésre szánta el magát egykori kollégáival szemben, akik szerinte hamisan mondják magukénak az egykori csodaautó szellemi tulajdonjogait.
Murray a Motor Sport Magazine című brit szaklapnak adott interjúban hangsúlyozta, hogy az Mp4/4 az ő koncepciója alapján született, a versenyautó alapötletét ugyanis még korábbi munkaadójától, a Brabham-csapattól hozta magával.
„Én voltam a technikai igazgató, a teljes tervezőcsapat vezetője. Elegem van abból, hogy mások az én hírnevemből próbálnak megélni”
– nyilatkozta a dél-afrikai születésű dizájner a magazin szeptemberi számában. Murray hozzátette: az a felvetés, hogy a McLaren akkori főtervezője lenne a versenyautó szellemi atyja, „a legnagyobb baromság, amit valaha hallottam”.
Great Image of @ayrtonsenna and his @McLarenF1 team, Suzuka 1988 pic.twitter.com/c7uL5Von6k
— Retro Racing Company (@RetroRacingCo) October 30, 2014
Gordon Murray (balra), a McLaren F1-es csapat egykori technikai igazgatója és Ayrton Senna 1988-ban
„Párhuzamos univerzumban” élt a sztártervező?
A McLaren egykori mérnökcsaptának tagjai, Steve Nichols főtervező és segítői, Neil Oatley, Gordon Kimball és Matthew Jeffreys azonban továbbra is fenntartják, hogy a világverő F1-es autó az ő munkájuk gyümölcse.
„Csak azt tudom elképzelni, hogy Gordon (Murray) és mi, a tervezőcsapat többi tagja párhuzamos univerzumokban éltünk, mivel az ő emlékezete nem egyezik az enyémmel, sőt egyetlen volt kollégáéval sem, akikkel a témáról beszéltem”
– írta Jeffreys a Motor Sportnak címzett olvasói levélben, amely a lap 2021. októberi számában jelent meg.
Olaj a tűzre, hogy időközben Murray és Nichols is olyan utcai sportautókat tervezett, amelyek reklámkampánya során mindketten építenek az F1-es elismertségükre. Murray eddig két levelet írt Nicholsnak, amelyekben jogi lépésekkel fenyegette meg egykori kollégáját, ha nem tünteti el a saját honlapjáról azt a bejegyzést, amelyben magának vindikálja az Mp4/4 tervezését.
Meet the class of ‘88, the team behind the legendary MP4/4, who were reunited at the MTC today. 🤝 pic.twitter.com/gapuooLotZ
— McLaren (@McLarenF1) January 10, 2018
A McLaren 30 évvel ezelőtti mérnökcsapata a McLaren Technology Centerben 2018-ban egy Mp4/4-es modell mögött. Neil Oatley (jobb szélen) és Steve Nichols (jobbról a 3.) továbbra is kitart amallett, hogy ők tervezték a versenyautót
A dél-afrikai tervezőmérnök arra hivatkozik, hogy
saját vállalkozásban gyártott szupersportkocsijának, a T.50-nek a hírneve azon alapul, hogy egyedül ő volt Senna és Prost egykori „meseautójának” a kiötlője.
A McLaren Mp4/4 és a Honda hathengeres, 740 lóerős turbómotorja szinte verhetetlen párost alkotott 1988-ban: a szezonban megtartott tizenhat nagydíjból 15-öt megnyert Ayrton Senna és Alain Prost irányításával. Prost megnyerte többek között a Monacói Nagydíjat és hazai futamát, a Francia Grand Prix-t, míg Senna egyebek mellett a Hungaroringen és a Honda hazájában, a Japán Nagydíjon diadalmaskodott. A McLaren–Honda az idény során 199 pontot gyűjtött – többet, mint a mögöttük végzett hat csapat együttvéve –, így fölényesen elnyerte a konstruktőr-világbajnoki címet.
Az egyetlen verseny, amelyet nem a legendás piros-fehér kocsik egyike nyert, az Olasz Nagydíj volt Monzában. Ezen Prost és Senna kiesése után az ősi rivális, a Ferrari aratott kettős győzelmet Berger és Alboreto révén, három héttel a csapatalapító Enzo Ferrari halála után.
Címlapfotón: A brazil Ayrton Senna a győzelem felé halad McLaren M4/4–Honda Turbo versenyautójával a Brit Nagydíjon, Silverstone-ban, 1988. július 10-én (Forrás: Twitter)