×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!
×

Az ember, aki visszatért a pokolból – 45 éve szenvedett súlyos balesetet Niki Lauda

 

Niki Lauda első világbajnoki címe után megállíthatatlannak tűnt a Forma–1-ben, mígnem 1976. augusztus 1-jén súlyos versenybalesetet szenvedett az NSZK Nagydíjon. A Ferrari a védőkorlátnak csapódva kigyulladt és az osztrák pilóta fél arca megégett. Az orvosok lemondtak róla, egy pap már az utolsó kenetet is feladta neki, de Lauda hallatlan akaraterővel felépült, és 42 nappal később, Monzában újra ott ült a Ferrari volánjánál. A címvédés nem sikerült, riválisa, James Hunt egy ponttal megelőzte, de az osztrák ezáltal még életében legendává vált.

Niki Lauda vezeti 1976-os Ferrari 312 T2 versenyautóját a Legendák Parádéján, a Formula–1-es Osztrák Nagydíjon, Spielbergben 2014. június 22-én (Fotó: GEPA/Red Bull Content Pool)

A Ferrari 1975-ben remek autót épített Laudának, amivel az osztrák fölényesen megszerezte a világbajnoki címet. Miután az 1976-os szezon első hat versenyből négyet megnyert és kétszer második lett, alig akadt fogadóiroda Angliában, ahol a Ferrari-pilóta duplázása ellen lehetett volna fogadni. Túl az idény felén Lauda több mint 40 pontos előnnyel érkezett a Német Nagydíjra, a „Zöld Pokolnak” is nevezett régi Nürburgringre, amely 22,8 kilométeren át kanyargózott az Eifel-hegység lankái között. Hosszánál fogva a pálya hagyott kívánnivalókat maga után a biztonság terén: volt olyan pontja, ahová csak többperces késéssel érhettek oda a mentőegységek egy balesetet követően.

Lángok borítják Niki Lauda versenyautóját a Bergwerk-kanyarnál, az NSZK Nagydíj 2. körében történt balesetben 1976. augusztus 1-jén. Pilótatársai kihúzták az égő Ferrariból, de a vb-címvédő osztrák tüdejébe mérgező gázok kerültek (Forrás: Twitter)

A címvédő száraz gumikon vágott neki a futamnak, de miután a pálya egyes részein szemerkélt az eső, a második kör megkezdése előtt kiállt a depóba kereket cserélni. Lauda immár vizes gumikon vetette magát a mezőny után, de mintegy 10 kilométerrel később, a Bergwerk-kanyarnál a Ferrari egy enyhe balkanyarból kijövet megbicsaklott és a sziklafalnak rohant.

A védő drótháló letépte Lauda sisakját, majd a pályára visszasodródó kocsi lángba borult. Lauda 46 másodpercig ült a 800 fokos pokolban, mígnem a helyszínen megálló kollégái, Arturo Merzario, Guy Edwards és Brett Lunger kihúzták a roncsból.

Különös módon Laudának nem tört el semmije, és égési sérülései sem lettek volna halálosak. Ám a hosszú idő alatt belélegzett benzingőz és a lángoló anyagok toxikus gázai miatt a tüdeje roncsolódott, és emiatt került életveszélyes állapotba.

Helikopterrel a mannheimi klinikára szállították, ahol egy égésspecialista, Peter professzor és csapata próbálta megmenteni az agonizáló bajnokot.

Egy óvatlan pillanatban a helyi katolikus pap az utolsó kenetet is feladta a magatehetetlen osztráknak, akkori felesége, Marlene pedig sírva fakadt, amikor meglátta a bekötözött fejű, lélegeztetőgépen fekvő férjét.

Ez az aktus döntő szereppel bírt, mert a magatehetetlen Lauda olyan mérges lett a papra, hogy akkor határozta el végleg: azért sem hal meg!

Lauda amúgy sem csekély akaraterejét fokozta, hogy miközben az orvosok kezdetleges módszerekkel igyekeztek megtisztítani a tüdejét a lerakódásoktól, a kórteremben lévő fekete-fehér tévén végignézte, amint legnagyobb vetélytársa, James Hunt megnyeri a német futam után a Holland Nagydíjat is, ezzel jócskán lefaragott a ponthátrányából.

Niki Lauda bekötött fejjel részt vesz az Olasz Nagydíj sajtótájékoztatóján, Monzában, 1976. szeptember 9-én. A Ferrari vb-címvédője 42 nappal a súlyos nürburgringi balesete után visszatért a versenyzéshez (Forrás: Twitter)

Két héttel súlyos balesete után Lauda újra edzett – a balesetet és a visszatérés nehézségeit remekül mutatta be 2013-ban megjelent Rush! (Hajsza a győzelemért) című filmjében az Oscar-díjas rendező, Ron Howard –, és 42 nappal később az osztrák még vérző sebekkel, de újra ott ült a Ferrariban az Olasz Nagydíj rajtjánál.

Csapatfőnöke, Enzo Ferrari nem hitte, hogy sztárpilótája valaha újra a régi lesz, ezért Clay Regazzoni mellé leszerződtette az argentin Carlos Reutemannt, vagyis három autót indított Monzában. Regazzoni második lett, a Ferrari-rajongók és a világ azonban Niki Laudát ünnepelte, aki félelmeit és fájdalmait legyőzve negyedikként kormányozta célba a vörös autót. Egy későbbi világbajnok, Damon Hill szerint „ez volt a legbátrabb cselekedet, amit valaha láttunk a Forma–1-ben”.

Újabb két futamgyőzelme révén Hunt felzárkózott a pontversenyben közvetlenül Lauda mögé, így az 1976-os világbajnoki cím sorsa az utolsó futamon, a Japán Nagydíjon dőlt el. Zuhogott az eső Fudzsiban, ezért Lauda úgy döntött, nem kockáztat tovább: a második kör végén a bokszba kormányozta a Ferrarit és kiszállt belőle.

Amikor a versenymérnöke felajánlotta neki, mondják azt a sajtónak, hogy műszaki hiba miatt adta fel a versenyt, Lauda visszautasította ezt. „Nekem csak egy életem van, amit egyszer már majdnem elveszítettem. Elég volt ebből!” – mondta.

Lauda kiállása miatt megromlott a viszonya Enzo Ferrarival, az osztrák pedig rossz néven vette, hogy a csapatfőnök nem számolt vele komolyan, hiszen szerződtette Reutemannt az ő távollétében. Az ennek nyomán kialakult feszült légkörben az osztrák ismét felért a csúcsra 1977-ben a Ferrarival, majd 1984-ben – két év kihagyás és visszatérése után – megszerezte harmadik világbajnoki címét a McLarennel. Ezután Niki Lauda megalapította légitársaságát, a Lauda Airt, amelynél ügyvezető igazgatóként és pilótaként is dolgozott. A Ferrarinál tanácsadóként töltött évek után 2001-ben elfogadta a Jaguar F1-es csapat ajánlatát, amelynek másfél évig vezetője volt, majd 2010-ben, immár a Mercedes szaktanácsadójaként úttörő szerepet játszott Michael Schumacher visszatérésében.

Oroszlánrészt vállalt abban is, hogy lerakja a Mercedes jelenlegi sikercsapatának alapköveit a 2010-es évek elején.

Ennek egyik fontos mozzanata volt Lewis Hamilton leszerződtetése 2013-ban, amit az angol azóta hat világbajnoki címmel hálált meg.

Niki Lauda tüdőelégtelenségben hunyt el 2019 májusában. Az orvosok szerint halálát főként az 1976-os nürburgringi baleset visszafordíthatatlan utóhatásai okozták.

Címlapfotón: Niki Lauda az 1976-os Ferrari 312 T2 versenyautójában ül a Legendák Parádéján, a Forma–1-es Osztrák Nagydíjon, Spielbergben 2014. június 22-én (Fotó: GEPA/Red Bull Content Pool)