Délibáb volt-e a Red Bull tündöklése, avagy mit tanultunk az F1-es teszten?

 

Max Verstappen futotta a legjobb köridőt, és 422 megtett körrel az Alpha Tauri gyűjtötte a legtöbb tapasztalatot a Forma–1-es szezon első (és egyben utolsó) tesztelésén, Szahírban. Ez alapján meg a vb-címvédő Mercedes és a Ferrari szenvedése láttán úgy tűnhet, hogy a Honda motort használó csapatok állnak a legjobban a március végi szezonkezdés előtt. Szakemberek szerint azonban délibáb lehet Verstappen és a Red Bull tündöklése…

A mexikói Sergio Pérez (Red Bull-Honda) és holland csapattársa, Max Verstappen technikai hiba nélkül teljesítette a háromnapos F1-es tesztet a bahreini Szahírban (Fotó: Red Bull Content Pool/Getty)

Max Verstappen a háromnapos téli tesztelés első és utolsó napján is az eredménylista élén végzett a Red Bull-Hondával. A hollandnak az erőfelmérő utolsó órájában, naplementekor futott 1 perc 28,96 másodperces köridejét csak a testvércsapat Alpha Tauri (korábbi nevén Toro Rosso) japán újonca, Cunoda Juki tudta megközelíteni. Ez alapján úgy tűnik, hogy a Red Bull hibátlanul oldotta meg a téli házi feladatát és a leggyorsabb autóval rendelkezik, ami – a frissen leigazolt Sergio Pérez 188 problémamentes körét is beszámítva – ráadásul megbízható is. Ez vélhetően igaz is.

Azonban költői túlzás lenne azt hinni, hogy a középmezőnybe tartozó Alpha Tauri és a japán újonc ütőképesebb egységet alkotna, mint a világbajnoki címvédő Lewis Hamilton a Mercedesszel, Sebastian Vettel az Aston Martinnal vagy éppen Charles Leclerc a Ferrarival.

A technika és a szél is hátráltatta a Mercedest

A Mercedes téli tesztelése szokatlanul problémásra sikerült. Valtteri Bottas alatt mindössze hat kör megtétele után váltóhiba miatt megállt a W12 Hybrid, a kocsit hosszas szerelés után délutánra átvevő Lewis Hamilton pedig megpördült, majd a világbajnok megismételte a piruettet a teszt zárónapján is. A pilóták elmondása alapján az új Mercedes hátsó traktusa a számos beállításmódosítás ellenére „ideges”, nem elég stabil, így pedig nem tudják átvinni a motor forgatónyomatékát a pályára.

A vb-címvédő Lewis Hamilton a Mercedes W12 Hybrid hátuljának instabilitására panaszkodott, kétszer meg is pördült az F1-es tesztelésen Bahreinben (Fotó: Daimler AG Media)

Ezt Andrew Shovlin, a brackley-i gárda technikai igazgatója is elismerte, aki szerint „komolyan át kell fésülnünk a Bahreinben begyűjtött adatokat, mert a riválisaink sem fognak ölbe tett kézzel ülni a szezon kezdetéig hátra lévő két hétben”.

Megfigyelők szerint hozzájárultak a Mercedes szokásosnál gyengébb szezonkezdéséhez a bahreini pályán egyébként nem szokatlan erős széllökések is, amelyek felborítják az érzékeny F1-es autók egyensúlyát. Hamilton két megpördüléséért pedig a finom sivatagi homokot tették felelőssé, amit ha az aszfaltra fúj a szél, olyanná válik, akár egy korcsolyapálya.

Ferrari: optimistább hangulatban, mint tavaly

A Ferrari sem úszta meg technikai problémák nélkül a tesztelést. Charles Leclerc-nek rögtön a nyitónapon berádiózott a csapat, hogy állítsa le a vadonatúj erőforrást, mert veszélyesen felszökött az olaj hőfoka. A frissen leigazolt Carlos Sainz csak az utolsó tesztnapon, vasárnap tudta kiköszörülni a 16-szoros konstruktőr-világbajnok istálló renoméján esett csorbát, amikor megfutotta az egész tesztsorozat harmadik leggyorsabb idejét. „Több tekintetben is fejlődtünk tavalyhoz képest, de a változékony körülmények miatt nehéz megmondani, pontosan mennyit” – mondta Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke.

„Nagyon tetszett viszont, ahogy Charles (Leclerc) és Carlos (Sainz) együtt dolgozott: már most remek a munkakapcsolatuk. Jobb, mint tavaly volt Sebastian (Vettel) és Charles között”

– tette hozzá.

A Ferrari új igazolása, Carlos Sainz Jr. jó benyomást keltett első tesztelésén a csapattal. A spanyol pilóta a harmadik legjobb köridőt futotta (Fotó: Ferrari Media)

Sebastian Vettel csapatot váltott a télen, a németek négyszeres világbajnoka hat év után elhagyta a Ferrarit, és a korábban Racing Pointként ismert Aston Martinhoz igazolt. Vettel elmondta, hogy ő bizony futamgyőzelmekért jött a silverstone-i csapathoz, ami a „Rózsaszínű párducok” tavalyi egy győzelme után nem is irreális elképzelés. A bahreini teszteken látott műszaki hibák – Vettel kocsijában egyszer elment a hajtás, egy másik alkalommal pedig váltóhiba miatt kényszerült hosszú szerelésre – azonban kissé megtörték a német lelkesedését. A 2021-es szezonra klasszikus „brit versenyzöldbe” öltöztetett Aston Martin számára mégis biztató jel, hogy Vettel csapattársa, Lance Stroll egyszer a negyedik, majd a harmadik leggyorsabb napi köridőt jegyezte, vagyis az AMR21-es versenyautó legalábbis egy-egy körön (edzésen) gyorsnak tűnik.

Alonso: mintha egy napot sem lett volna távol

Külön reflektorfény esett a tesztelésen az Alpine csapatra, amely a Renault helyét vette át a franciák teljes megújulása során. Ennek része volt a kétszeres világbajnok, Fernando Alonso szerződtetése, aki két év kihagyás után úgy ült vissza az F1-es pilótaülésbe, mintha sosem szállt volna ki belőle. Alonso 205 kört, több mint 1100 kilométert tett meg a neki jutó két tesztnapon, és noha a spanyol csak a tizedik legjobb köridőt jegyezte az összesített tabellán, a megtett távval (illetve az ennek során megszerzett műszaki adatokkal) elégedett volt.

Fernando Alonso két év kihagyás után az Alpine (korábban Renault) csapatával tért vissza a száguldó cirkuszba. A spanyol pilóta elmondása szerint jól érezte magát a kocsiban Bahreinben (Fotó: Alpine F1 Media)

A bahreini tabella alapján gyorsnak tűnik a McLaren idei autója is, annak ellenére, hogy az egykor szebb napokat látott brit istálló 2014 óta először használja a Mercedes hajtásláncát és erőforrásait. Különösen a csapat új szerzeménye, a Renault-tól érkezett Daniel Ricciardo villogott a tesztelésen, aki a hetedik legjobb köridőt jegyezte. Jó irányban fejlődnek az Alfa Romeo és a Williams versenyautói – mindkét gárda hatalmas népszerűségnek örvend a Forma–1-rajongók körében. Az olaszokra különösen Kimi Räikkönen miatt figyelnek sokan, aki 41 évesen mit sem veszített a gyorsaságából.

Kimi Räikkönen már a 19. Forma-1-es versenyszezonjára készül, de a tempója és a lelkesedése töretlen. Az Alfa Romeo Orlen finn versenyzője 229 kört tett meg a C41-es versenyautóval Szahírban (Fotó: Pirelli Media)

A „Repülő finn” 229 kört, azaz 1239 kilométert ment az Alfa Romeóval, többet, mint bárki más a háromnapos teszt során. George Russell legjobb eredményével szintén befért a legjobb hatba, ami ha messze menően nem is enged következtetni, azt mindenképp mutatja, hogy az előző évek sereghajtó csapata végre a fejlődés útjára lépett.

A Forma–1 világbajnokság idei szezonja március 26-28-i hétvégén kezdődik a Bahreini Nagydíjjal. A pénteki szabadedzéseket, a szombati időmérő edzést, valamint a versenyt az M4 Sport élőben közvetíti.