×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Az óvodásokra is szemet vetettek a nemváltást propagáló LMBTQ-mesekönyv szerzői

 

A Labrisz Leszbikus Egyesület érzékenyítő foglalkozástervet adott közzé a Meseország mindenkié című botrányt okozó mesekönyvhöz. Az egyesület oldaláról ingyenesen elérhető segédanyag a mesekönyv témáihoz illeszkedően drámapedagógiai eszközökkel, drámajátékokkal próbálja bevonni, érzékenyíteni az óvodásokat és a kisiskolásokat.

„A gyakorlatokat úgy állítottuk össze, hogy azok egy csoporttal/osztállyal végezhetők el. Számos csoportos és frontális munkaforma található közöttük, ami nem vagy nem optimálisan működik otthon csupán gyerek–szülő között” – írják a segédkötetet összeállító szerzők az egyesület oldalán. A foglalkozástervet az Ejha! – Emberi jogi nevelők hálózatának pedagógusai készítették. Többek között Botzheim György (alias „Gyuri bácsi”), aki saját motivációs ajánlásában így fogalmaz: „A tudást, mint értéket képviselem. Hiszem, hogy az ember egész életében tanul, nem csak az iskola falai között, ezért a gyerekek mindennapjaiban is arra fogok törekedni, hogy minél mélyrehatóbban megismerkedhessenek a világgal, a személyiségükkel, osztálytársaikkal.”

Botzheim egyébként a 2019-ben induló alternatív és alapítványi, a nagyvállalatok hatékonyságszemlélete alapján működő Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium tanára. Az iskola fenntartója a Gyermekszem.Pont Alapítvány. Az iskola weboldalán egyébként található egy sokatmondó #napimotiváció rovat, amelyben Oravecz Nórától és Paulo Coelhótól idéznek véletlenszerűen generált lelkifröccsöket a progresszív pedagógusok.

A Labrisz Leszbikus Egyesület tagjai kezükben a Meseország mindenkié című mesekönyvvel (Forrás: Facebook)

De a foglalkoztatófüzet szerzői között van még Lőrincz Noémi biblioterapeuta is, aki saját megvallása szerint: „Első biblioterápiás foglalkozássorozatomat LMBTQ személyekkel végeztem, melynek teret a Labrisz Leszbikus Egyesület irodája adott. Fontosnak, szükségesnek és hasznosnak tartom ezt a munkát, és a pozitív visszajelzések is arra sarkallnak, hogy folytassam a megkezdett tevékenységemet.”

A drámapedagógiai gyakorlatokat tartalmazó segédkötetben minden a Meseország mindenkié című botránymesekönyvben szereplő történet „valósággá válik”. A következő pedagógusi javaslatokkal találkozhatunk a füzetben:

El lehet játszani a gondolattal: a lányok fiúk lesznek és fordítva (akár mondhatjuk nekik azt, hogy egy napra). Hogyan változna meg az a napjuk? Mit csinálnának máshogy?

Vagy éppen a szerzők „konstruktív vitát” kezdeményeznek a következő felvetésekkel:

Vannak valóban csak fiús vagy csak lányos jellemzők? Miért várják el tőlünk, hogy a fiúk csak fiús dolgokat, a lányok csak lányos dolgokat csináljanak? Csináltatok már olyat, amiért azt mondták nektek, hogy ne csináljátok, mert nem nektek való: lányos vagy fiús dolog?

De feltűnik a szülők döntéseinek megkérdőjelezése is. Méghozzá a foglalkozást vezető pedagógus „segítő kérdéseinek” formájában, amelyek nyilvánvalóan az adott mese, történet elvi üzenetének átadását könnyítik meg. Például:

Ha te lettél volna Zsófi vagy Bence, fellázadtál volna / kifejezted volna nem-egyetértésedet/ellenvéleményedet a szüleid felé? Szülőként elfogadtad volna, hogy gyermeked elhagy, mert nem egyezik a véleményetek? Megmondhatja egy gyerek, hogy mi a véleménye egy dologról? Egy gyereknek mindent úgy kell csinálnia, ahogy a szülők mondják?

A foglalkozásfüzet létrejöttében részt vevő, annak szakmai hátterét szolgáltató Ejha! – Emberi jogi nevelők hálózata a mesekönyv körüli botrány kirobbanása után megjelenő állásfoglalásában a következőket írja:

Meggyőződésünk, hogy nem ez a mesekönyv veszélyezteti a gyermekek egészséges fejlődését és a magyar kultúrát, hanem az ellenséggyártás és egyes csoportok kirekesztésére való felhívás.

A könyvhöz készült foglalkoztatófüzet az interneten jelenleg elérhető változatában kisiskolásoknak javasolják a foglalkozásokat nagy részét, de a hirado.hu birtokában van a füzet egy olyan változata is, amelyben két foglalkozást nagycsoportos óvodásoknak is ajánl az egyesület. Ezek az anyagok az általános nemi szerepek felcserélődésének elfogadásáról és a másság elfogadásáról szóló mesékhez készültek.

Miután a könyvesboltok polcain megjelent a botránykönyv, a hirado.hu megkérdezte, hogy önök szerint van-e helye az LMBTQ-mesekönyveknek az óvodákban vagy a gyerekszobákban? A válaszokból egyértelműen kiderül, hogy olvasóink szerint a gyerekek kezében nincs helye ilyen könyveknek.

A címlapfotó forrása: Facebook.