Biciklivel szelik át az országot a Hungarian Divide embert próbáló kihívásán

 

Augusztus 20-án rajtol el az a több mint száz bringás, aki arra vállalkozott, hogy 10 nap alatt átszelje Magyarországot. A főként terepen, földes utakon tervezett 1200 km-es távon a résztvevők csaknem két és fél Himalájának megfelelő szintemelkedést gyűjtenek majd össze, a legmagasabb hazai hegycsúcsunkat is érintve. Mindezt önellátó módon úgy, hogy a sátortól a ruhákig mindent magukkal kell cipelniük a kerékpárokon – olvasható az eseméyn szervezőinek közleményében.

A Hungarian Divide egy olyan különleges teljesítménytúra, ahol előre meghatározott nyomvonalat követve a nyugati határtól a keletiig, az Őrségből Sátoraljaújhelyig szelik át az országot a nevezők. Megjárják a Balaton-felvidéket, hogy a Bakonyon át eljussanak Budapestre, majd az Északi-Középhegységen át folytassák az útjukat a szlovák határig.

A teljes táv 1200 km hosszú, melyet maximum 10 nap alatt kell megtenni. Ennek azonban csupán 30%-a lesz aszfalton, az út legjava földes utakon, erdei ösvényeken fog vezetni. A nehéz terepviszonyok mellett eközben 20 ezer méternyi szintemelkedést kell a bringásoknak leküzdeniük, ami majdnem annyi, mintha valaki két és félszer felmászna a Himalája 8848 méteres csúcsára.


Ezek után nem is meglepő, hogy hazánk legmagasabb pontját,

a Kékestetőt is érinteni fogják a túrázók.

Az 1014 méteres magasságig feljutni frissen is kihívás, de a Hungarian Divide résztvevőinek ekkor már 900 km megtétele lesz a lábukban.

Nincs szerelő, szakács és navigátor

A teljesítés nehézségét fokozza, hogy külső segítséget nem vehet senki sem igénybe. Azaz, a mindenki által elérhető boltokat, éttermeket, kempingeket használhatják, de minden ruhát, alvó alkalmatosságot maguknak kell a kerékpáron vinniük és az esetlegesen felmerülő technikai problémákat is tudniuk kell orvosolni.

Itt nincsenek a nagy kerékpárversenyeken megszokott szerelőkocsik, nincs masszőr, se szakács. Mindenkinek egyedül kell boldogulnia. No és persze, a tájékozódás sem egyértelmű. A nyomvonalat a navigációs eszközükre töltve kell boldogulniuk a résztvevőknek, semmilyen egyéb módon nem lesz jelölve, hogy merre kell menniük. Mégis miért vállalkozna erre a túlélőtúrára bárki?!

„Imádjuk a kihívásokat, a hagyományos kerékpárversenyek hangulata azonban nem ragadott meg minket. Egy olyan eseményt szerettünk volna szervezni, amihez fogható eddig nem létezett Magyarországon. A versengés helyett a közös élményre, a kalandra helyezzük a hangsúlyt, és azt szeretnénk, hogy a Hungarian Divide-ot évekig emlegessék, akik részt vettek rajta. Tavaly tartottuk az első eseményünket, a 5 Peaks 500-at, idén pedig megszoroztuk kettővel a távot. Ez azonban nem törte meg az emberek lelkesedését, sőt! Tavaly közel 50 indulónk volt, akik fele külföldről érkezett – skót, spanyol, sőt még ausztrál résztvevőnk is volt. Idén a vírushelyzet miatt a túrázók nagy része magyar, vagy a környező országokból érkezik, ám ennek ellenére is több mint 110 indulónk lesz augusztus 20-án!” – mondta Gangel Marcell, a Bikepacking Hungary alapítója és a Hungarian Divide főszervezője.

Saját határaik mellett az országot is megismerhetik

Egy ilyen túra rengeteg szépséget is rejt magában. Itt önmagában a teljesítés a cél, így vetélytársak helyett bajtársként tekintenek egymásra az indulók. A teljesítménytúra lehetőséget ad arra, sőt, megköveteli, hogy mindenki a saját tempójában tekerjen, így itt nincs jelen sok, a hagyományos kerékpárversenyekre jellemző veszélyforrás – mint a hatalmas tömegrajtok és gyors sprintek.

Ahhoz persze, hogy az 1200 km-t a meghatározott szintidőn belül, azaz 10 nap alatt teljesíteni lehessen, nem szabad sokat lazsálni, de a legszebb csúcsokon pár fotó, a legjobb éttermekben pedig egy-egy finom ebéd vagy vacsora beleférhet az időbe. Így a saját határaik mellett az országot is megismerhetik a nevezők.

Mi kell a teljesítéshez? Elsősorban erős lábak. A leggyorsabbak valószínűleg 4 nap alatt fognak célba érni úgy, hogy összesen csupán 2-6 órát alszanak. Azok, akik komótosabb tempóra készülnek és 8-9 nap után szeretnének megérkezni, legalább napi 10-14 órát fognak nyeregben tölteni.

Tökéletes kerékpár pedig nem létezik erre az eseményre.

Bármivel el lehet indulni, megkötés ezzel kapcsolatban nincs, a terepviszonyokat tekintve viszont csak a mountain bike-ok és a gravel kerékpárok jöhetnek szóba. Közülük a mountain bike-ok ugyan kényelmesek, de nehezebbek.

Az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő gravel kerékpárok, azaz olyan, az országútikhoz hasonló koskormányos bringák, melyekbe szélesebb, rücskösebb gumi is elfér, könnyebbek ugyan, de durva terepen teleszkóp híján lassabban lehet velük haladni. Minden előny ugyanannyi hátránnyal is jár itt, így a legfontosabb szempont így a kitartás lesz mindenki számára.

Online élőben követhetőek a bringások

További különlegesség, hogy a Hungarian Divide lesz Magyarország első olyan kerékpáros eseménye, melyen az indulók GPS alapú követőket kapnak. A „dotwatching”, avagy pontvizslatás az ultratávú futó- és kerékpárversenyek során más országokban már megszokott tevékenység.

A családtagok, barátok, szurkolók egy weboldalon élőben követhetik az indulók haladását. A hasonló programokon általános jelenség, hogy a rajongók egy-egy szakaszon elkísérik a nekik legszimpatikusabb indulót. A szervezők erre még nem számítanak, de a sportág fejlődésével ez is csak idő kérdése.

A címlapfotó illusztráció.