A koronavírus-járvány miatt kialakult távoktatás során el kell felejteni a régi, bevett módszereket, és új, kreatív eljárásokat kell alkalmazni, amelyek segítik a diákokat az elsajátított ismeretek alkalmazásában.
A kép illusztráció (Fotó: MTI/Komka Péter)
Az elmúlt két hét sok kérdést felvetett az otthon tanulásról. Pécsi Rita oktatáskutató egy korábbi interjúban elmondta, nem digitális oktatás valósul meg napjaikban, hanem a digitális eszközök segítségével támogatott távoktatás, otthoni tanulás.
Csupán illúzió a számonkérés
„Az alsó tagozatos diákoknál nem a számonkéréssel kell bevezetni a felelősségtudatot. A felsős diáknál is csupán illúzió a számonkérés az otthontanulás során” – mondta Pécsi Rita oktatáskutató a Kossuth Rádió Napközben című műsorában. Hozzátette, ez egyáltalán nem baj, mert talán így rájönnek a pedagógusok arra, hogy nem a számonkérés, nem a jegyadás a cél, hanem az, hogy nyomon kövessék, ténylegesen beépül-e a gyerekek tudásába az újonnan megszerzett ismeret.
A tanárok feladata diákjaik bátorítása, és egy adott idő elteltével a tudás alkalmazásának ellenőrzése. Szerinte ez nem könnyű feladat, hiszen a szülők, a diákok, a tanárok az értékelésre vannak „berendezkedve”.
Új módszereket kell kitalálni
Úgy gondolja, talán ez az időszak megtanítja arra a tanárokat, hogy a régi, megszokott módszereket elengedjék, használják a fantáziájukat, és átalakítsák az oktatást az élet iskolájává, és olyan alkalmazható tudást adjanak át a gyerekeknek, amit nap mint nap tudnak használni az élet minden területén.
Erre egy jó módszer lehet azoknak a dolgozatoknak a bevezetése, amelynek megírásakor a diákok segédeszközöket is használhatnak, „mivel ezáltal megtanulják, hol találnak hiteles információkat, illetve hogyan működik a hatékony keresés folyamata” – mondta az oktatáskutató.
A címlapfotó illusztráció.