A légi forgalom csökkenése a meteorológiai előrejelzésekre is hat

 

A repülőforgalom koronavírus-járvány miatti csökkenése az időjárás-előrejelzésekre is hatással van – írta az Országos Meteorológiai Szolgálat szerdán a honlapján.

A járványhelyzet egyik következményeként világszerte számos légitársaság csökkentette járatai gyakoriságát vagy teljesen leállította azokat. Ezzel egyúttal azoknak a repülőgépes méréseknek a száma is drasztikusan csökkent, amelyek fontos információforrást jelentenek a meteorológiai előrejelző modellek számára – hívták fel a figyelmet.

Az európai meteorológiai szolgálatokat tömörítő EUMETNET folyamatosan figyeli az időjárás-előrejelzésekbe beépülő repülőgépekről származó, úgynevezett AMDAR-mérések számát, és a legutóbbi napok adatai alapján az európai felszállások mintegy 70 százalékos csökkenésével körülbelül 40 százalékára esett vissza az AMDAR-mérések száma.


A csökkenés mértéke napról napra fokozódik és előreláthatóan a nyárig folytatódik – emelték ki.

Az időjárás-előrejelzések megbízhatósága rendkívül érzékeny a kiindulási feltételek pontosságára, ezért a meteorológiában nagy hangsúlyt fektetnek a kezdeti állapot minél pontosabb leírására.

A szárazföldi felszín közelében fontos információval szolgálnak a felszíni meteorológiai állomások adatai, a magasabb légrétegek viszonyairól viszont a ballonos rádiószondák, a repülőgépeken elhelyezett mérőműszerek és a távérzékelési eszközök (például a műholdak) adnak képet.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) rövid távú előrejelzéseit a Kárpát-medencét lefedő AROME időjárás-előrejelző modellre alapozza, ami számára a modelltartományon kívül zajló folyamatokat az európai ECMWF előrejelző központ előrejelzései írják le.

A középtávú prognózisok esetében döntően az ECMWF eredményeire támaszkodnak. Így az OMSZ előrejelzéseinek megbízhatóságát is nagymértékben befolyásolja a repülőgépes mérések számának csökkenése – hangsúlyozták.

Megjegyezték továbbá, hogy az elhúzódó járványhelyzet miatt egyéb mérési információk esetében is számítanak visszaesésre. Néhány hetes időtávlatban várhatóan csökkenni fog például a hajókról felengedett rádiószondák száma, hosszabb távon pedig a készletek kimerülése és a karbantartás elhúzódása okozhat átmeneti leállásokat például a radarhálózatban.