Digitális oktatás: otthonról kell követni a tanár instrukcióit

 

A koronavírus terjedésének megfékezése érdekében a középiskolások is távoktatás segítségével fejezik be a tanévet. Az Oktatási Hivatal honlapján húszezer megoldandó feladat és megannyi érdekesség várja a diákokat. Külön gondoltak az idén maturáló diákokra, így a honlapon minden tananyag megtalálható az érettségi tételek kidolgozásához.

A kép illusztráció (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Az oktatási intézmények gyorsan alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez, hiszen az alapok már adottak voltak.


A kormány támogatta az átállást 

Maruzsa Zoltán köznevelését felelős államtitkár az M1 Család20 című műsorában elmondta, a kormány kidolgozott egy digitális oktatási stratégiát. Ennek keretén belül számos eszközbeszerzésre került sor, illetve Wi-Fi- és internethálózatok fejlesztése is lezajlott.  Hozzátette,

az informatikai eszközellátottság a magyar iskolákban az európai átlagnak megfelelő.

Emellett az Oktatási Hivatal számos olyan projektet is elérhetővé tett a digitális oktatásra való átálláskor, amiket csak az új tanévben vagyis szeptemberben szerettek volna elindítani” – mondta Maruzsa.

Közel húszezer feladat közül válogathatnak 

Szabadon dönthetnek pedagógusok és a szülők, melyiket használják fel az Oktatási Hivatal honlapján található módszertani ajánlások közül.

Sipos Imre, az Oktatási Hivatal elnökhelyettese elmondta, a digitális munkarendnek tartalmaznia kell a kapcsolattartást, a szakmai támogatást, a tanulás és a tanítás folyamatát, illetve az értékelést is.

Az Oktatási Hivatal honlapján húszezer megoldandó feladat és megannyi érdekesség várja a diákokat. Külön gondoltak az idén maturáló diákokra, így a honlapon

minden tananyag megtalálható az érettségi tételek kidolgozásához.

Sipos Imre elmondta, a diákok az oldalon tudásszintjüknek megfelelő feladatok, animációk, videók közül válogathatnak.

Virtuális tantermekben várják a diákokat

A középiskolásoknak nem jelent gondot a digitális eszközök kezelése. Sőt, már az általános iskolák felső tagozatos diákjai számára is természetes az online világ, így a diákoknak nem okoz nehézséget a távoktatás.

Csontos Lídia, a budapesti Batthyány Lajos Általános Iskola tanárnője elmondta: virtuális tantermet hozott létre, ahol minden reggel köszönti diákjait. Osztályfőnökként nemcsak a tananyagra koncentrál, hanem diákjai ügyes-bajos dolgait is meghallgatja, sőt, a gyermekek egymással is cseveghetnek.

A Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium is napok óta szokatlanul csendes. Egyetlen óra sem marad el, csak épp becsengetéskor a tanulók nem az iskolapadba, hanem otthon a számítógépek elé ülnek. Szalai Gábor, az intézmény igazgatója elmondta, az órák az órarend szerint követik egymást, és a diákok ugyanúgy kapnak házi feladatot, mint eddig.

Nem kell iskolába menni, viszont

a virtuális tanteremben minden nap kötelező megjelenni.

A szülők most különösen figyeljenek oda, hogy gyermekeik maradjanak otthon és tanuljanak - hangzott el a műsorban.

Csontos elmondta, a gyerekek, a szülők és kollégák is együttműködők. Olyan összefogás valósul meg, ami példaértékű.

Az eDia programot is használhatják a pedagógusok az új oktatási tanrend során

Kedves gyerekek! Hétfőtől egy új és izgalmas világ veszi kezdetét. Tanulni fogunk, de kicsit másképp. Mivel nagyon jól haladtunk matekból és magyarból, aggodalomra semmi ok, mindent szuperül meg fogtok tudni csinálni” – írta egy pedagógus diákjainak, amikor a koronavírus terjedésének megfékezése érdekében a kormány úgy döntött, hogy az iskoláknak át kell állniuk a digitális távoktatásra.

Pár nap volt az új oktatási formára való átállásra

Maruzsa Zoltán elmondta, a digitális oktatásra való átállás megoldást kínál arra, hogy a tanulók haladhassanak tanulmányaikkal akkor is, ha az iskolai épületeket nem látogathatják.

Az új oktatási formára egyetlen hétvége alatt kellett átállni, ami első hallásra lehetetlennek tűnő feladatnak látszott.

Vas Zoltánné, a dunavarsányi Árpád Fejedelmem Általános Iskola intézményvezetője elmondta,

a kezdet mindenkinek hatalmas munkát adott,

hiszen teljesen új dolgot kellett megtanuljanak pár nap alatt.

A legnagyobb kihívás az alsósok oktatása

A pedagógusok számára a legkisebbek távoktatása jelenti a legnagyobb kihívást. Maruzsa Zoltán kiemelte, a legnagyobb kihívással azok a pedagógusok néznek szembe, akik az általános iskola első-második osztályában tanítanak, hiszen diákjaik az írott szöveget még nem tudják értelmezni és feldolgozni.

Az eDia program is segíti a pedagógusok munkáját

A tudásszint mérése elengedhetetlen az alsós osztályokban. Ebben nyújt segítséget a Szegedi Tudományegyetem kutatócsoportja által kifejlesztett eDia program.

Csapó Benő egyetemi tanár rendkívül elkötelezettje ennek a projektnek és nagy öröm volt számunkra, amikor  felajánlotta az eDia szoftvereinek felnyitását az alsósok előtt” – mondta Maruzsa.

A tíz éve folyamatos fejlesztés alatt lévő diagnosztikai rendszert

a pedagógusok és szülők számára is elérhetővé tették.

Csapó elmondta, a tesztrendszer abból az alapfeltevésből indul ki, hogy a gyerekek sokfélék. Hozzátette, saját feladatának érzi, hogy a pedagógusoknak segítséget nyújtson abban, hogy fel tudják mérni diákjaik tanulmányi fejlődését.

A program három fő területre fókuszál,

a szövegértésre, a numerikus készségekre, illetve a természettudományi ismeretekre

– mondta Csapó.

A rendszerben fejlesztő programok is vannak, amelyek célja a gyermekek gondolkodás-, készség- és képességfejlesztése.

Vas Zoltánné kiemelte, ebben az új helyzetben fontos, hogy a szülők igazi motivációs erőként álljanak gyerekük mellett.

Az oktatás tehát folytatódik. Mindennap haladni kell a tananyaggal, meg kell csinálni a házi feladatot és a kötelező olvasmányokat is el kell olvasni. A változás mindössze annyi, hogy nem kell bemenni az iskolába, hanem otthonról kell követni a tanár instrukcióit és még szorgalmasabban kell tanulni.

A címlapfotó illusztráció.