Másfél hónap alatt 2020-ban kilenc halálos gyalogosgázolást történt Budapest útjain. A balesetek többsége a gyalogosok figyelmetlensége miatt következett be. A BRFK szerint egyre több az olyan eset, amikor a járókelők figyelmét eltereli valami a közlekedésről. A szokatlanul sok baleset miatt a rendőrség a gyalogosközlekedést is ellenőrzi: hetente kétszer – előre be nem jelentett helyen és időpontban – razziákat tart a főváros útjain.
A főváros útjain bekövetkezett halálos közlekedési balesetek és az elütéses balesetek visszaszorítása érdekében a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) megkezdte a gyalogosok közlekedésbiztonsági ellenőrzését, melyet főként a forgalmas kereszteződésekben hajt végre.
Rendszeresen ellenőrzik a gyalogosokat
A BRFK a hirado.hu-nak küldött tájékoztatásából kiderült, hogy az ellenőrzések célja a gyalogosok közlekedési moráljának javítása, a tiltó jelzés figyelembe vételének, illetve a közúti közlekedési szabályok betartásának ellenőrzése.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság eddig két alkalommal ellenőrizte a gyalogosközlekedést. Először február 18-án Budapesten, a Blaha Lujza téren, a VIII. kerületi Baross téren és a VII. kerületben, az Erzsébet körút–Király utca kereszteződésében. A tájékoztatás szerint az ellenőrzések során összesen negyven emberrel szemben intézkedtek a rendőrök.
Második alkalommal február 25-én Budapest XX. kerületében, a Helsinki úton ellenőrizték a gyalogosforgalmat, és 35 járókelővel szemben kellett intézkedniük. Az intézkedések minden alkalommal figyelmeztetéssel zárultak.
Az ellenőrzéseket a Budapesti Rendőr-főkapitányság az elkövetkező időszakban is folytatja, átlagosan heti két alkalommal,
Kilenc halálos gyalogosgázolás történt másfél hónap alatt
A Budapesti Rendőr-főkapitányság vizsgálatai alapján a kilenc esetből hatszor a gyalogosok voltak egyértelműen felelősek a balesetben.
Balogh Ádám alezredes, a BRFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője elmondta, a balesetek bekövetkezésének leggyakoribb oka, hogy a gyalogosok
és egyre több esetben tapasztalják, hogy a gyalogosok olyan tevékenységet folytatnak, ami eltereli figyelmüket a közlekedésről: telefonálnak, üzenetet írnak vagy éppen zenét hallgatnak, és úgy lépnek az úttestre, hogy nem néznek körül. A BRFK szerint kirívóan sok haláleset következett be idén pusztán a figyelmetlenség miatt, ezért a halálos kimenetelű gázolások felvételeivel szeretnék felhívni a lakosság figyelmét arra, hogy körültekintően közlekedjenek.
A BRFK által bemutatott felvételeken
Annak a fiatalembernek is figyelmetlenség okozta a halálát, aki február 12-én a reggeli órákban belépett az érkező 62-es villamos elé, nem nézett körül, ezért a jármű elsodorta. A gyalogost egy érkező teherautó is elütötte: a jobbra kanyarodó jármű vezetője nem láthatta a földön fekvő férfit, aki a helyszínen életét vesztette. A BRFK közlekedésrendészei főosztálya által közreadott felvételeket kegyeleti okokból nem mutatjuk teljes egészében.
A XIII. kerületben, február 3-án a Fiastyúk utcai zebrán gázoltak halálra egy nőt. A gyalogos egyik kezében esernyőt tartott, a másik kezében pedig jól láthatóan a telefonját fogta. A nő ugyan körülnézett, de a tilos jelzés ellenére lépett az úttestre. Az esernyője kitakarta a balról érkező autót, amely elgázolta. A gyalogos a helyszínen belehalt sérüléseibe.
Három nappal később szintén a XIII. kerületben halt meg egy gyalogos. Egy 42 éves asszony a Róbert Károly körúton a tilos jelzés ellenére lépett a zebrára. A térfigyelő kamera felvételein jól látható, hogy miközben eszik, nem néz körül, amikor átkel az úttesten.
Szintén megfigyelhető, hogy a gyalogos a nagy sebességgel érkező autót még akkor sem észleli, amikor a kocsi már csak méterekre van tőle. A gázolás következtében a nő életét vesztette. A baleset a Róbert Károly körút, Lehel utca kereszteződés közelében történt, az Árpád híd irányába tartó sávokon. Ez egy hosszú, egyenes, háromsávos, jól megvilágított útszakasz, ami éjszaka is belátható.
A felvételek szerint az érkező autós mintha semmit sem észlelne a gyalogosból a gázolás pillanatáig, csak akkor lép a fékre, amikor már elgázolta a nőt. Az esettel kapcsolatban megkerestük a BRFK kommunikációs osztályát, azt szerettük volna megtudni, hogy vizsgálják-e az autós felelősségét is.
A BRFK válaszában közölte, hogy ennél az esetnél, csakúgy, mint a többi gázolás esetében, szakértők bevonásával vizsgálja a baleset körülményeit, így az autóvezetők felelősségét is.
Aznap Soroksáron is történt egy halálos gázolás. A Helsinki úton buszról leszálló idős asszony a busz takarásából lépett az úttestre, és az érkező autó halálra gázolta.
A megkülönböztető jelzéssel érkező autót sem veszik észre a gyalogosok
A figyelmetlenség, a zenehallgatás, a körülnézés elmulasztása, a szabálytalan átkelés, a telefonálás mind elvonják a gyalogosok figyelmét, olykor még a szirénázva érkező tűzoltóautót sem veszik észre.
A rendőrség a balesetek visszaszorítása érdekében nem tud minden zebrához járőrt állítani, ezért a közeljövőben a gyalogosoknak szóló figyelemfelkeltő kampányokat indít, melynek célja a balesetek számának visszaszorítása. Információink szerint a rendőrség az autósok után a gyalogosok ellenőrzésére is készül.
Sok gyalogos hal meg az utakon
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2019. január és szeptembere között 12 267 közúti baleset történt Magyarországon, ennek közel kétharmadát személyautók okozták. Csak a harmadik negyedévben 176 ember vesztette életét balesetben, valamint 1586-an súlyosan, 4649-en könnyen sérültek meg. 2018-ban 1079, míg tavaly a január és november közötti időszakban
– közölte a rendőrség tavaly év végén. A számok azt mutatják, hogy naponta három baleset történik a zebrákon, és ezekben évente hozzávetőleg harminc ember veszíti életét.
Mint ahogy arról korábban beszámoltunk, a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt működtető civil szervezet ősszel „Legyen itt egy zebra!” címen indított figyelemfelhívó kampányt.
Az akcióban három olyan forgalmas csomóponton lobbiztak gyalogátkelőért, ahol a hozzájuk beérkezett lakossági panaszok alapján nagy szükség lenne arra. A gyalogosok érdekképviseleteként is ismert szervezet egyik legfontosabb célja a biztonságos közlekedés megvalósítása. Az akciót idén is folytatják.
A címlapfotó illusztráció.
Az oldal alkalmas kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására.
Tartalma a 2010. évi CLXXXV. médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartozik.