Ismét napirenden a dugódíj kérdése

 

Számol a dugódíjjal a főváros – mondta a Budapesti Közlekedési Központ új vezérigazgatója. Már a választási kampányban is rendre előkerült a dugódíj kérdése, de amióta felállt az új fővárosi vezetés, rendszeresen előjön a téma. Azonban még semmit sem lehet tudni, végül bevezetésre kerül-e – derült ki az M1 Híradójából.

A dugódíj bevezetésének ügye nem először került napirendre Budapesten. Demszky Gábor főpolgármestersége idején azt vállalta Brüsszel felé, hogy 2013 júliusától a főváros behajtási díjat szed az autósoktól, amiért az unió cserében 180 milliárd forintos támogatást ad a 4-es metró megépítéséhez.


Ehhez azonban az Országgyűlés hozzájárulása is kellett volna. A képviselők többsége egy évvel a határidő előtt, 2012 júliusában leszavazta a dugódíj bevezetéséhez szükséges jogszabály-módosítást, mivel úgy látták, a fővárosi tömegközlekedés nem volt felkészülve a megnövekedett forgalomra.

Ismét napirenden van a fővárosi dugódíj bevezetése

Az autósok megadóztatása most újra napirenden van. Karácsony Gergely jelenlegi főpolgármester erről úgy nyilatkozott, mindenképp szükség lesz a dugódíjra, ezért előkészítik a szükséges intézkedéseket, de azt ígérte, csak akkor vezetik be, ha támogatják a budapestiek.

A Budapesti Közlekedési Központ új vezérigazgatója, Varga Ivett az Index kérdésére úgy reagált: a dugódíjjal akkor is számol a főváros, ha annak jelenleg törvényi akadálya van. Varga Ivett úgy fogalmazott: „a belvárosi autós forgalmat jelentős mértékben vissza kell szorítani, ennek érdekében pedig határozott, érdemi lépéseket kell tenni.”

Karácsony Gergely szerint nem az a kérdés, hogy lesz-e behajtási díj Budapesten. Azt mondta: ha nem vezetik be a dugódíjat, mint ahogy azt Demszky Gábor vállalta, akkor Magyarország sok százmillió forintos uniós támogatástól eshet el.

A dugódíj bevezetéséhez az Országgyűlés hozzájárulása kell

Tekintettel arra, hogy a jelenlegi költségvetési ciklusban beragadt pénzek egy része azért ragadt be, mert az Európai Bizottság ezeket nem fogja addig kifizetni, amíg Magyarország a vállalt kötelezettségét nem teszi meg, vagyis Budapesten valamilyen behajtási díjat be nem vezet. Azt, hogy ennek hol vannak a zónái és hogyan néz ki, erről szeretnénk párbeszédet” – fogalmazott a főpolgármester.

A főváros öt éven belül korlátozná az autósok behajtását a belvárosba. A törvény viszont tiltja, hogy a Fővárosi Önkormányzat díjat szedjen az autósoktól a közút használatáért, vagyis a dugódíj bevezetéséhez az Országgyűlés hozzájárulása kell. A kormány, ahogy korábban, most sem támogatja az elképzelést. Az ügyben a jövő héten folytatódik az egyeztetés.

A címlapfotó illusztráció.