Bemutatták a világ első hidrogén-üzemanyagcella meghajtású, személyszállításra is alkalmas, magyar–amerikai együttműködésben fejlesztett légi járművet a Bács-Kiskun megyei Jakabszálláson.
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a fejlesztés alatt álló drón bemutatóján (Fotó: MTI/Ujvári Sándor)
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a jakabszállási repülőtéren tartott sajtótájékoztatón elmondta: a hidrogéngazdaság a klímavédelem egyik alapja.
Emlékeztetett, a kedden bemutatott energetikai és klímastratégiában önálló fejezetként szerepel a magyar hidrogéngazdaság fejlesztése, hiszen várhatóan a mesterséges intelligencia, az ipar 4.0 és az 5G-s technológiai platform mellé hamarosan fel fog sorakozni egy negyedik is, ami alapvetően a hidrogéngazdaság platformját fogja jelenteni. Az autóipar továbbra is a magyar gazdaság zászlóshajója, de az elmúlt évek beruházásainak, jogszabályi és szakmai döntéseinek hatására a repülőgépipar erőteljes fejlődésnek indult.
Megfelel a jövőbeni elvárásoknak a drónfejlesztés
Palkovics László szerint a bemutatott drónfejlesztés mindhárom, a magyar gazdasággal szemben fektetett jövőbeni elvárásoknak megfelel, mivel high-tech, zöld és magyar is.
Mint mondta: a fejlesztés high-tech, hiszen a légügyipar folyamatosan átalakul, és a drónok jelentősége az elkövetkező időszakban erősödni fog. Ez azon is látszik, hogy az Európai Unió létrehozta a drónszabályozását, amelyet idén júliustól Magyarországon is aktívvá tesznek majd – tette hozzá.
A miniszter hangsúlyozta: a zalaegerszegi autonóm járművekre épített pálya tökéletesen alkalmas arra is, hogy ott drónokat, illetve a fölfelszínen haladó járművekkel folytatott interakciójukat is tesztelhessék.
Palkovics László kiemelte: a most bemutatott fejlesztés azért zöld, mivel hidrogén-üzemanyagcella meghajtású technológiát alkalmaz. A hidrogén előállítás pedig nem a szokásos, vegyipari típusú, tehát nem barna hidrogén, hanem megújuló energiaforrásokból előállított, zöld hidrogén, amely alapvetően beleillik a kormány stratégiájába.
A csúcstechnológia
A miniszter hangsúlyozta: a kormány azt szeretné, ha a high-tech orientált, hatékony külföldi cégstruktúra mellé fel tudnának zárkózni a magyar vállalatok is. Ennek egyik módja a produktivitás növelése, amely vagy a munkaerő képzésével, vagy a vállalatok technológiai támogatásával érhető el.
Emlékeztetett: az elmúlt évben létrejött a Légi közlekedési és Repülőgépipari Tanács, amelynek két feladata van: a légi közlekedés optimális működtetésére innovációs elemek, valamint stratégia kidolgozása a repülőgépipar felzárkózásához a járműipar mellé.
Mint mondta: elkezdődött a repülőgépipari képzés átstrukturálása is: nemrégiben hagytak jóvá egy a repülőgép üzemeltetésére, karbantartására és javítására vonatkozó új mesterképzést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, és a tervek szerint újra önálló repülőgépészeti tanszék is létrejön. A fejlesztések a jövőben a kecskeméti és a debreceni egyetemet is érintik majd.
Beszámolt arról is, hogy hamarosan a Békéscsabai Szakképzési Centrumban – az Airbus tananyagbeli támogatásával – pilotprojektként elindul egy új, repülőgépekhez értő, középszintű szakemberképzés is.
Intenzív, napi szintű kapcsolatot alakítottak ki az Európai Légügyi Hatósággal. Az együttműködés egyik eleme a zalaegerszegi autonóm tesztpálya továbbfejlesztésére vonatkozik.
A magyar találmányok támogatása a cél
Lepsényi István, a Valor Hungariae Zrt. vezérigazgatója az eseményen kiemelte: feladatuk az, hogy egyetlenegy magyar találmány, ötlet, új gondolat vagy fejlesztési elképzelés se vesszen el, hanem eladható termékké váljon.
A Valor fontos szerepet vállal az innovációk eredményes hasznosítását célzó nemzetgazdasági törekvések megvalósításában, különös tekintettel arra, hogy a hazai találmányok sikeres kifejlesztésével és piacra vitelével a magyar gazdaság és a feltalálók profitáljanak. Ezen belül kiemelt terület a hazai klímastratégiai célok megvalósítása, például az alternatív, hidrogénhajtású közlekedés és logisztika fejlesztése.
A Genevation nyerte el a megbízást
Szabó Viktor, a Genevation Aircraft Kft. ügyvezetője a sajtótájékoztatón kiemelte: cégük megalakulásakor, 2014-ben azt a célt tűzte ki, hogy első termékük, a világ első hibrid térrácsszerkezetű Genpro műrepülőgép megépítése során megszerzett tudásukat nemzetközi kutatás-fejlesztési projektekben, együttműködésekben, később pedig nemzetközi beszállítói tevékenységekben tudják kamatoztatni.
Hangsúlyozta: vállalatuk szakembereit érte az a megtiszteltetés, hogy az amerikai Alaka’i Technologies Inc. Európában őket választotta a Skai, a világ első hidrogén meghajtású légijármű-fejlesztési partnerének. A Genevation munkája már elkezdődött, hiszen négy hónapja dolgoznak aktívan a fejlesztésen.