Csak akkor terjeszkedhet az e-roller-hálózat, ha eldöntik milyen járműnek számít

 

Az elektromos rollerek szabályozásának rendezéséig nem kezd eszközparkjának bővítésébe az elektromos rollerek kölcsönzésével foglalkozó Lime. Jelenleg is zajlanak az egyeztetések a KRESZ-módosításról, amely az e-rollerek használatát is érinti. Révész Máriusz kormánybiztos bízik abban, hogy 2020 végére elfogadásra kész javaslatcsomag áll össze.

Lime roller (Fotó: Lime Hungary Press Office)

Két hónap próbaüzem után júliustól elérhető Budapesten az első közösségi rollermegosztó szolgáltatás. A cég a napokban tette közzé működésének első féléves eredményeit, amely minden várakozást felülmúlt.

„A számok alapján azt látjuk, hogy fantasztikus hat hónap van mögöttük, ami régiós szinten is kiemelkedő” – fogalmazott Tóth Tamás, a cég magyarországi képviselője a hirado.hu-nak. A számok is azt mutatják, hogy a magyar felhasználók nagyon aktívak, és nagyon sok megkeresés érkezik a kiszolgálási terület bővítésére.

Július óta összesen 1,3 millió kilométert tettek meg a felhasználók. Az átlagos menetidő a kezdeti 16 percről tíz percre csökkent. A külföldi felhasználók aránya 18 százalékos volt, vagyis döntően helyiek használták a szolgáltatás.

Népszerű a szolgáltatás

A cég adatai alapján, összhangban a nemzetközi trendekkel a felhasználók többsége a közösségi közlekedés kiegészítéseként tekint a szolgáltatásra, az indulási és érkezési pontok a tömegközlekedési csomópontok közelébe esnek. A rollerek száma nem változott a szolgáltatás életbe lépése óta, és időjárástól függően mintegy 300–330 roller van az utcán, viszont egyre több helyen találkozhatunk velük.

Tóth Tamás elmondta, hogy rugalmasan alkalmazkodnak az igényekhez, a hétköznapi és hétvégi felhasználási szokásokhoz. Példaként hozta fel, hogy hétközben megnövelik az Infopark vagy a lágymányosi egyetemi campus környékén elérhető rollerek számát.

„Budapesten már az első naptól nyereségesen működik a cég, és hosszú távon vidéki városokban is terjeszkednének” – mondta Tóth Tamás.

Lehetséges célpontként a Balatont jelölte meg.

Hozzátette, személyes vágya, hogy Balatonfüred és Tihany között is elérhető legyen a szolgáltatás, kihasználva a balatoni bicikliút előnyeit. A vidéki egyetemi városokból is sok megkeresés érkezik a céghez. A terjeszkedéssel és a járműpark bővítésével azonban addig várnak, amíg nem rendeződik az e-rollerek szabályozása.

Bizonytalan a jogi helyzet

A jelenleg érvényben lévő KRESZ szerint az elektromos rollerek nem közlekedési járművek, a gyalogosokra vonatkozó szabályokat kell figyelembe venni használatukkor. Felmerült, hogy segédmotoros kerékpároknak minősítsék az elektromos rollereket, de a cég képviselője bízik abban, hogy a szabályozás nem ebbe az irányba mozdul el.

Tóth Tamás szerint kimondottan veszélyes kitenni a közúti forgalomba az elektromos rollereket. „Már csak azért sem minősülhet segédmotoros kerékpárnak az e-roller, mert két kereke van, önegyensúlyozó és nincs ülés rajta.”

Az átminősítés azt jelentené, hogy jogosítványhoz, bukósisakhoz kötnék a használatát.

Egy korábbi interjúban a cég magyarországi képviselője arról beszélt, hogy nem vállalják a jogi felelősséget, ha a fenti okok miatt megbüntetnék a felhasználóikat. A felhasználókat továbbra is arra sarkallják, hogy a bicikliutakat használják.

A KRESZ módosításáról elmondta, hogy többször jelezték az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál, hogy megosztanák tapasztalataikat, de az előterjesztésekkel kapcsolatban nem tudott konkrétumokat mondani.

Megakadtak a tárgyalások az V. kerülettel

A Lime több kerületben nem nyújt szolgáltatást, köztük van a Belváros is.

„A gépi meghajtású közlekedési eszközöket megosztó szolgáltatókkal folytatott egyeztetéseink során mindvégig amellett foglaltunk állást, hogy az eszközök parkolását rendezetten, kijelölt lerakóhelyeken szükséges megoldani” – közölte a hirado.hu megkeresésére Szentgyörgyvölgyi Péter, Belváros-Lipótváros polgármestere közleményben. Közlése szerint a cég ezzel sem értett egyet, hiszen ez ellenkezik a cég és a szolgáltatás üzleti modelljével.

„Az elektromos rollerüzemeltetők legnagyobb előnye, hogy bárhol ott lehet hagyni” – érvelt Tóth Tamás.

A tárgyalások jelenleg megakadtak, és a Lime több hónapja önszántából vonult ki a kerületből, ugyanis nem tudta bemutatni eszközeire a típusjóváhagyást, ami alapján meg lehet állapítani, hogy az minek számít (járműnek vagy gyalogosnak), azaz hol lehet az eszközzel szabályosan közlekedni – áll a kerület közleményében.

A rollerek sebessége is a viták középpontjába került.

Az önkormányzat nem engedélyezte, hogy gyalogos övezetekben lehessen használni a rollereket, de ha ez véletlenül megtörténne, akkor annak sebességét olyan szintre korlátozzák, hogy azt már csak tolni lehet.

A sebességkorlátozás bevezetését első körben a Lime ajánlotta fel, majd később technológiai megvalósíthatatlanságra hivatkozva visszalépett ettől a felajánlásától. A Lime képviselője szerint a 2 km/h-s sebességkorlátozás a haladás biztonságát veszélyezteti.

Arra a kérdésre, hogy milyen feltételeknek kellene megfelelnie a Lime-nak, Belváros-Lipótváros polgármestere úgy válaszolt, hogy „minden közterületen folytatott kereskedelmi tevékenység a kerület rendelete alapján közterület-használati engedélyhez és díj megfizetéshez kötött. Szintén elvárásunk az átlátható gazdálkodási feltételeknek való megfelelés, hogy minden piacon megjelenő szolgáltató járuljon hozzá a közteherviseléshez” – közölte.

Készül a KRESZ módosítása

Révész Máriusz kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos a hirado.hu-nak elmondta, hogy elkészült a civil szervezetek és szakértők bevonásával egy javaslatcsomag a KRESZ módosítására, amelyet továbbítottak a Belügyminisztériumnak és az Információs és Technológiai Minisztériumnak, ahol szintén foglalkoznak a témával, és folyamatban van javaslatok kidolgozása. Reményét fejezte ki, hogy a módosítások 2020-ban a kormány asztalára kerülnek.

„A baleseti statisztikákban az európai átlag elérésével évente 150–160 ember életét lehetne megmenteni” – fogalmazott.

A KRESZ-módosítás javaslatainak kidolgozásakor kézenfekvő volt, hogy az az elektromos mobilitási eszközökre is kiterjedjen. Révész Máriusz szerint nagy szükség van ezeknek az eszközöknek a közlekedésbe történő integrálásába és a hosszú távon működő szabályozók kialakítására. Szerinte nem jó, hogy ha 30 km/h-val száguldoznak, de a sebesség szabályozásának lehetőségei adottak.

Egyértelművé tette, hogy tévedés lenne az elektromos rollereket segédmotoros kerékpárként kezelni, az európai szabályozás 25 km/h sebesség alatt kerékpárként kategorizál.

A kormánybiztos szerint az elektromos rollerek elterjedése segíthet a kerékpáros-infrastruktúra fejlesztésében, hiszen ez a döntéshozókat is ebbe az irányba mozdíthatja el.

Mivel az útfelületek adottak, ezért a kerékpárutak bővítése csak a járdafelület vagy a közúti közlekedési felületek rovására valósulhat meg. Nyugat-Európában sok helyen a parkolásra használt területekből hasítottak ki részeket a kerékpár- és rollerforgalom számára. Dániában és Hollandiában ezeket a csatákat megvívták.

Úgy vélte, ebben itthon hosszú küzdelem várható, de a kérdés hosszú távon, hogy milyen irányba fejlődjenek a városok. Hozzátette, hogy csak Budapesten nyolc év alatt 200 ezerrel nőtt a gépjárművek száma, érdemes lenne az alternatív közlekedési lehetőségeket támogatni. Példaként hozta fel a koppenhágai és amszterdami városfejlesztési megoldásokat.

„Ma már senki sem kívánja vissza az autókat a Kecskeméti utcában vagy a Kossuth téren. Sok ilyen fejlesztésre lenne még szükség Budapesten” – mondta.

A hirado.hu Facebook oldalán készített szavazásunk eredményét az elektromos rollerekről ITT olvashatják.