Folytatja az út- és vasúthálózat fejlesztését a kormány

 

A kormány és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) elkötelezett az út- és vasúthálózat, a közösségi közlekedés eszköztárának folyamatos fejlesztésében, ez az ország gazdasági érdekeit, a magyar emberek, családok biztonságát, kényelmét is szolgálja – mondta Schanda Tamás, az ITM parlamenti és stratégiai államtitkára a MÁV-val közösen tartott sajtótájékoztatón Budapesten.

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára (Fotó: MTI/Krizsán Csaba)

Hozzátette, stratégiai célnak tekintik a vasúti személy- és áruszállítási szolgáltatások színvonalának, hatékonyságának javítását, arra töreknek, hogy az egyre versenyképesebb vasút – összehangolva a buszközlekedéssel – kielégítő szolgáltatási csomagot kínáljon a közösségi közlekedésben.

Schanda Tamás elmondta, kiemelten kezelik a közösségi közlekedés, és különösen az annak gerincét adó, környezetkímélő és gazdaságos vasút versenyképességének erősítését az egyéni közlekedési megoldásokkal szemben.

Ismertette, 2010 óta Magyarországon az elmúlt évtizedben több mint 1300 milliárd forintból valósultak meg uniós társfinanszírozású vasúti projektek. A tervek szerint további fejlesztésekre a kormány a 2016 és 2024 közötti időszakban összesen mintegy 1800 milliárd forintot fordít a már befejezett, kivitelezés alatt álló vagy előkészületben lévő vasúti beruházásokra.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a sajtótájékoztatón ismertette, hogy a szolgáltatásfejlesztéseknek köszönhetően 2019-ben a MÁV-Start nemzetközi járatain 6 százalékkal többen utaztak – mintegy 3,1 millióan –, mint egy évvel korábban. Tavaly a belföldi forgalomban 138 millióan vették igénybe a vasúttársaság szolgáltatását, a vonalak többségén nőtt a forgalom az előző időszakhoz képest, legnagyobb arányban, 22,5 százalékkal a Budapest-Esztergom vonalon, nem sokkal maradt el ettől a Budapest-Kunszentmiklós-Tass és a Budapest-Tatabánya szakaszokon a forgalombővülés.

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója – részletezve a fejlesztéseket – többek között rámutatott arra, hogy tavaly megkezdték a Talent motorvonatok felújítását, az osztrák vasúttal közösen végzett munka eredményeként a 10 darabból álló teljes Talent-flotta közlekedni fog az év végétől.

A vasúttársaság saját fejlesztésű és gyártású új generációs InterCity kocsijai rendelkeznek európai minősítéssel, 50 százalék feletti magyar hozzáadott értéket jelenítenek meg, 2019 nyaráig 20 darabot, az idén mintegy 50 darabot gyártanak, cél, hogy a következő 4-5 évben lecseréljék a távolsági vasúti közlekedésben az elavult kocsikat ezekre a korszerű eszközökre – mondta Homolya Róbert.

Az elnök-vezérigazgató rámutatott arra is, hogy a vontatás korszerűsítéséhez 115 villanymozdony beszerzésére megjelent a közbeszerzés, a vásárlást hitelből kívánják finanszírozni.

A Budapesti elővárosi forgalomban hamarosan megjelennek az első emeletes motorvonatok, a tervek szerint 2022-től a fővárosi agglomerációban csak korszerű motorvonatok közlekednek majd – emelte ki a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Homolya Róbert szólt arról, hogy 2019 nagy változása volt a jegyvásárlási szokások átalakulása. A MÁV applikáción értékesített jegyek száma jelentősen nőtt. Tavaly közel 4,6 millió darab belföldi vasúti menetjegyet, bérletet és felárat vásároltak az utasok a MÁV mobil alkalmazáson keresztül.

A címlapfotó illusztráció.