Még mindig van idő ajándékot vásárolni: íme a legnépszerűbb választások

 

A műszaki cikkek, ruházati termékek, könyvek és játékok továbbra is vezetik az ajándékozási listákat, de az élmények, valamint az utalványok is egyre nagyobb népszerűbbek. A kutatások szerint érdemes kockázatot vállalni a siker érdekében, a legkreatívabb megoldásokkal pedig azok állhatnak elő, akik az utolsó pillanatra hagyják az ajándékvásárlást.

Kiárusítás egy bevásárlóközpontban (Illusztráció MTI Fotó: Czeglédi Zsolt)

A szakemberek előzetes felmérései szerint idén kiemelkedő évet zár a kiskereskedelem, és az előrejelzést alátámasztja, hogy már most meghaladta az év elején megbecsült ötszázalékos növekedést a boltok forgalma, pedig a legerősebb hónap kiemelt időszaka még hátra van. Az ajándékok zömét idén is hagyományos boltokban veszik a fogyasztók, a legnépszerűbb termékek között pedig ismét van meglepetés.

A nagy roham még csak most következik

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára a hirado.hu-nak elmondta: úgy tűnik, hogy érték alapján a műszaki cikkek lesznek a legnépszerűbbek idén, ebbe a kategóriába tartoznak a szórakoztató berendezések és a háztartási gépek is. A második helyen a tendenciák szerint a ruházat és illatszer áll.

Két izgalmas terület is van. A könyv és a játék, melyek hagyományos ajándékozási cikkek.

Mindkét piac esetében az éves forgalomnak legalább a fele az év végére esik

– tette hozzá.

A legnagyobb ajándékozási kört jelentő termékek (műszaki cikkek, ruházat, illatszer stb.) forgalma a karácsony előtti időszakban tízmilliárdos nagyságrendeket jelentenek, és főleg ezekből tevődik össze a 100 milliárdos összeg.

Az OKSZ főtitkára kiemelte: a vásárlások helyének meghatározásánál nem mindegy, hogy melyik értékesítési csatornát vesszük alapul. A teljes kiskereskedelmi forgalomban a webáruházak részaránya öt–hat százalék körül van, ha azonban csak az iparcikkeket nézzük, ez a szám eléri a 20 százalékot.

A fekete péntek akciói miatt a webáruházak kiskereskedelmi forgalma – szemben a hagyományos boltokéval – novemberben megugrik, és most már magasabb, mint decemberben. Az ajándékok zömét azonban a fogyasztók a hagyományos boltokban veszik decemberben” – mondta Vámos György.

A kép illusztráció (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Az online webshopok közül a Vatera kimutatást készített a tavalyi karácsonyi időszak legnépszerűbb termékeiről. A top tíz legnépszerűbb árucikket felvonultató összeállításukban a legtöbbet licitált kategóriák között pedig voltak meglepetések. A ruházati cikkek, játékok és regények mellett a bélyegek, az érmék, pénzek, papírpénzek, a makettek és modellek, valamint a műszerek, alkatrészek kategóriákban is komoly érdeklődés mutatkozott.

A leglátogatottabb oldalak között tavaly a militária kategóriája jelentette a legnagyobb meglepetést. Az érdeklődés a katonai tárgyak és kiegészítők iránt a Vatera kimutatása szerint azóta sem lankadt, így könnyen lehet, hogy a kategória idén is felkerül a top tízes keresési listára.

Egyre többen adnak élményt 

A Bónusz Brigád hirado.hu-nak eljuttatott válaszaiból kiderült, hogy idén a mozis élmények voltak a legnépszerűbbek az oldalukon, melyek közül az év utolsó két hónapjában eddig háromezer bónuszt értékesítettek.

A november–decemberi időszakban a második helyen a Csillagok háborúja kiállítás áll kilencszáz eladott élménnyel, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokára nyolcszáz értékesített utalvánnyal a budakalászi Skyland trambulinpark fért fel.

A wellnesskategória népszerűsége továbbra is töretlen, az élményfürdők közül a Bónusz Brigád oldalán a Rudas gyógyfürdő a legnépszerűbb.

Minél később vásárolunk, annál kreatívabb lehet az ajándék

A legújabb kutatások szerint a vásárlók 62 százaléka ütemezi a karácsony előtti hétre a meglepetések beszerzését, míg 53 százalék hagyja két nappal az ünnepek előttre ezt a feladatot. A Webuni.hu viselkedéskutatással foglalkozó csapata összeszedte, hogy a pszichológia tudománya mit mond az ajándékozási szokásokról.

A csapat szerint az emberek többsége az élményeket preferálja a tárgyak helyett, hiszen azok hosszabb távú kielégülést jelentenek, mint a kézzel fogható ajándékok. Az élmények mellett szól még, hogy nem fogynak el a boltban, és online rendelés esetén sem kell megvárni a kiszállításukat.

A kimutatásuk szerint kockázatos ajándékot vásárolni a legcélszerűbb, mert

a kirívó és újszerű ajándékok váltják ki az emberekből a legnagyobb hatást.

A csapat kiemeli, hogy az ajándékvásárlás utolsó pillanataiban az emberek hajlamosak inkább megszokott, hagyományos megoldásokhoz nyúlni a kockázatos, de sokkal hatásosabb opciók helyett. A kutatások szerint azonban a határidőhöz közeledve növekszik a kreativitás, ilyenkor születhetnek meg a legegyedibb ötletek.

Az Extreme Digital sajtóközleményéből kiderül, hogy a vásárlást az utolsó pillanatra hagyók körében a retró szendvicssütő, az aktivitásmérő pánt, az olcsó táblagép, a külső merevlemez, illetve az örök slágernek számító kávéautomata a legnépszerűbb. Szintén kiemelkedő számban fogynak a karácsonyi időszakban a cég saját ajándékutalványai, valamint a Feldobox-élménykuponok, melyekből nyolcszor annyit adtak el, mint egy átlagos hónapban.

A nők ékszerre, a férfiak utalványra vágynak 

A Fortunly gazdasági oldal egyesült államokbeli statisztikák alapján megállapította, hogy a nők körében 47,4 százalékkal az ékszer a leginkább vágyott ajándék. A megkérdezetteknél a második helyen az utazás, a harmadikon pedig az ajándékutalvány áll, míg a válaszadók 35,8 százaléka örülne kézzel készített ajándéknak idén.

A kép illusztráció (Fotó: MTI/EPA/Justin Lane)

A férfiaknál az ajándékutalvány a legnépszerűbb 32,3 százalékkal, azonban csak az egyötödüknek teljesül a vágya. A megkérdezetteknél a második helyen 32 százalékkal – a zoknik kivételével – a ruházati cikkek a befutók.

A karácsonyi statisztikák szerint az emberek megértik az ajándékvásárlás nehézségeit, ezért átlagosan a csalódott megajándékozottak 46 százaléka nem mond igazat arról, hogy tetszett neki a csomagolás alatt megbújó meglepetés.

Százmilliárd forint jut összességében karácsonyi ajándékra

Az előrejelzések szerint a fogyasztók decemberi költése összességében eléri az 1200 milliárd forintot, ezen belül az iparcikk forgalma túllépi az 500 milliárdot, míg ajándékokra körülbelül 100 milliárd forint jut – mondta Vámos György.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára kiemelte: a becsült 100 milliárd forintos összegben a hagyományos jellegű ajándéktárgyakon kívül az utazási utalvány, a szolgáltatások és akár az autóba szánt üléshuzat is beletartozik, melyek mind kerülhetnek a fa ál.

Idén is bővül a kiskereskedelmi forgalom

Vámos György szerint évről évre többet költünk ajándékokra, és a havi bruttó átlagkereset körülbelül tízszázalékos növekedésének köszönhetően idén öt–hat százalékkal bővül a kiskereskedelmi forgalom.

Az utóbbi időben több felmérést is végeztek, eltérő eredményekkel. A különböző oldalak

30-40-50 ezer forintra becsülték az átlagos karácsonyi ajándékokra szánt összeget a fogyasztók körében.

Vámos György arra figyelmeztet, hogy ezeknél a felméréseknél fontos tényező, hogy kik adják a mintát. „Két dologra kell vigyázni: az első, hogy családokról van szó vagy egyénekről. Egy család átlagosan 25 ezer forintot költhet el ajándékokra idén karácsonykor, ez a legalacsonyabb összeg a felmérések szerint. A másik fontos tényező, hogy ha bankkártyás, illetve internetes felhasználókról beszélünk, akkor magasabb az átlagos eredmény” – hangsúlyozta.

A címlapfotó illusztráció.