Egyre több digitális szolgáltatás segíti a látássérültek mindennapjait

 

Távoli segítségnyújtás, beszélő segédeszközök, digitális nagyítók és képernyőolvasó szoftverek – néhány informatikai fejlesztés és szolgáltatás, amely segíti a látássérült embereket. Pécsett például egy speciális ultrahangos szemüveget fejlesztettek ki középiskolás diákok bevonásával, amely a közlekedésben segítheti a látássérülteket.

A kép illusztráció (Fotó: MTI/Mónus Márton)

A látássérült embereknek a legnagyobb nehézséget az információszerzés jelenti – közölte Nagy Sándor, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének elnöke a Kossuth Rádió Napközben című műsorában. Körülbelül 70–80 százalék információt veszít el egy ember, aki nem lát, és tapintás, hallás útján próbálja pótolni – tette hozzá.

Digitális nagyító és beszélő eszközök

Napjaink fejlesztései olyan segédeszközök előállítására fókuszálnak, amelyek könnyebbé teszik egy látássérült mindennapjait. Elmondta, a digitális társadalmi fejlődés eredményeként ma már olyan eszközök is vannak, mint például a digitális nagyítók. Példának említette még a beszélő okoseszközöket is, amelyek hangalapú vezérléssel közlik a szükséges információkat. Ezt számítógépeken és telefonokon alkalmazzák a leggyakrabban.

Megjegyezte, ezek leginkább hallásalapú segédeszközök, de a tapintásnak is fontos szerepe van, amely az oktatásban jelenik meg nagyobb mértékben, hiszen valamilyen módon szemléltetni kell a tananyagban szereplő tárgyakat és alakzatokat. Nagy Sándor azt is elmondta,

továbbra is sokan használják a pontírást,

és ennek segítségével szereznek információt. Ezen a téren is vannak fejlesztések, egy program segítségével Braille-írássá átalakítható a digitális szöveg. A Braille-írás napjainkban kissé háttérbe szorult, ugyanakkor véleménye szerint nem tűnhet el teljesen, hiszen például a gyógyszerek dobozain is Braille-írás tüntet fel alapinformációkat.

Hangsúlyozta, az Európai Unióban nemrég indítottak el egy kezdeményezést, amely a csomagolási technológiát fejlesztené, és egyre több terméket látnának el pontírással. Ez lehetőséget biztosítana a látássérülteknek arra, hogy legalább minimális információhoz jussanak hozzá egy adott termékről.

A kép illusztráció (Fotó: MTI/Mónus Márton)

A papírpénzek felismerése is nehézséget okoz

A papírpénzek felismerése is sok esetben okoz problémát, ugyanis egy régóta forgalomban lévő bankjegy kikophat, és sokkal nehezebb felismerni egy látássérült embernek a tapintással – közölte Németh Orsolya, a Távszemprogram társadalmi kapcsolatok referense. Elmondta, egyre több látássérült ember ezért már inkább az okostelefonokra letölthető pénzfelismerőben bízik vagy a Távszemben.

A Távszem, vagy más néven távoli segítségnyújtás egy olyan infokommunikációs alapú alkalmazás, amely okostelefon vagy táblagép segítségével

összekapcsolja a vak vagy gyengénlátó felhasználót az ép látású operátorral,

aki a távolból, a látássérült személy okoseszközének kamerája segítségével lát majd helyette, és szóbeli kommunikációval segíti a szükséges információk megszerzését – ismertette a programot Németh Orsolya.

Mint mondta, ez nemcsak a közlekedést segíti, de például a vásárlásban, háztartási munkákban vagy a postai ügyintézésben is nagy segítség lehet. A távszolgáltatás okoseszközökről folyamatosan elérhető az év minden napján és minden órájában, jelenleg pedig körülbelül nyolcszáz látássérült ember kapott a Távszem használatára alkalmas készüléket – mondta.

Konferencia a látássérültekért

A Látássérült Emberek Segédeszköz Konferenciáját szerdán rendezték meg Budapesten. A rendezvény azt a célt szolgálta, hogy a szakemberekkel együtt közös megoldásokat találjanak a látássérült emberek mindennapjainak megkönnyítésére. A rendezvényen kipróbálhatták a résztvevők a beszéddel, tapintással segítő eszközöktől a látásjavító felszereléseken át az egyszerű, vakon jól használható mindennapi tárgyakat, amelyek az életminőség javulását nyújtják.


A teljes beszélgetést itt hallgathatja meg