Ma már muzeális értékű a keletnémet kisautó

 

A VEB Automobilwerk kelet-németországi zwickaui autógyárában 62 éve gördült le az első Trabant személygépkocsi a futószalagról. Hosszú ideig ez volt a legnépszerűbb autótípus Kelet-Németországban. A szériagyártás 1991-ig folytatódott.

Trabant 500 típusú személygépkocsik (Fotó: Kácsor László, 1960)

A Trabant, amely németül kísérőt, útitársat jelent, nevét az első szovjet műhold, a Szputnyik–1 után kapta. A keletnémet gyártmányú jármű volt az első nagy sorozatban gyártott autó, amelyet a műanyag akkor felfedezett változatából, duroplasztból készítettek.

Ezt elsősorban a második világháború utáni acélhiány hívta életre, ám egyben jelentős költségcsökkentést is jelentett. A hőre keményedő műanyag burkolatlemez úttörő megoldásnak számított, ami a Trabant egyik meghatározó jellemzője lett. Ez az idők folyamán sok vicc tárgyát képezte.

„Könnyű” kis autót kellett gyártani

A keletnémet politikai vezetés egyértelmű célokat fogalmazott meg az autó fejlesztésekor. Könnyen kezelhető és karbantartható, a kisemberek által is megfizethető autót kellett gyártani, amelynek súlya nem éri el a 600 kilót, és 100 kilométeren 6 liternél kevesebbet fogyaszt.

A Német Demokratikus Köztársaságban gyártott új 601-es típusú Trabant személyautó (Fotó: MTI/Lajos György, 1964)

Az első nullszériás példányok 1955 áprilisára el is készültek, de volt egy kis bökkenő. Az első pár példányon a csomagteret nem lehetett felnyitni, és az ablakokat sem lehetett letekerni. A keletnémet mérnökök a Trabantot a háború előtti, kétütemű DKW modellek alapján fejlesztették ki.

A német autógyár már az 1920-as évek végére a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártójává fejlődött, majd a harmincas években elsőként készítette autóit nagy sorozatban fronthajtással.

Több modell is készült

Az első Trabant P70-es modellek még 690 köbcentis, 22 lóerős motorral kerültek piacra, de a pártvezetés nyomására 1959 után átálltak a kisebb, léghűtéses, 500 köbcentis P50-es modell gyártására, amelynek maximális sebessége 90 km/h volt.

(Fotó: MTI/EPA/Lucas Dolega)

A Trabant 601-es, a márka harmadik generációs modellje lett a gyár leghosszabb ideig gyártott és legismertebb autója, amelyet 1963 és 1990 között forgalmaztak. Összesen 2,8 millió darab készült belőle, és ez volt a legnagyobb példányszámban eladott autó az NDK történetében.

Borsos áru volt a fizetésekhez képest

A szocialista Magyarországon típustól függően négy-öt évet kellett várni egy-egy autóra, és nem volt ez másképp a legolcsóbbnak számító Trabanttal sem. Egy 1967-es adat szerint a háromajtós változatért ötvenezer forintot kellett fizetni. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a bruttó átlagbér ekkor nem érte el a kétezer forintot, vagyis akkor ez nem számított olcsó mulatságnak.

Ma is sokan rajonganak a Trabantért

Európa keleti felén a Trabant jelenleg is nagy népszerűségnek örvend, de az emberek többnyire már inkább gyűjtői és hobbicéllal vásárolják, mintsem napi használatra. Világszerte sok Trabant 601 rajongói klub létezik.

Keletnémet gyártmányú Trabant a német nagykövetség épülete előtt Prágában (Fotó: MTI/EPA/Martin Divisek)

Magyarországon a másik ikonikus keletnémet márkával, a Wartburggal alkotnak közösséget. Rendszeres találkozókon és raliversenyeken is feltűnik ez a típus. Egy elterjedt babona szerint zöld színű Trabantot látni szerencsét hoz.