Várakozáson felüli a nagycsaládosok autótámogatása iránt az igény

 

A nagycsaládosok autótámogatását 2022-ig 25–30 ezren vehetik igénybe a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) becslése szerint. A kormány jövőre tízmilliárd forintot szán a programra, de a keret felülről nyitott.

A kormány februárban jelentette be a családvédelmi akcióterv részeként, hogy 2,5 millió forinttal támogatja a nagycsaládosok autóvásárlását. A kedvezményt legalább hétszemélyes személyautóra lehet felvenni házastársi vagy élettársi kapcsolatban élő szülőknek, akiknek három vagy több gyermekük van.

„A Gémosz nagyon jól átgondolt és összerakott programnak látja a nagycsaládosok kedvezményét” –  mondta Gablini Gábor, a szervezet vezetője az M1 Szemtől szembe című műsorában. Kiemelte, jellemző, hogy 15–20 éves autókkal közlekednek, amelyek sokkal kevésbé biztonságosak, jóval magasabb a károsanyag-kibocsátásuk, és javításuk is többe kerül.


Elmondása szerint már a miniszterelnöki bejelentés másnapján óriási érdeklődést tapasztaltak az autószalonokban.

Pluszkedvezmények is igénybe vehetők

Beszélt arról is, hogy a Gémosz, a Magyar Lízingszövetség és a Magyar Bankszövetség által közösen létrehozott családbarát márkakereskedés programban részt vevő értékesítőknél lehetőség van egyablakos ügyintézésre, a családbarát casco szerződést kötőknek felár nélkül soron kívüli kárrendezést biztosítanak.

A gyártók a márkakereskedőkkel az állami támogatás feletti további kedvezményeket adhatnak, így akár fél- vagy másfél millió forintnyi támogatás is elérhető.

A piacon van olyan 8–10 millió forint értékű autó, amelyet 5–6 millió forintért vásárolhatnak meg a családok.

„A családbarát márkakereskedés program iránt minden várakozást felülmúlt az érdeklődés. Már a program kezdetén nyolcezer kérelem érkezett be, amely mára 16 ezerre nőtt” – tette hozzá. A Magyar Államkincstár eddig 10 ezer kérelmet bírált el.

A támogatás három évig, 2022. december végéig érhető el. „A Gémosz várakozásai szerint a határidőig összesen 25–30 ezren vehetik igénybe a támogatást, amelyhez a kormány jövőre tízmilliárd forintot biztosít. Mivel a keret felülről nyitott, így nem kell sietni” – fogalmazott.

A nagycsaládosok több tízmillió forint kedvezményben is részesülhetnek

Király Nóra, a Fiatal Családosok Klubjának alapítója üdvözölte, hogy a támogatás a háromgyerekes családok számára is elérhető. „Sokan eddig anyagi okok miatt nem tudtak új autóra váltani, és balesetveszélyes, környezetszennyező járművekkel közlekedtek”  – mondta.

„A családok támogatása az elmúlt kilenc év családbarát támogatásai lehetővé tette az új autó vásárlását sok család számára” – fogalmazott Király Nóra, aki a családvédelmi akcióterv további elemeit, a babaváró hitelt és az otthonteremtési kedvezményeket is megemlítette.

Elmondhatjuk, hogy ma egy fiatal pár, aki nagycsaládban képzeli el az életét az 30–40 millió forintot kaphat családalapítási támogatásként, amennyiben minden kedvezményt kihasznál.

Társadalmi mobilitást indíthat el a program

A kormány családpolitikai intézkedései, mint a falusi csok és a többi támogatási forma elindíthatnak egyfajta mozgást a vidék felé – hangzott el az adásban. A Ficsak elnöke saját tapasztalataira hivatkozva elmondta, hogy ismer olyan családokat, akik ezeknek a programok hatására költöztek vissza szülőfalujukba.

Akár nulla forint önerővel már saját otthonhoz juthatnak, ami sok fiatalt arra ösztönözhet, hogy vidékre költözzön. A falusi csok egyik céljai között szerepelt, hogy a Budapestre irányuló elvándorlást lelassítsa, illetve visszafelé fordítsa és a vidéki életformát is támogassa.

Sok a készpénzes vevő

„A számokból azt látjuk, hogy a vásárlások több mint 60 százaléka vidékén történik” – mondta Gablini Gábor, aki hozzátette, hogy a várakozásokat messze alulmúlja a hitelből vásárlók aránya. Amíg az autópiacon magánszemélyek esetében 34–35 százalékos a finanszírozási arány, a támogatott autók esetében alig éri el a 20 százalékot.

„Korábban azzal számoltak, hogy a bankok elvárásainak sokan nem felelnek majd meg, ezzel szemben a családok döntő többsége készpénzben fizet, pedig az alacsony kamatok miatt kedvező hitelfeltételi lehetőségek vehetők igénybe” – mondta.

A Gémosz elnöke elmondta, hogy egy négyéves hitel esetén a kedvező kamatkondícióknak köszönhetően

a törlesztőrészletek nem sokkal magasabbak, mint ha valaki egy 20 éves autót használna, és ennek fenntartását és javítási költségeit fizetné.

Előfordulhat, hogy várni kell a rendelésre

A családoknak hat hónapjuk van arra, hogy megkössék az adásvételi szerződést miután az államkincstár elbírálta a kérelmüket, és erről megkapták az értesítést – hangzott el az adásban.

Gablini Gábor ezzel összefüggésben elmondta, hogy előfordulhatnak olyan esetek, amikor valaki kifut a határidőből, mert a gyártók nem tudják leszállítani a megrendelt autókat. Hangsúlyozta, hogy a támogatás határideje ilyenkor automatikusan kitolódik.

A rendelésekben tapasztalt csúszás egyik oka, a nagy kereslet mellett, hogy szeptembertől szigorodtak a károsanyag-kibocsátási szabályok az Európai Unióban, és januártól további szigorítások lépnek életbe. Így előfordulhat, hogy egy 2019-ben megrendelt autó 2020 januárjában már nem felel meg az aktuális jogszabályi feltételeknek, ezért változtatásokra szorulnak ezek a modellek.