Nem a Shell, a fuvarozócége hibázott, több mint ötszáz autós járt pórul, mert rossz üzemanyagot tankolt nemrég az egyik budapesti benzinkúton. Mint kiderült, a cég külsős partnere, egy fuvarozó cég összecserélte az üzemanyagokat.
Sok autós tart attól, hogy egyszer rossz üzemanyagot tölt az autójába. Mi lesz a következménye, ha ez megtörténik?
A dízelpisztolyt nem lehet beledugni a benzines tankerbe, a benzinpisztolyt ugyanakkor bele lehet dugni a dízeles autók tankerébe. Ez már régóta így van, csak találgatni lehet az okokat, hogy miért nem fordították meg ezt a módszert – mondta Várkonyi Gábor autóipari szakújságíró az M1 Ma este című műsorában. Véleménye szerint azért, mert dízelből általában nagyobb mennyiség kell, mivel ott nagyobb az átmérő. Elmondta,
de ilyen esetekben érdemes azonnal egy számlaképes szakszervizt keresni, ugyanis mindenfajta kártérítési igényt csak számla ellenében fizet ki egy adott cég. Felhívta a figyelmet arra is, hogy ilyenkor érdemes megtudni, milyen alkatrészek mentek és mehetnek tönkre az autóban.
Később is jelentkezhetnek a műszaki problémák
A benzines autóknál elsősorban teljesítményvesztést okozhat, ha gázolaj kerül az üzemanyagrendszerükbe. Ilyen esetben is csak az lehet a tökéletes megoldás a hiba elhárítására, ha szakszervizben teljesen leeresztik a gázolaj-benzin keveréket, átmossák az üzemanyagrendszert, és csak ezek után töltik fel ismét benzinnel. A félretankolt benzinesek katalizátora telerakódhat korommal, és egy katalizátor több százezer forint is lehet. Előfordul, hogy a hiba csak hónapokkal később jelentkezik, amikor világítani kezd a motorkontroll lámpa a műszerfalon.
A dízelautóknál nagyobb a gond a félretankolásnál, mert a dízelmotoros autók nagynyomású üzemanyagszivattyúja, illetve a régebbiek adagolója hamar tönkremegy, ha nem kap megfelelő kenést. Márpedig a benzin kenőképessége nem elégséges. Egy dízelmotor félretankolás utáni javítása másfél–két milliós költséget is jelenthet. Mindenképp és minél hamarabb fel kell keresni egy szakszervizt.
A csere már az üzemanyag felvételekor megtörtént
Mint kiderült, a Shell egy külsős partnere, egy szállító cég cserélte össze az üzemanyagokat a múlt hétvégén, a csere tehát már az üzemanyag felvételekor, a depóban megtörtént. Szerdáig több mint ötszázan jelezték, hogy rossz üzemanyagot kaptak.
A fuvarozó cég gépkocsivezetője az üzemanyag tankerekbe történő betöltésekor hibásan rögzítette, hogy a tanker mely rekeszébe került benzin és mely rekeszébe dízel üzemanyag, így következhetett be az, hogy a töltőállomás benzintartályába dízelt, míg dízeltartályába benzint fejtettek az azokban lévő aktuális készletre.
A szeptember 20-i szállítás során a Shell megbízásának megfelelően ráadásul
a töltőállomásra. Az eltérő mennyiségű benzin és dízel esetén a hiba akár betöltéskor, akár lefejtéskor könnyebben azonosítható lett volna – olvasható a Shell honlapján megjelent közleményben.
A tévedés csak a Füredi úti benzinkutat érintette, itt a teljes mennyiséget lefejtették a felcserélt üzemanyagokat, így sem előtte, sem utána más töltőállomásra nem került felcserélt üzemanyag – írták.
Áttekintik a szállítási folyamatot
Az üzemanyagok cseréjét hétfőn igazolta a hatósági laborvizsgálat. A Shell a fuvarozó céggel együtt a teljes szállítási folyamatot áttekinti, és a szükséges intézkedéseket megteszi annak érdekében, hogy az ilyen jellegű hibákat kiszűrje. Elrendelték például, hogy egy tankerre különböző üzemanyagokból nem lehet azonos mennyiséget tölteni, mivel így könnyebben kiderülnek a hasonló hibák.
Arra kérték egyúttal a fuvarozó partnereket, hogy
és jelezzék, ha újabb lehetőséget találnak a biztonság erősítésére. Azt is kezdeményezte a cég fuvarozó partnereinél, hogy egyéb lehetőségeket is vizsgáljanak meg, amelyekkel a kiszállítás biztonságosabbá tehető.
A Shell az üzemanyag felcserélése miatti panaszokat kivizsgálja, és megtéríti a jogos igényeket.
A címlapfotó illusztráció.