Megszűnik a repülőgépek éjszakai zajterhelése Budapesten

 

Éjfél és reggel öt óra között, a mélyalvási időszakban szinte teljesen megszűnik a repülőgép-forgalom Budapest felett, a Liszt Ferenc repülőtéren tervezetten nem szállhatnak fel és le a repülőgépek – jelentette be Tarlós István főpolgármester és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón.

Cikkünk frissült.

A korlátozáshoz szükséges jogszabály-módosítások „részben már életbe léptek, részben a legközelebbi jövőben életbe lépnek” – mondta Tarlós István.

Kifejtette: ötről tíz csomóra emelték a le- és felszálláskor megengedett hátszél erősségét, a főváros felett kényszerűen végrehajtott éjszakai repülésekért akár 1000 eurós bírságot is kiszabhatnak, továbbá a zajmérési helyek számát az eddigi hatról tizenháromra növelik.

„Mindezek következtében az eredmény az lesz, hogy a mélyalvás időszakában gyakorlatilag Budapest felett a repülések megszűnnek” – fogalmazott.

Tarlós István rámutatott, a változások révén a repülőtértől északnyugati irányba lévő sűrűn lakott rész zajterhelése gyakorlatilag megszűnik, és a délkeleti irányba szállhatnak majd le és fel az 1-es kifutóról a repülőgépek.

Palkovics László elmondta, az intézkedések azt szolgálják, hogy az éjszakai repülési műveletek számát nullára csökkentsék. A hátszélre vonatkozó szabályváltozásoknak köszönhetően a jelenleginél több repülőgép közlekedhet a gyéren vagy egyáltalán nem lakott délkeleti irányba, illetve irányból.

Ez a módosítás szeptembertől kerül be a repülőtéri kézikönyvbe, amelynek módosítása jelenleg zajlik – közölte. Palkovics László elmondta, várhatóan szeptemberben vezetik be a maximum 1000 eurós zajterhelési díjat, a büntetés mértéke a repülőgép okozta zajtól függ majd. A tiltás természetesen a vészhelyzetekre nem vonatkozik.

Kérdésekre válaszolva a miniszter elmondta, a XVIII. kerületi önkormányzat adja majd át a mérőeszközöket azoknak, akik „kontrollmérést” szeretnének végezni. A kiszabott bírságok összegét a Budapest Airport abba az alapba rakja, amelyből a környező házak zajszigetelését pályázat útján végzik – közölte.

A Budapest Airportot érintő kérdésre válaszolva Palkovics László kijelentette: a magyar emberek és a kormány érdeke, hogy  Budapestnek ugyanolyan színvonalú repülőtere legyen, mint Prágának, Bécsnek vagy Varsónak, mert „ebben a pillanatban ez nem így van”.

Működőképes repülőteret szeretnének vagy a jelenlegi tulajdonosi konstrukcióban, alkalmas emberekkel, vagy ha ez nem megy, akkor másik tulajdonossal – hangsúlyozta. Azt is megjegyezte, hogy a magyar kabinet lehetőségei kötöttek ebben a kérdésben, mert „egy konzervatív kormány nem tehet semmit egy másik cég tulajdonával szemben”.

A Budapest Airporttal szembeni elvárásként fogalmazta meg a miniszter a magyar főváros jelentőségéhez méltó, megfelelő színvonalú szolgáltatás biztosítását. Szerinte változtatni kell a repülőtér kinézetén és fejlesztésén.

A Magyar Tudományos Akadémiát (MTA) érintő újságírói kérdésre válaszolva Palkovics László elmondta: Lovász Lászlóval, az MTA elnökével közösen jelölték Maróth Miklós Széchenyi-díjas klasszika-filológust, orientalistát, egyetemi tanárt az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat elnöki posztjára.

A kutatási hálózat elnökének és az irányító testület tizenkét tagjának kinevezéséről szóló miniszterelnöki rendeletet csütörtökön teszik közzé – jelezte. Palkovics László szintén kérdésre reagálva visszautasította, hogy „diktátumszerű körülmények között” kellett volna az MTA elnökének konszenzusos döntést hoznia Maróth Miklós személyéről.

„Semmifajta kényszer nem volt” – fogalmazott.