Továbbra is megfeszített erővel küzdenek a szakemberek, hogy a Hableány roncsát előkészítsék a kiemelésre.
A roncs kiemelését előkészítő szakemberek a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében (Fotó: MTI/Soós Lajos)
A négyből három hevedert
az ellenőrző merülésekkor azonban kiderült, hogy az egyik nem jó helyen van. Megpróbálják a megfelelő helyre tenni, de ha nem sikerül, akkor vissza kell húzni és újra kell fűzni. Közben a balesetet okozó szállodahajó újra Magyarországra érkezett – közölte az M1 Híradója.
Folyamatosan dolgoznak a szakemberek
Már hétfőn kora reggel nagy volt a mozgás a Margit híd lábánál,
folyamatosan dolgoznak a szakemberek, hogy felkészítsék a Hableány roncsát a kiemelésre.
A Terrorlehárítási Központ főigazgatója továbbra is a helyszínről irányítja a mentési munkálatokat. Hajdu János azt mondta: három hevedert már behúztak a hajóroncs alá, az ellenőrző merülést követően azonban a búvárok megállapították, hogy az egyik elmozdult. Ezért a szakemberek most azon dolgoznak, hogy azt a kötelet is a megfelelő helyre tegyék.
A Clark Ádám hajódaru a Margit híd közelében (Fotó: MTI/Soós Lajos)
Ha mindegyik heveder a helyére kerül, a szakemberek
Egy hajómérnök az M1-en azt mondta: a művelet előkészítése mellett azt is figyelembe kell venni, hogy hol és hogyan sérülhetett meg a hajó
Valószínűleg úgy történt az ütközés, hogy az első vízmentes válaszfal és a géptér közötti részen lett megsértve a hajó, így elképzelhető, hogy egy komoly repedés van az oldalán – közölte Götz Sándor hajóépítő mérnök az M1-en.
A tervek szerint a Clark Ádám úszódaruval megemelik majd a roncsot, amikor pedig a Hableány ablakai a vízszint fölé kerülnek, a segédhajókról elkezdik kiszivattyúzni a vizet, és a daru átemeli az egyik uszályra a hajótestet.
Légtérkorlátozás van érvényben
A munkálatok miatt a Duna egyes szakaszán már egy hete légtérkorlátozás van érvényben, ennek ellenére vasárnap egy férfi az Árpád híd pesti hídfőjénél reptetett egy drónt, ezért a rendőrség feljelentette.
A légtérkorlátozás Budapesten nagyjából
és délen egészen Paksig húzódik, valamint a Dunától keletre és nyugatra változó szélességben átlagosan 2-2 km.
Közben vasárnap éjjel újra megérkezett Magyarországra az a luxushajó, amellyel a Hableány összeütközött. A Viking Sigyn először jár a Duna magyarországi szakaszán a baleset óta – hangzott el az M1-en.
Több tényező is nehezíti a Hableány kiemelését
A Margit híd közelében elsüllyedt személyhajó, a Hableány kiemelését nehezíti, hogy nem lehet tudni, megroppant-e szerkezete az ütközéskor, a feltérképezést pedig az hátráltatja, hogy a búvárok nulla látótávolságban dolgoznak – mondta Götz Sándor hajómérnök, aki részt vett a Clark Ádám úszódaru tervezésében, az M1 aktuális csatornán.
Jelezte: ha a hajó az ütközéskor vagy a süllyedéskor megroppant, akkor az a kiemelés módján is nagyban változtat.
Elmondása szerint a víz alatti fotók alapján megállapítható, hogy a hajó orrával felfelé áll a talajon, így a kiemelés előtt billentett helyzetéből először vízszintesbe kell hozni.
Újabb szemlét tart a rendőrség a Viking szállodahajón
A BRFK közölte, hogy a május 29-i hajóbalesetben érintett, menetrend szerint Magyarországon hajózó Viking Sigyn kabinos szállodahajón szemlét tartanak a délutáni órákban Visegrádon, amelynek célja, további bizonyítékok beszerzése és a tényállás teljes körű tisztázása.
A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval.
A fedélzeten 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet tartózkodott. Hét utast sikerült kimenteni. Vasárnapig 20 halálos áldozat került elő, még hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát keresik.