Zajlanak a kiemelés előkészületei, három hevedert már behúztak a Hableány alá

 

Továbbra is megfeszített erővel küzdenek a szakemberek, hogy a Hableány roncsát előkészítsék a kiemelésre.

A roncs kiemelését előkészítő szakemberek a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében (Fotó: MTI/Soós Lajos)

A négyből három hevedert

már behúztak a roncs alá,

az ellenőrző merülésekkor azonban kiderült, hogy az egyik nem jó helyen van. Megpróbálják a megfelelő helyre tenni, de ha nem sikerül, akkor vissza kell húzni és újra kell fűzni. Közben a balesetet okozó szállodahajó újra Magyarországra érkezett – közölte az M1 Híradója.

Folyamatosan dolgoznak a szakemberek

Már hétfőn kora reggel nagy volt a mozgás a Margit híd lábánál,

a víz alatt és a felszínen is

folyamatosan dolgoznak a szakemberek, hogy felkészítsék a Hableány roncsát a kiemelésre.

A Terrorlehárítási Központ főigazgatója továbbra is a helyszínről irányítja a mentési munkálatokat. Hajdu János azt mondta: három hevedert már behúztak a hajóroncs alá, az ellenőrző merülést követően azonban a búvárok megállapították, hogy az egyik elmozdult. Ezért a szakemberek most azon dolgoznak, hogy azt a kötelet is a megfelelő helyre tegyék.

A Clark Ádám hajódaru a Margit híd közelében (Fotó: MTI/Soós Lajos)

Ha mindegyik heveder a helyére kerül, a szakemberek

kitűzhetik a kiemelés időpontját.

Egy hajómérnök az M1-en azt mondta: a művelet előkészítése mellett azt is figyelembe kell venni, hogy hol és hogyan sérülhetett meg a hajó

Valószínűleg úgy történt az ütközés, hogy az első vízmentes válaszfal és a géptér közötti részen lett megsértve a hajó, így elképzelhető, hogy egy komoly repedés van az oldalán – közölte Götz Sándor hajóépítő mérnök az M1-en.

A tervek szerint a Clark Ádám úszódaruval megemelik majd a roncsot, amikor pedig a Hableány ablakai a vízszint fölé kerülnek, a segédhajókról elkezdik kiszivattyúzni a vizet, és a daru átemeli az egyik uszályra a hajótestet.

Légtérkorlátozás van érvényben

A munkálatok miatt a Duna egyes szakaszán már egy hete légtérkorlátozás van érvényben, ennek ellenére vasárnap egy férfi az Árpád híd pesti hídfőjénél reptetett egy drónt, ezért a rendőrség feljelentette.

A légtérkorlátozás Budapesten nagyjából

az Árpád hídtól északra 1 km-re kezdődik,

és délen egészen Paksig húzódik, valamint a Dunától keletre és nyugatra változó szélességben átlagosan 2-2 km.

Közben vasárnap éjjel újra megérkezett Magyarországra az a luxushajó, amellyel a Hableány összeütközött. A Viking Sigyn először jár a Duna magyarországi szakaszán a baleset óta – hangzott el az M1-en.

Több tényező is nehezíti a Hableány kiemelését 

A Margit híd közelében elsüllyedt személyhajó, a Hableány kiemelését nehezíti, hogy nem lehet tudni, megroppant-e szerkezete az ütközéskor, a feltérképezést pedig az hátráltatja, hogy a búvárok nulla látótávolságban dolgoznak – mondta Götz Sándor hajómérnök, aki részt vett a Clark Ádám úszódaru tervezésében, az M1 aktuális csatornán.

Jelezte: ha a hajó az ütközéskor vagy a süllyedéskor megroppant, akkor az a kiemelés módján is nagyban változtat.

Elmondása szerint a víz alatti fotók alapján megállapítható, hogy a hajó orrával felfelé áll a talajon, így a kiemelés előtt billentett helyzetéből először vízszintesbe kell hozni.

Újabb szemlét tart a rendőrség a Viking szállodahajón 

A BRFK közölte, hogy a május 29-i hajóbalesetben érintett, menetrend szerint Magyarországon hajózó Viking Sigyn kabinos szállodahajón szemlét tartanak a délutáni órákban Visegrádon, amelynek célja,  további bizonyítékok beszerzése és a tényállás teljes körű tisztázása.

A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval.

A fedélzeten 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet tartózkodott. Hét utast sikerült kimenteni. Vasárnapig 20 halálos áldozat került elő, még hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát keresik.