Nem taxi, nem busz, nem vonat – telekocsi

 

Hogyan utazhatunk kényelmesen és olcsón? A telekocsi felhasználói szem előtt tartják a kényelmet és az olcsóságot. Együtt utaznak, és megosztják a költségeket. A közmédia fogyasztóvédelmi magazinműsora ezen a héten az online útitárskereséssel is foglakozott.

Gyors, rugalmas, kényelmes, és nem utolsósorban olcsóbb mint a busz vagy a vonat. Immár 11 éve könnyebb például a vidéki fiatalok élete, hiszen 2007 óta lehet Magyarországon megosztani az útiköltséget.

„Szombathelyről jártunk a Műszaki Egyetemre, Budapestre, és a saját, személyes problémánkat szerettük volna így megoldani, hogy hogyan jutunk haza hétvégenként” – mondta az M1 Kosár című műsorában az Oszkar.com Telekocsi Kft. társalapítója, Prácser Attila.

A kép ilusztráció (Fotó: Shutterstock)

A kép ilusztráció (Fotó: Shutterstock)

Péntek és a vasárnap az, amikor a fővárosból a diákok, vagy az itt dolgozók hazautaznak hétvégére, vagy éppen fordítva. Havi szinten több mint százezer utazás jön létre. Az egyik vonzerő például, hogy a távolsági buszokhoz képest gyorsabb és rugalmasabb eljutás. De a fő előny az olcsóbb utazás lehetősége. Ez nagyjából a diákjegy árának a felét jelenti.

„Minden héten utazom Nagykanizsa és Budapest között. És hát költséghatékonyság miatt így kihasználom ezt a lehetőséget, amennyire csak lehet” – mondta az egyik interjúalany, aki nagyjából egy éve szállít utasokat.

Tervezésre itt is szükség van

Ha valaki telekocsival szeretne utazni, nem árt, ha tisztában van néhány dologgal. Például utazás előtt pár nappal már célszerű nézni a hirdetéseket.

„Az elmúlt tizenegy év alátámasztja, hogy nagyobb félnivaló nincs. Eleve a rendszer a bizalomra lett fölépítve. De igazából a legnagyobb bizalmat a közösségi értékelések adják” – mondta a társalapító.

Tehát, ha látjuk, hogy valaki több, akár húsz-harminc vagy akár száz utast fuvarozott már probléma nélkül, könnyen bizalmat szavazhatunk neki. A fent említett sofőr például maximális, azaz 5-ös értékelést kapott eddig 30-31 értékelés alapján, ami már egész jónak mondható. Azonban nemcsak az utasok értékelhetik a vezetőt, hanem ők is az utasokat. Értékelhető a pontosság, a kényelem, a jó modor és a kommunikáció.

A kép ilusztráció (Fotó: Shutterstock)

A kép ilusztráció (Fotó: Shutterstock)

„A rendszer automatikus ellenőrzéseket végez. Hogyha valaki más értékeket ad meg, mint amit valóságban kapott, azt az utasok úgyis visszajelzik, s ilyen esetben szankcionálunk, és kitiltással is élhetünk” – mondta a társalapító.

Az értékeléseken kívül érdemes lehet megnézni a személyes adatokat is, például, hogy mennyit adott meg magáról például az autós. Látható-e az autó fotója, a rendszáma, minden információ rendelkezésre áll-e ahhoz, hogy megbízhassunk benne?

Nem a profitszerzés a cél

Fizetésre kétféle lehetőség van, ez alapvetően az autóstól függ. Ugyanis ő beállíthat online fizetési elfogadást is, ebben az esetben az utas már lefoglaláskor kifizetheti bankkártyával az utat.

„Ez az autós számára biztonságosabb, de egyébként az utak nagy részének kiegyenlítése készpénzben történik az utazás közben vagy a megérkezéskor” – mondta a társalapító.

Az autósoknak továbbá havi kilométer-, elvitt utasszám- és árlimitnek is meg kell felelniük. Ezek arra szolgálnak, nehogy valaki rejtett vagy bújtatottan profitszerzés céljára használhassa a telekocsizást. Ugyanis a telekocsi nem taxi. Itt nem fuvarrendelési szolgáltatásról van szó, mint a taxinál, hanem arról, hogy valakihez be tudok társulni, aki úgyis arra utazik, amerre én szeretnék. Ez fontos szabály.

Ha valaki telekocsizik, és bármi szabálytalanságot tapasztal, valótlan adatokkal találkozik, akkor ezt ne hagyja annyiban. Van ügyfélszolgálat, ahol jelezheti a problémát, így kezelni tudják az ügyet.