A nyelvtanulásnál a motiváció fenntartása a legfontosabb

 

Két tapasztalt magyar anyanyelvű angol tanár izgalmas megoldást talált a tanulók legjellemzőbb problémájára, és kifejlesztették az első regény alapú online nyelvtanfolyamot. Egy olyan módszert szerettek volna létrehozni, ami érezhető módon segíti a tanulókat céljaik elérésében, miközben izgalmas megoldásokkal tartja szinten motivációjukat. Ez kell is, ugyanis sokan éppen ennek hiányában fejezik be idő előtt a nyelvtanulásukat, ez pedig sokaknál a munkahely meglétét is befolyásolhatja. Szerencsére egyre többen tanulunk nyelveket.

Sok fiatal fejezte be úgy a felsőfokú tanulmányait, hogy nem vett át a diplomáját. Ennek egyik legfőbb oka az, hogy nem tudták letenni a nyelvvizsgát. Mint azt a Napközben című rádióműsorban elmondták, a Kossuth Rádión műsorában, sokuknál épp ez hiányzik közvetve ahhoz, hogy alkalmazzák őket. A Debreceni Egyetem Néderlandisztikai Tanszékének a vezetője, Pusztai Gábor szerint egy kis és egy nagy nyelv kombinációja elhozhatja sokaknak a hőn áhított nyelvvizsga-papírral együtt a diplomát, valamint a munkahelyet is.

Szabó Kisanna, a program kidolgozója elmondta: hiánypótló, a mai kor igényeire válaszoló program kidolgozása volt a cél. Gönczi Edit, a kutatás vezetője elmondta, a kiadvány jelenlegi formájában teljesen új és egyedi, csak részben hasonló kiadványok vannak, a kiadvány alapját képező ötlet pedig egy kutatás eredménye.

Jó a nyelvoktatás, de segíteni kell a motivációt

Ebben a kutatásban a két ötletgazda azt vizsgálta, hogy mi az, ami problémát okozz a nyelvtanulóknál a tanulás során, illetve mi az, amit a tanulók tesznek azért, hogy megtanulják az idegen nyelvet.  Kiderült, az emberek különböző fázisokban hagyják abba a tanulást, ezért úgy vélték, hogy a motiváció lehet az abbahagyás legjobb ellenszere, mégpedig konkrétan a kíváncsiság fenntartása. Ez a tananyag tulajdonképpen regény, amit azért alkottak meg, hogy a figyelmet folyamatosan fenntartsa a történet apró adagolásával – hangzott el a műsorban. Hozzátették: a Hidden Movement nevű kiadványt minden módszertani segédanyaggal megtámogatnak.

Mint azt elmondták, minden fejezet két nyelvtani részre oszlik, az első rész az alapokat, a második rész pedig a kivételeket ismerteti, és ezt természetesen fel is mondja egy brit színész.

Többen, de még mindig kevesen beszélünk idegen nyelveket

Berényi Milán, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke, aki szintén bekapcsolódott a műsorba, elmondta, 116 ezerre csökkent a nyelvvizsga-események száma 2017-ben, ennek ellenére fejlődik a magyarok nyelvtudása, bár még mindig az uniós rangsorok hátsó részében tartózkodnak a magyarok ebben a tekintetben. Egyébként az magyarok nyelvóra száma magas, itt ennek eredményessége a kérdéses- említette meg.

Göncz Edit szerint ennek egyik oka lehet az, hogy a magyarokba az lett nevelve, hogy addig, amíg nem tudjuk tökéletesen visszaadni az adott nyelvet, addig ne szólaljunk meg, és mivel szerinte ez visszaveti az embereket, ezért az a véleménye, hogy a tökéletesség felé a hibákon vezet az út, tehát úgy véli, hibázni kell ahhoz, hogy legyen egy tanulási folyamat.

Berényi Milán szerint egy jó nyelvtanárnak az is az ismérve, ha a diák mindennapjainak részévé teszi a tanított nyelvet, motivált lesz, és a diák látja az értelmét, tehát nem öncélú az oktatás, és aktív lesz a nyelvhasználat is. Ehhez Szabó Kisanna hozzátette: ha egy másik nyelven tájékozódik az ember, akkor megnyílik a világ, és ez már nagyon könnyen hozzáférhető az internet és az IP TV világban, hiszen egy gombnyomás, és máris eredeti nyelven lehet nézni, akár angol felirattal az amerikai filmet.

A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke végezetül úgy fogalmazott: az iskolai nyelvoktatás óraszáma megfelelő, viszont a minőségbiztosítás egységes működésének hiánya miatt mutat igen vegyes képet a gimnáziumok és középiskolák nyelvoktatása, ezen javítani lehetne.

Kapcsolódó tartalom