Évtizedek óta járnak Budapesten elektromos buszok, trolizni lehet rajtuk

 

Amikor épp gyártottak trolibuszt Magyarországon, az mindig a világ élvonalában volt. Valamikor kalauzok szolgáltak rajta jegyárusító asztallal, a pótkocsis trolibusz meg egyenesen magyar találmány. Piros színével a budapesti közlekedés nélkülözhetetlen szereplője.

Budapest, 1949. december Az első 70-es trolibuszjárat indítása Budapesten. A troli oldalán az "Éljen a Bolsevik Párt és a nemzetközi forradalmi munkásmozgalom lángeszű vezére: Sztálin!" szövegű felirat áll. MTI Fotó/Magyar Fotó: Szécsényi József

Az első 70-es trolibuszjárat indítása Budapesten 1949 decemberében. A troli oldalán az “Éljen a Bolsevik Párt és a nemzetközi forradalmi munkásmozgalom lángeszű vezére: Sztálin!” szövegű felirat áll (MTI-fotó/Magyar Fotó: Szécsényi József)

Budapest, 1949. november 11. Próbajáraton az új szovjet gyártású MTB 82-es trolibusz a Városligetnél. A 10-es villamos helyett, útvonal hosszabbítással az Erzsébet királyné útja és a Kossuth tér között trolibuszokat állítanak forgalomba. A trolibusz forgalom 70-es járatként 1949. december 21-én, Sztálin 70. születésnapján  indult meg. MTI Fotó/MAFIRT

Próbajáraton az új szovjet gyártású MTB 82-es trolibusz a Városligetnél 1949 novemberében. A 10-es villamos helyett – útvonal hosszabbítással – az Erzsébet királyné útja és a Kossuth tér között állították forgalomba a trolibuszokat (MTI-fotó/MAFIRT)

Budapest, 1949. november 11. Szerelik a felsővezetéket a trolibusz vonalán. A 10-es villamos helyett, útvonal hosszabbítással az Erzsébet királyné útja és a Kossuth tér között trolibuszokat állítanak forgalomba. MTI Fotó/MAFIRT

Szerelik a felsővezetéket a trolibusz vonalán 1949 novemberében (MTI-fotó/MAFIRT)

Budapest, 1950. január  A 70-es trolibusz, amely 1948 óta közlekedik az első budapesti trolivonalon és Sztálin 70. születésnapja alkalmából kapta a számát. A felvétel készítésének pontos dátuma ismeretlen. Magyar Fotó: Farkas Tamás

A 70-es trolibusz egy 1950-es felvételen kalauzával. A járatot 1949-ben indították, a járatszám pedig Sztálin hetvenedik születésnapjáról emlékezett meg (Magyar-fotó: Farkas Tamás)

Budapest, 1952. február 6.  A magyar gyártmányú trolibusz félkész mintapéldánya próbaúton. MTI Fotó/Magyar Fotó: Munk Tamás

Magyar gyártmányú trolibusz félkész mintapéldánya próbaúton 1952 februárjában (MTI-fotó/Magyar Fotó: Munk Tamás)

Budapest, 1952. április 2. Próbaútra indul az első magyar gyártmányú trolibusz a Damjanich utcai remízből. MTI Fotó/Magyar Fotó: Botta Ferenc

Próbaútra indul az első magyar gyártmányú trolibusz a Damjanich utcai remízből 1952. április 2-án (MTI-fotó/Magyar Fotó: Botta Ferenc)

Budapest, 1952. szeptember 1. Oktató mutatja a sebváltó működését egy tanuló trolibuszvezetőnőnek a trolibuszvezető képzésen. MTI Fotó/Magyar Fotó

Oktató mutatja a sebváltó működését egy tanuló trolibuszvezetőnek a képzésen 1952. szeptember elsején (MTI-fotó/Magyar Fotó)

Budapest, 1952. szeptember 1. Trolibuszvezető képzésen résztvett nők állnak egy trolibusz előtt. MTI Fotó/Magyar Fotó

Tanulók a képzésen (MTI-fotó/Magyar Fotó)

Budapest, 1957. május 8. Egy motorkerékpár roncsa mellett helyszínelő rendőröket állnak körül a kíváncsiskodó járókelők a Magyar Ifjúság útja és az Izabella utca kereszteződésénél, ahol Varga Vendelné, a 76. sz. troli vezetője nem adta meg az elsőbbséget a Kocska Oszkár artista által vezetett Csepel motorkerékpárnak és így az a trolibusznak rohant. Komolyabb sérülés nem történt, csupán anyagi kár keletkezett. MTI Fotó: Pap Jenő

Egy motorkerékpár roncsa mellett helyszínelő rendőröket állnak körül a kíváncsiskodó járókelők a Magyar Ifjúság útja és az Izabella utca kereszteződésénél, 1957. május 8-án, ahol Varga Vendelné, a 76. sz. troli vezetője nem adta meg az elsőbbséget a Kocska Oszkár artista által vezetett Csepel motorkerékpárnak és így az a trolibusznak rohant. Komolyabb sérülés nem történt, csupán anyagi kár keletkezett (MTI-fotó: Pap Jenő)

Budapest, 1958. július 12. Sereg Éva kalauznő kipróbálja a jegyárusító asztalt, melyet a Damjanich pályaudvar műhelyében készítettek Karádi László mérnök terve alapján, jobbra Rajz Rezső, a Damjanich pályaudvar főművezetője áll. A Fővárosi Villamosvasút a kaluzülést öt trolibuszba szereltette be, ezek a kocsik kísérletképpen július 19-én állnak forgalomba a 71-es troli vonalán. MTI Fotó: Lajos György

Sereg Éva kalauznő kipróbálja a jegyárusító asztalt 1958. július 12-én, melyet a Damjanich pályaudvar műhelyében készítettek Karádi László mérnök terve alapján. Jobbra Rajz Rezső, a Damjanich pályaudvar főművezetője áll (MTI-fotó: Lajos György)

Budapest, 1958. július 19. Jegyet vesz egy asszony a trolibuszon a kalauznőtől. MTI Fotó: Lajos György

Jegyet vesz egy asszony a trolibuszon a kalauznőtől 1958. július 19-én (MTI-fotó: Lajos György)

Budapest, 1974. december 2. Magyar találmány a pótkocsis trolibusz. MTI Fotó: Reprodukció

A magyar találmány, a pótkocsis trolibusz Budapesten, 1974. december 2-án (MTI-fotó: Reprodukció)

Budapest, 1974. december 2. Az Ikarus 260T kísérleti, szóló (nem csuklós) trolibusza.  MTI Fotó: Fényes Tamás

Az Ikarus 260T kísérleti, szóló (nem csuklós) trolibusza 1974-ből (MTI-fotó: Fényes Tamás)

Budapest, 2002. január 9.  A BKV Rt. megrendelésére a székesfehérvári OBUS Kft. 15 új típusú, alacsony padlóvázas trolibuszt készít. A BKV Rt. Zách utcai telephelyén az eddig elkészült két új járművet készítik fel a tesztelésre, amely a 70-es és a 78-as vonalakon fog majd "vizsgázni". A képen: felkészítik az új járművet a próbafutásra. MTI Fotó: Tóth Gyula

A BKV Rt. megrendelésére a székesfehérvári OBUS Kft. 15 új típusú, alacsony padlóvázas trolibuszt készített. A BKV Rt. Zách utcai telephelyén a már elkészült két új járművet a tesztelésre készítették fel 2002 januárjában (MTI-fotó: Tóth Gyula)

Budapest, 2002. január 23.  Új típusú trolibuszokat vásárolt a Budapesti Közlekedési Vállalat Rt. Az első jármű forgalmi próbajáratát a 80-as trolibusz vonalán kezdték meg. A Székesfehérváron gyártott alacsony padlóvázas, korszerű elektronikával felszerelt buszok március végén váltják le a több évtizede közlekedő orosz gyártmányú trolikat. A képen: a Baross téren, a 412-es típusú trolibusz. MTI Fotó: Tóth Gyula

A Székesfehérváron gyártott alacsony padlóvázas, korszerű elektronikával felszerelt buszok 2002 márciusában váltották le a több évtizede közlekedő orosz gyártmányú trolikat. A képen: a Baross téren, a 412-es típusú trolibusz (MTI-fotó: Tóth Gyula)

Budapest, 2002. július 30. Tizenöt új trolibuszt állít üzembe a BKV Rt. a közeli napokban. Az Ikarus 412T típusú járművek a 20-25 éves ZIU9-es, szovjet gyártmányú trolik helyett közlekednek majd. Az első járművet július 30-án állították üzembe a 70-es vonalán. A képen: az új troli az Országház előtti Kossuth téren. MTI Fotó: Tóth Gyula

Az egyik Ikarus 412T típusú jármű az Országház előtt a Kossuth téren 2002. július 30-án azok közül, melyek a 20-25 éves ZIU9-es, szovjet gyártmányú trolikat váltották (MTI-fotó: Tóth Gyula)

Budapest, 2007. június 1. Az új Ganz-Skoda Trollino 12 típusú trolibusz, amely a nyár végén jelenik meg a BKV járműparkjában. A 26 ülő- és 88 állóhellyel rendelkező alacsonypadlós trolik akkumulátoraik révén felsővezeték nélkül is közlekedhetnek. A Ganz-Skoda Zrt. a járművek összeszerelését az Ikarus mátyásföldi telepén bérelt csarnokban végzi. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Az új Ganz-Skoda Trollino 12 típusú trolibusz, amely 2007 nyarán jelent meg a BKV járműparkjában. A 26 ülő- és 88 állóhellyel rendelkező alacsonypadlós trolik akkumulátoraik révén felső vezeték nélkül is közlekedhetnek (MTI-fotó: Koszticsák Szilárd)

Budapest, 2007. augusztus 27. Parkoló járművek Budapesten a BKV  kőbányai trolibuszgarázsában. MTI Fotó: H. Szabó Sándor

Parkoló járművek Budapesten a BKV kőbányai trolibuszgarázsában (MTI-fotó: H. Szabó Sándor)