Tojás, sonka, csoki – kiderült, mit és mennyiért vesznek a magyarok húsvétkor

| Szerző: Szatmári Noémi
A húsvéti időszak az év egyik legforgalmasabb vásárlási időszaka, amikor sonkából, édességből és tojásból is jelentősen nő a kereslet. A KSH friss adatai szerint a magyar vásárlók egyre tudatosabban döntenek: nemcsak az ár, hanem a minőség, a kiszerelés és az ár-érték arány is fontos szempont lett. Az árrésstop bevezetésével bizonyos alaptermékek ára stabilizálódni látszik, miközben a fogyasztói igények látványosan átalakulnak.

A nemrég bevezetett árrésstop olyan termékekre is kiterjed, amelyek népszerűek a húsvét időszakban. A kormányzati intézkedés érinti a tojás, a vaj, a finomliszt, a rétesliszt, és a kristálycukor árát is. A tavaly márciusi árakhoz képest a tojás drágult a legnagyobb mértékben: 2024-ben tíz darab tojás átlagára 637 forint volt, míg 2025-ben 923 forint – ismertette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a hirado.hu kérdésére. Az árfigyelő csütörtöki lekérdezése alapján viszont van, ahol már 720 forintért is be lehetett szerezni tíz darab tojást.

A húsvétkor tapasztalható növekvő kereslet miatt tovább emelkedhetne a tojás fogyasztói ára, azonban az árrésstop bevezetése után nem történt számottevő áremelés.

A KSH adatai szerint a magyarok döntő többsége vásárol sonkát húsvétra, de a csokoládé termékekre is kiemelkedően magas a kereslet.

Tavaly a magyar lakosság 90 százaléka fogyasztott sonkát, 75 százalék pedig csokoládényulat és csokoládé tojást is vásárolt.

A magyar háztartások 2024-ben átlagosan 28 ezer forintot költöttek el húsvétkor – írta lapunk kérdésére a KSH. Az adatokból az is kiderült, hogy a magyar vásárlók jóval többet költenek el a másik nagy ünnepünkkor. A decemberi nagybevásárlásra háztartásonként átlagosan 78 ezer forintot fordítottak tavaly.

Az ajándékozás már húsvét alkalmával is egyre népszerűbb. 2024-ben a magyarok családok 60 százaléka húsvétra is vásárolt ajándékot a szeretteinek – derült ki a KSH lapunknak megküldött felméréséből.

Forrás: KSH

Az olcsó, de jó minőségű termékeket keresik

A húsvét előtti napokban 80 százalékkal nő meg a kereslet a sonkatermékekre, míg a kötözött sonkák forgalma megtöbbszöröződik – számolt be közleményében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A magyar vásárlók a füstölt, főtt, és kötözött sonkát keresik, de jelentős igény mutatkozik a magasabb minőségű, hosszan érlelt termékekre is. A fogyasztói szokások a termékek minőségét tekintve nem változtak, de az árérzékenység már meghatározza a vásárlók döntéseit.

A vevők jobban odafigyelnek, hogy lehetőleg mindenből annyit vásároljanak, amennyit el is fogyasztanak. A tudatos vásárlói szokások növekedése miatt növekvő az igény van a kisebb kiszerelésű, akár 1 kilogramm alatti termékekre. A magyarok több mint kétharmada vásárol sonkát húsvétra.

A vásárlók árérzékenysége a húsvéti édességeknél is megmutatkozik. A Magyar Édességgyártók Szövetsége szerint a magyar fogyasztók az ünnepek alatt sem mondanak le az édességekről.

Húsvétkor az édességeladások jellemzően 15–20 százalékkal emelkednek az év többi részéhez képest.

A drágulás évek óta folyamatos, ezért a fogyasztók egyre inkább az ár-érték arányt helyezik előtérbe, egyre tudatosabban választva a saját márkás vagy a kedvezőbb árkategóriájú, de jó minőségű termékeket – jelezte közleményében a Magyar Édességgyártók Szövetsége. Mint írták, szinte garantálható, hogy húsvéti szezonban a tavalyinál drágábbak lesznek a csokoládék és az ünnepi édességek. Az áremelkedés a termelési költségek növekedése miatt tapasztalható.

Az ünnepek alatt a fogyasztók hajlandóak akár magasabb árat is megfizetni, ugyanakkor a többség a legjobb ár-érték arányú termékeket keresi – írja a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A szezonális édességek piacán a mennyiségi helyett a minőségre terelődött a hangsúly. Emellett sokaknak vált fontossá a csökkentett cukor- vagy sótartalom, a funkcionális összetevők hozzáadása, és a csomagolás.

A kiemelt kép: Shutterstock

Ajánljuk még