Továbbra is az Airbus fölényét jelzik az első negyedéves repülőgép-szállítási statisztikák: a páneurópai gyártó 142 darab polgári utasszállítót adott át megrendelőinek. Éves összevetésben ez 12 százalékos bővülést takar. Az egyetlen nagy rivális, az amerikai Boeing viszont csak 83 repülőgépet – köztük 66 darab MAX típusút – adott át a légitársaságoknak és a lízingcégeknek.

Egy évvel korábban még 130 repülőgép szerepelt az amerikai cég neve mellett. Márciusban is gyengén teljesített, miután a légügyi hatóság (FAA) által a sorozatos balesetek és gyártási anomáliák, hiányosságok miatt elrendelt szigorú vizsgálatok hátráltatták a 737 MAX-ok gyártását. A múlt hónapban emiatt csupán 29 repülő átadása valósult meg – közülük nyolc a MAX-okat januárban hivatalosan is rehabilitáló kínai légitársaságok flottáját gyarapította –, míg egy évvel korábban 64 gép került a megrendelőkhöz. A Boeing az első két hónapban 27-27 gépet szállított le.
Az FAA egyébként havi 38 darab Boeing 737 MAX gyártását engedélyezte a cégnek, amíg az minden részletre kiterjedően nem rendezi a felmerült repülésbiztonságot érintő problémákat.
A két repülőgépgyártó óriáscég között az új megrendeléseket tekintve is egyre szélesebbre nyílt az olló. Az Airbus az első negyedévben 170 gépre szóló új megrendelést vett föl, és egyetlen törlési igény sem érkezett hozzá.
Az összesítés tartalmazza az American Airlines 85 darab A321neo-ra, valamint a Korean Air 33 darab széles törzsű Airbus A350-esre leadott megrendelését, de még nincs benne a Japan Airlinesé, amely ugyanennek a típusnak a 42 darabos tételéről szól.
Ha ez hivatalossá válik, akkor majd a második negyedév statisztikáját fogja javítani. A jobbára interkontinentális járatokat teljesítő A350-es család tagjaira február végéig 59 légitársaságtól összesen 1240 gépre szóló megrendelés szerepel a nyilvántartásban.
Az Airbus már javában noszogatja a beszállítóit, kapcsoljanak nagyobb sebességre, hogy teljesíteni tudják az idei tervet, ami nyolcszáz repülőgép legyártásáról szól. A Boeing az első negyedévben 131 megrendelés kapott, az állomány azonban csak 126 darabbal gyarapodott, mivel öt gépről inkább lemondtak a megrendelők, minden bizonnyal az év eleji MAX-botrányokra hivatkozva.
Kapcsolódó tartalom
A Boeinget az American Airlines mentette meg a még nagyobb blamázstól. Az Egyesült Államok legnagyobb légitársasága 88 darab 737 MAX 10-est rendelt, a másik nagyobb, ismert megrendelés nyolc darab 777x-ről szól, amelyet az Ethiopian Airlines adott le. Mint arról a hirado.hu is beszámolt, ennek a légitársaságnak az egyik 737 MAX 8-as gépe zuhant le 157 fővel a fedélzetén 2019. március 10-én a kenyai főváros, Nairobi felé közeledve. A maláj utasszállító után ez volt fél éven belül a második légi katasztrófa a típussal, amelyet ezután évekre kivontak a forgalomból, míg a technikai hibát ki nem küszöbölték – olvasható a Világgazdaságban.
A kiemelt kép illusztráció: A Külgazdasági és Külügyminisztérium által vásárolt Airbus 330 típusú teherszállító repülőgép (MTI/Máthé Zoltán)