Fontos

Orbán Viktor Marokkóban tárgyal

A régió meghatározó központjává fejlesztheti a magyar állam a ferihegyi repülőteret

Napokon belül újra magyar kézbe kerülhet a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér visszavételéről. A légikikötőt 2005-ben adta el a Gyurcsány-kormány, ami így 19 év után kerül újra nemzeti tulajdonba. Szakértők szerint ez az üzlet számos előnnyel kecsegtethet. Így például a nyereséget nem egy külföldi vállalat, hanem a magyar állam könyvelheti el.

Kis túlzással egy tűt sem lehet lejteni a Liszt Ferenc repülőtér 2-es termináljában, annyian vannak nap mint nap. A legfrissebb adatok szerint csak márciusban hozzávetőleg 1,3 millió utast regisztrált a légikikötő mostani üzemeltetője, a Budapest Airport, ami 10 és fél százalékkal haladta meg a koronavírus-járvány előtti 2019-es rekordév azonos időszakát. Már most nagy biztonsággal ki lehet mondani, hogy 2024 sikerévként íródik be a legnagyobb magyar repülőtér történetébe, amely hamarosan tulajdonost vált.

Kapcsolódó tartalom

„A ferihegyi reptér visszakerül többségi állami tulajdonba” – jelentette be hétfőn az az Országgyűlésben Orbán Viktor miniszterelnök. A nemzetgazdasági miniszter pedig kedden, egy gazdasági tanácskozáson úgy fogalmazott: a közeljövőben aláírják az adásvételi szerződést.

Elemzők emlékeztetnek rá, hogy

a repülőteret üzemeltető cég, a Budapest Airport Zrt. visszavásárlása régóta húzódó ügy, amelyet a kormány stratégiai fontosságúnak minősített.

Már 2021-ben, az akkori hírek szerint több mint négymilliárd euróért már tettek is egy vételi ajánlatot, amit aztán a magas infláció és az ingatag világgazdasági helyzet miatt visszavontak. Aztán a kormány tavaly nyár végén újabb ajánlatot tett.

Kapcsolódó tartalom

Nagy Márton a vételárral kapcsolatban azt mondta: az eddig megjelent sajtóinformációkkal szemben előnyösebb megállapodást üthet nyélbe az állam.

Piaci szereplők szerint nem kizárt, hogy az eredeti árnak nagyjából a feléért köttetik meg a rendszerváltás utáni időszak legnagyobb üzlete.

A miniszter úgy fogalmazott: aláírt szerződés híján a vételárat nem tudja megerősíteni, a 80–20 százalékos arányú magyar–francia vásárlást viszont igen. Ez azt jelenti, hogy a Liszt Ferenc repülőteret üzemeltető vállalat 80 százalékát venné meg a magyar állam, 20 százaléka pedig a francia Vinci Airporthoz kerülne. A 80 százalékos állami részesedés ugyanakkor csak átmeneti lesz, az állami tulajdonú hányad egy katari befektető belépésével 51 százalékra olvad. A közel-keleti arab emírségből érkező befektető lehet egy újabb, a 3-as terminál megépítője.

A Matthias Corvinus Collegium gazdaságpolitikai műhelyének vezetője szerint bármennyit is kell majd vételárként kifizetni, ez az üzlet óriási előnyökkel kecsegtethet.

„Ez azt jelenti, hogy a magyar vagyon is növekedni fog, ez mindig jó egy országnak, hogy nem az adóssága nő, hanem a vagyonelemei nőnek. Segíti a gazdaság, a turizmus fejlődését, növekedését. Segíti a nemzetközi kereskedelemben a magasabb szinteknek az elérését. Ami aztán újabb beruházásokat hozhat Magyarországra, ezáltal növelve a foglalkoztatást, meg a GDP-t, és növelve az adóbevételt is” – fejtette ki Sebestyén Géza, az MCC gazdaságpolitikai műhelyének vezetője.

Kapcsolódó tartalom

A tranzakciót a száz százalékig állami tulajdonban lévő

Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.-n keresztül hajtják végre, amelynek számláján mintegy 700 milliárd forint gyűlt össze úgy, hogy az állam több pénzintézetben, illetve gazdasági társaságban meglévő tulajdonrészét értékesítette.

A Bank360 Csoport vezető elemzője, Tóth Levente szerint a repülőtér visszavételével megindulhatnak azok az az infrastrukturális fejlesztések, amelyekkel a Liszt Ferenc repülőtér a régió egyik meghatározó központjává válhat.

„A magyar állam szempontjából az a vásárlás lényege, hogy ezt egy stratégiai vagyonelemnek tartja. Olyannak, ami az egész gazdaságra kihat, és hogyha újra az ő tulajdonában lesz a reptér, akkor ez felgyorsíthat olyan közlekedési fejlesztéseket, amelyek az elmúlt évtizedben sorra, rendre mindig háttérbe szorultak. Tehát, például a Ferihegyi Gyorsvasút, vagy az autós közlekedésnek a korszerűsítése” – mondta Tóth Levente.

A piacot ismerő szakemberek szerint egy nagyon összetett vásárlásról van szó, ezt jól mutatja, hogy lesz tulajdonosi és finanszírozással kapcsolatos szerződés is.

A kiemelt kép illusztráció. A képen: a British Airways és az orosz Aeroflot légitársaság repülőgépei a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B termináljánál 2015-ben (Fotó: MTVA/Bizom./Jászai Csaba)

Ajánljuk még