Aktuális

BRFK: Rendőrök élesztettek újra egy idős nőt a budai rakparton

Mutatjuk, mivel bővül az online árfigyelő

Hamarosan tovább bővül az online árfigyelő. Január közepétől az ételallergiások által leggyakrabban fogyasztott laktóz- és gluténmentes termékek és a marhahús is bekerül az alkalmazásba. A Gazdasági Versenyhivatal szerint az árfigyelőnek köszönhetően folyamatosan csökkennek az árak, használatával pénzt és időt spórolhatnak a családok.

Az árak a tavaly júniusban bevezetett kötelező akciózásnak, de még inkább a júliusban elindult online árfigyelésnek köszönhetően folyamatosan csökkennek.

Leginkább emiatt

sikerült tavaly jelentősen visszaszorítani az inflációt.

A 2023-as adatok közül még a decemberi árindex nem ismert, de a folyamatok alakulását vizsgálva szinte borítékolható, hogy a mutatószám 6 százalék körül alakul. Az idei évre is nagyjából ilyen inflációval számol a kormány, de a jegybanki előrejelzés szerint ez akár 4 százalékra is lemehet.

Ebben is főszerepet játszhat az árfigyelő, amelyet az indulás óta folyamatosan fejlesztenek. A legutóbbi térképes boltszűrő funkció például jelentősen növelte a Gazdasági Versenyhivatal által működtetett rendszer népszerűségét, amit a kormányszóvivő korábbi nyilatkozata szerint szinte biztosra lehetett venni.

„A vásárlók az árfigyelő felületén látják a közelükben lévő boltokat, és rá tudnak szűrni az adott üzlet alacsony áraira. A kedvencek funkcióval pedig be tudják állítani azokat a boltokat, amelyeket leginkább szeretnének látni” – magyarázta Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő.

Ez a fejlesztés a szakemberek szerint a korábbinál is nagyobb versenyt indított el a boltok között. Ennek eredményeként a rendszerbe eredetileg bevont több mint 60 termékkategória többségében, 80 százalékában, átlagosan 6-7 százalékkal csökkentek az árak, de akadt olyan termék is, amelynél 20-30 százalékos volt az áresés. Az online árfigyelő eddigi sikerét azonban az mutatja be a legjobban, hogy

2022 decemberében még 45 százalékos volt az élelmiszer-infláció Magyarországon, ám ez tavaly ősszel már a hatodára csökkent.

„A rendszer hatvankét termékkategóriával indult meg, és mivel beváltotta a hozzáfűzött reményeket, ezért hamarosan újabb 18 termékkategóriával bővül” – mondta a Kossuth Rádióban a versenyhivatal kommunikációs vezetője. Az új termékek között megtalálhatók lesznek az ételallergiások által leggyakrabban fogyasztott laktóz- és gluténmentes árucikkek, de a marhahús is bekerül az online árfigyelő rendszerbe.

Horváth Bálint, a Gazdasági Versenyhivatal kommunikációs vezetője kifejtette, hogy

nagyjából hárommillióan élnek Magyarországon különböző élelmiszer-allergiával,

ők jellemzően csak glutén- és laktózmentes élelmiszereket tudnak fogyasztani, melyeknek most széles tárháza, köztük számos tejtermék és pékáru bekerül az online árfigyelő rendszerbe.

A szakember szerint ezeknél a termékeknél is elindul egy árverseny a boltok között, ami ugyancsak lejjebb nyomja az inflációt. Azt, hogy a családok szeretik az árfigyelőt, mi sem bizonyítja jobban, minthogy már több mint másfél millióan használták a rendszert az indulás óta.

Kiemelt kép: Árellenőrző alkalmazás egy mobiltelefonon (Fotó: MTI/Lakatos Péter)

Ajánljuk még