Időjárás

Jól indul a hét: napos, száraz időre számíthatunk

A kormány a leghatározottabban fellép a fogyasztók megtévesztése ellen, a családok védelme és az infláció csökkentése érdekében

A háború és a rendkívül káros brüsszeli szankciók az egekbe lökték az inflációt. A kormány a családok, a munkahelyek és a gazdaság védelme érdekében akciótervet dolgozott ki az infláció letörése és év végéig egy számjegyűre csökkentése érdekében – hívta fel a figyelmet hétfői közleményében a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM).

A kormány intézkedései hatékonyak és látványosak: januárban először megállították a szankciós inflációt, majd csökkenő pályára állították.

Az olyan lépéseknek köszönhetően, mint a kötelező akciózás vagy az online árfigyelő bevezetése, több mint 9 százalékpontot csökkenve már hetedik hónapja tart a szankciós infláció trendszerű mérséklődése. Ez élénkítheti a keresletet, ezzel is segítve a fogyasztás ismételt bővülését – emlékeztetett a GFM.

Bár az infláció határozottan csökken, a multik profitéhsége és az árspekuláció nem múlt el.

A multik amellett, hogy nagyobb mértékben emelik áraikat, mint azt a gazdaság indokolná, a magas árak miatt kieső fogyasztói keresletcsökkenést látva rejtett áremelésekkel vagy a minőség rejtett csökkentésével trükköznek annak érdekében, hogy tovább növeljék profitjukat.

Ezt a szakirodalom zsugorinflációnak (angolul „shrinkflation”) hívja, amely arra utal, hogy egy adott termék vagy szolgáltatás ára bár változatlan marad, csökken a kiszerelés mérete vagy akár romlik a termék vagy szolgáltatás minősége.

Kapcsolódó tartalom

Egy termék ára, ha a gyakorlatban nem változik, miközben kiszerelése a korábbi 100 grammról 90 grammra csökken, akkor valójában több mint 10 százalékos „áremelést” kell elszenvednie a fogyasztóknak – magyarázta közleményében a GFM.

Az árspekuláns multik viselkedésének eredménye tehát az lehet, hogy a fogyasztók a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért a megvásárolt termékekből, ezáltal jelentősen csökken a családok pénzének vásárlóértéke, sőt

az is előfordulhat, hogy rosszabb minőségű termékekhez jutnak hozzá, ami egészségügyi szempontból is kiemelt kockázat.

A zsugorinfláció különösen azért fogyasztóellenes, mert a multik kihasználják, hogy a vásárlóknak kevésbé tűnik fel a mennyiségi vagy minőségi változás a csomagolásokon, figyelmük többnyire az árcédulákra koncentrálódik.

A vásárlók megtévesztése ellen azonban a kormány a leghatározottabban fel fog lépni és megakadályozza, hogy a családokat – különösen ebben a nehéz gazdasági helyzetben – megkárosítsák – hangsúlyozta a GFM.

A kiemelt kép illusztráció.

Ajánljuk még