A külügyminiszter a kínai Tiencsinben rendezett Világgazdasági Fórumon készült, CNBC-nek adott interjúban rámutatott, hogy 865 milliárd eurós kereskedelmi forgalom van Kína és az Európai Unió között éves szinten, vagyis ezt a kapcsolatot nem lehetne megszakítani az európai gazdaság tönkretétele nélkül.
Nem is beszélve a tényről, hogy Magyarország nem úgy tekint Kínára, mintha fenyegetés vagy kockázat lenne. Ha pedig nem tekintünk egy országra kockázatként, akkor nincs értelme kockázatcsökkentésről beszélni – fogalmazott Szijjártó Péter.
A miniszter elmondta,
Magyarország úgy tekint Kínára, mint egy olyan országra, amellyel ha együttműködik, akkor sok előnye származhat belőle.
„Kína számunkra egy lehetőség, de szükségesség is egyszerre” – tette hozzá.
Szijjártó Péter az európai gazdaság gerincének nevezve, az autóipart arra hívta fel a figyelmet, hogy egy új iparág születik az autóipar forradalmával.
Kapcsolódó tartalom
Szijjártó Péter: A jelenlegi világgazdasági változások bizonyítják a keleti nyitás sikerét
Szijjártó Péter: Már az idei első hat hónapban több beruházás érkezett, mint a tavalyi rekordév egészében
Elmondta, az európai autóipari vállalatok nagyon jó elektromos autókat tudnak gyártani, de akkumulátorokat nem tudnak előállítani. Ezért a kínai és a nyugat-európai vállalatok együttműködése elengedhetetlen ahhoz, hogy az új európai ipar működőképes legyen – érvelt Szijjártó Péter.
A Magyarországra érkező kínai beruházásokról a külügyminiszter azt mondta, a nagy kínai beruházások, azért jönnek ide, mert a német autógyártók jelen vannak az országban.
„Tehát miközben a német külügyminiszter a kapcsolatok megszakításáról beszél, addig a német autógyártók vezetői rendszeresen felhívnak, hogy meggyőzzem a kínai beszállítókat, hogy jöjjenek Magyarországra”
– jegyezte meg a miniszter.
Szijjártó Péter szerint nagy a szakadék a politikai elképzelés és a valóság között, a kínai kapcsolatok megszakítása pedig megölné az európai gazdaságot, és nagyon káros lenne a német gazdaságra is.
Hozzátette:
Magyarország az egyetlen ország Kína és Németország mellett, ahol a három prémium német autógyártó jelen van, és ez vonzza az akkumulátorgyártókat.
Szijjártó Péter kitért arra is, hogy a CATL és az EVE Energy mellett Magyarország megegyezett két másik top 10-es kínai akkumulátorgyártóval is, amelyek hamarosan bejelentik beruházásaikat.
Ez azt jelenti, hogy idén Magyarország megduplázhatja a külföldi közvetlen tőkebefektetést tavalyhoz képest, mindezt úgy, hogy 2022 rekordév volt, amikor 6,5 milliárd eurónyi befektetés érkezett Magyarországra. Idén Magyarország eléri a 13 milliárd eurónyit a kínai akkumulátorgyártok miatt – tudatta a külgazdasági és külügyminiszter.