Aktuális

Ismét ballisztikus rakétát bocsátott fel Észak-Korea a Keleti-tenger irányában

Az Európában maradás ára: hatalmas támogatásokat akarnak kicsikarni a nagyvállalatok lobbistái

| Szerző: hirado.hu
Egymásnak adják a kilincset a lobbisták az európai döntéshozók irodáiban, miután kiderült, az Európai Unió kész beszállni abba a támogatási versenybe, melyet az Egyesült Államok indított el. A jelentős európai ipari szereplők elcsábítása elleni küzdelem részeként soha nem látott szubvenció előtt nyílt meg a lehetőség. Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy jó eséllyel a cégek a lehető legnagyobb előnyöket próbálják majd kihozni a helyzetből.

 

Jövő héten a tagállamok vezetői Brüsszelben tartanak uniós csúcstalálkozót, ahol arról tárgyalnak, hogyan lehetne versenyképesebbé tenni Európa gazdaságát. Kiemelt helyet kapnak majd a „jövő iparágai”, mint az elektromos autógyártás, az akkumulátorok és a megújuló energiaforrások, például a napelemek és a szélturbinák kapacitásainak kiépítése.

A Politico szerint ez tökéletes alkalom a nagyvállalatok számára, hogy fokozzák a támogatások és egyéb könnyítések iránti követeléseiket.

A multinacionális vállalatok ugyanis azzal fenyegetőznek, hogy máshová (elsősorban a bőkezű támogatásokat ígérő Egyesült Államokba) költöztetik termelésüket, de legalábbis elhalasztják a végleges beruházásokról szóló döntéseket, ami munkahelyek megszűnését, kieső adókat, valamint a globális gazdasági súly csökkenését eredményezheti az EU-nak.

A brüsszeli tisztviselők elégedetlenségüknek adtak hangot a jelenség okán. „Ezek a követelések egyre csak jönnek” – mondta egy uniós diplomata.

Néha elgondolkodunk: vajon jogosak ezek az aggodalmak, vagy a vállalatok csak kihasználják a pillanatot, és kipróbálják, meddig mehetnek el?

– tette hozzá.

Az első probléma az, hogy az amerikai kormányzat az inflációcsökkentő törvény (IRA) keretén belül nyújtott hatalmas kormányzati támogatási csomaggal számos nagy európai ipari szereplőt arra csábított, hogy fontolóra vegyék az Egyesült Államokba történő áttelepülést. Még a német autógyártás zászlóshajójának számító Volkswagen is így tett.

A második probléma, hogy az európai ipar egzisztenciális hanyatlásától való félelmek közepette a Biden reformjai elleni brüsszeli „visszavágás” a tagországok számára nagyobb mozgásteret biztosít arra, hogy fokozzák az állami támogatás mértékét, így a helyzet kezd globális támogatási versennyé válni, ami „minden lobbista álma” – véli a Politico.

Kapcsolódó tartalom

Fennáll ugyanakkor az a veszély is, hogy az erőfeszítések ellenére a vállalkozások mégis elköltöznek, miközben adófizetők hatalmas mennyiségű pénzét költik el arra, hogy maradásra bírják őket.

A lap példaként hozza a Tesla autógyárat, mely a 2010-es évek végén európai, úgynevezett giga-gyárának keresett megfelelő helyszínt, Németország, Hollandia és Belgium pedig nagy összegű támogatási ígéretekkel próbálta magához csábítani, most viszont úgy néz ki, hogy Elon Musk cége hosszú távon az Egyesült Államokban tartaná súlypontját.

Elon Musk, a Tesla Motors amerikai elektromosjármű-gyártó és a SpaceX amerikai űrkutatási magánvállalat vezérigazgatója nyilatkozik a sajtó képviselőinek a Tesla Gigafactory nevű gyárának építési területén a Berlin szomszédságában fekvő Grünheidében 2020. szeptember 3-án. (Fotó: MTI/EPA/Alexander Becer)

Megvizsgáljuk az ottani [mármint amerikai] lehetőségeket” – nyilatkozta Niklas Wahlberg, a Volvo Group partnerkapcsolatokért felelős alelnöke az új amerikai adókedvezmény-csomagról. Majd megjegyezte: „Ugyanakkor Európa is nagyon fontos számunkra. Szükségünk van arra, hogy Európa globálisan is megpróbáljon élen járni a zöld átállásban.

A lap szerint kínai cégek is részt vesznek a „játékban”. Bennfentes információk szerint a kínaiak számos jó kapcsolatokkal rendelkező európai lobbistát megkerestek, hogy járjon el az érdekükben uniós döntéshozóknál és a tagállamok kormányainak tagjai körében.

Csütörtökön az Európai Bizottság az ipari zöld megállapodás részeként felvázolta a Net Zero Industry Act című törvény tervezetét. A javaslat döntő fontosságú eleme, hogy

egy záradék keretében az uniós országok ugyanolyan mértékű támogatást nyújthatnak a vállalatoknak, mint amilyet azok külföldön kaphatnának – ezzel pedig az Egyesült Államokkal is felvehetnék a versenyt.

Kapcsolódó tartalom

Úgy tűnik, hogy az inflációcsökkentési törvény pontosan azt teszi, amitől mindenki tartott és amit kritizált: támogatási versenyt indít” – hangsúlyozta David Kleimann, a Bruegel agytröszt kereskedelmi szakértője. Kleimann pszichológiai játéknak nevezte az eljárást, rámutatva a német Volkswagen autógyártó fenyegetésére, miszerint megvárja az EU IRA támogatási programra adott válaszát, mielőtt döntene egy tervezett akkumulátorgyár helyszínéről.

Márkalogót rögzít az ID.3 elektromos autók egyikére egy dolgozó a Volkswagen (VW) zwickaui összeszerelőüzemében. (Fotó: MTI/EPA/Uwe Meinhold)

Az IRA feltételei olyan vonzóak, hogy Európa azt kockáztatja, hogy elveszíti a versenyt a milliárdos beruházásokért folytatott játszmában, amelyekről az elkövetkező hónapokban és években születik döntés” – jelentette ki Thomas Schmall, a Volkswagen igazgatótanácsának a technika területéért felelős tagja. Alig néhány nappal később már élen járt a VW többmilliárdos beruházásának bejelentésében Kanadában, ahol a termelés jogosult az IRA-támogatásra.

Kapcsolódó tartalom

Vannak, akik szerint nem szabad az EU-nak belemennie egy ilyen támogatási versenybe. „Európa nem nyithatja meg a támogatási zsilipeket” – fogalmazott Julia Poliscanova, a Transport & Environment nevű, tiszta közlekedésért kampányoló civil szervezet vezetője.

Holger Görg, a Kieli Világgazdasági Intézet (IfW) munkatársa arra figyelmeztetett, hogy a támogatásokkal való dobálózás nem fogja megváltoztatni a hosszú távú beruházási döntéseket. Más tényezőkre mutatott rá, mint például a piac mérete és potenciálja, a beszállítók földrajzi elhelyezkedése vagy a régió gazdasági és politikai stabilitása.

Eközben az európai multinacionális vállalatok ezeket a bejelentéseket arra is felhasználják, hogy nyomást gyakoroljanak az EU-ra vagy a nemzeti kormányokra – tette hozzá.

Kapcsolódó tartalom

A kiemelt kép illusztráció. (Fotó: EPA/Filip Singer)

Ajánljuk még