Időjárás

Megszűnik az éjszakai fagy, jön a köd – térképen mutatjuk a jövő heti időjárást

Szijjártó: A magyar gazdaság növekedése szempontjából kulcsfontosságú a vasúti közlekedés

A magyar gazdaság növekedése szempontjából kulcsfontosságú a vasúti közlekedés és szállítmányozás, ezért hatalmas előrelépés, hogy a magyar V-Híd Építő Zrt. biztosítóberendezéseket gyártó közös céget alapít a területen regionális piacvezető, cseh AZD Prahával — jelentette ki a tárca közleménye szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Budapesten.

A tárcavezető a többségi magyar tulajdonú V4SIL cégalapító ünnepségén üdvözölte a vegyesvállalat létrehozását, amely nem csupán munkahelyeket teremt, de gondoskodik majd a szakképzett utánpótlásról is. Beszédében hangsúlyozta, hogy a világ az elmúlt években válságról-válságra bukdácsolt, amelyekből le kell vonni a tanulságokat.

Szavai szerint az egyik ilyen a vasúti közlekedés és szállítmányozás felértékelődése, amit jól mutat, hogy míg a koronavírus-járvány alatt sok esetben megszakadtak a beszállítói láncok, a vasút „kifejezetten jól vizsgázott, válságállónak bizonyult, átment a stresszteszten”.

Miközben a szállítmányozás többi ágazata szenvedett, a vasúti szállítmányozás növekedni tudott

— mondta.

Szijjártó Péter arról számolt be, hogy az elmúlt években általában „a levetett és már karrierjük vége felé közeledő nyugati biztosítóberendezéseket” használták, ami hatalmas versenyhátrányt jelent, most viszont „létrejön az a szellemi, fizikai és pénzügyi kapacitás, amelynek segítségével a magunk erejéből át tudjuk adni a múltnak ezt a versenyhátrányt”.

Ez lehetőséget biztosít arra, hogy Magyarország kihasználja a mindabból fakadó előnyöket, hogy itt vagyunk Európa szívében, mind az észak-déli, mind a kelet-nyugati közlekedési folyosó közös metszéspontjában

— hangsúlyozta.

A közösen létrehozott társaságban feladat lesz a MÁV előírásainak megfelelő berendezések szoftver- és hardverelemeinek korszerűsítése, későbbiekben pedig gyártása. A cseh gyártó a kor legmodernebb szintjét képviselő rendszeréhez kapcsolódó technológiai transzfert is végrehajt a beruházás során, hogy megteremtse az alapjait a magyar piacra specializált berendezésnek.

A miniszter szerint az elmúlt időszak eseményei demonstrálták, hogy milyen kiszolgáltatottak azok az országok, amelyek nem tudják saját ellenőrzésük alatt tartani kritikus infrastruktúrájukat, márpedig ennek egyik legalapvetőbb része a vasúti közlekedés és szállítás.

Ennek kapcsán felhívta a figyelmet a biztosítóberendezések fontosságára, amelyekre nagy szükség van ahhoz, hogy

„a gyorsan fejlődő magyar vasúti hálózaton egyre növekvő és egyre erőteljesebb vasúti közlekedést rugalmasan, gyorsan és biztonságosan bocsássuk át”.

A magyar gazdaság jövőbeli növekedése szempontjából kulcsfontosságú, hogy a vasúti közlekedést gyorsan és biztonságosan, valamint menetrendszerűen lehetővé tevő biztosítóberendezések közül a legmodernebbeket alkalmazzuk” — közölte.

Végül pedig kitért a kedvező környezeti hatásokra is.

Amennyiben a közlekedés nagyobbik részét át tudjuk terelni a vasútra, akkor a környezetszennyezés egy jelentős forrását tudjuk kiiktatni

— szögezte le.

Sárváry István, a V-Híd Zrt. vezérigazgatója elmondta, a vállalat 2016-os megalapítása óta törekszik a vasútépítés egészét átfogó, a tervezéstől a kivitelezésen át a szállítmányozásig terjedő szolgáltatási lánc működtetésével piacvezetővé válni, ennek megvalósítása érdekében tesz egy újabb jelentős lépést az új vegyesvállalat.

Zdeněk Chrdle, az AZD Praha elnöke hangsúlyozta, számukra fontos a magyar piaci jelenlét. Kifejtette, cégük 100 százalékban cseh tulajban van, 2 ezer munkatársat foglalkoztat Csehországban és Szlovákiában.

Kiemelte,

az összetett és biztonságkritikus rendszerek működtetésében elengedhetetlen a megfelelően képzett szakemberek megléte, ezért saját oktatási központot működtetnek.

Mészáros Lőrinc, a V-Híd Zrt. tulajdonosa elmondta, a cseh partner nemcsak beszállítóként, hanem befektetőként és fejlesztőként jelenik meg, modern technológiát hoz Magyarországra. A vegyesvállalat létrehozása vasúttörténeti pillanat, eddig a vasúti biztosító berendezések piacán a nyugati cégek voltak jelen Magyarországon, a közös céggel a tervek szerint létrejön a első magyar, világszínvonalú biztosító berendezéseket gyártó üzem.

A Mészáros csoport közleménye szerint a V4SIL célkitűzéseinek megvalósításához további munkahelyeket teremt az országban, és gondoskodik a szakképzett munkaerő-utánpótlásról is a V-Híd Akadémia segítségével a Budapesti Műszaki Egyetemmel és az Óbudai Egyetemmel szorosan együttműködve.

Ajánljuk még