Időjárás

Megszűnik az éjszakai fagy, jön a köd – térképen mutatjuk a jövő heti időjárást

Benzinárstop: 13 hónap alatt 360 ezret spórolhatott egy átlagos magyar család

| Szerző: hirado.hu
Hatalmas összegeket hagyott a magyarok zsebében az üzemanyagárstop. A tavaly november 15-i bevezetése óta eltelt 13 hónapban egy átlagos magyar család 355 ezer forintot spórolhatott meg.

A Világgazdaság számítása szerint az üzemanyagárstop a tavaly november 15-i bevezetése óta eltelt majdnem 13 hónap alatt átlagosan

közel 360 ezer forintot hagyott az autót használó magyar háztartásoknál.

A nyilvántartásokból kiderül, hogy Magyarországon mintegy 2,4 millió háztartásban van személygépkocsi. A Központi Statisztikai Hivatal 2021-re vonatkozó kimutatása szerint az országban nagyjából négymillió autót tartanak nyilván. A két adat összevetéséből az következik, hogy egy háztartásra 1,6 kocsi jut. A Világgazdaság azt is figyelembe vette, hogy egy járművet havonta kétszer kell megtankolni, egy tankoláskor pedig 50 liter üzemanyag vételezését vette alapul. Tehát egy háztartásra vetítve 1,6 jármű esetében kell üzemanyagról gondoskodni havonta kétszer, összesen 100 liter erejéig. Most már csak a figyelembe vett árszintek rögzítése van hátra a modellből.

A kép illusztráció. (Fotó: Horváth Péter Gyula/hirado.hu)

Ebben segítségre volt a Tolls.eu, amely kontinensenként rögzíti mind a benzin, mind a gázolaj árát, így az európai országok árait is.

Ebből az adathalmazból kiderül, hogy 2021. november közepén, amikor Magyarországon 480 forintban rögzítették az üzemanyagok árát, a benzin és a dízel átlagos árszintje literenként 1,5 euró körül volt az Európai Unió többi tagállamában. Az eurót annak idején körülbelül 370 forinton jegyezték, vagyis tavaly november közepén már literenként 80 forintos árelőnyt élveztek a magyarországi kutakon tankolók. Az alkalmazott paraméterek február végéig nagyjából állandósultak.

Ezért a november–február időszakra azt kapjuk, hogy ebben a periódusban egy háztartás havi 75 ezer forintot adott ki üzemanyagra itthon, miközben ha külföldön kellett volna tankolnia, akkor ugyanez 90 ezer forint lett volna.

Így aztán november és február között egy hazai háztartás havonta 15 ezer forintot spórolt meg a hatósági árnak betudhatóan, három hónap alatt összesen 45 ezer forintot.

A tél végén aztán kirobbant az orosz–ukrán háború, az üzemanyagárak pedig kilőttek.

Március közepén a jellemző árszint már inkább 2 euró volt literenként. Az árfolyamban is voltak mozgások, de ekkor még nem nagyságrendiek, így a Világgazdaság továbbra is a 370-es váltással számolt.

Áprilisra az európai üzemanyagárszint korrigált, és az 1,8 eurós tartomány volt a jellemző.

A 480 forintos hatósági ár továbbra is elérhető volt, korlátozás nélkül.

Március–április között itthon egy háztartás változatlanul havi 75 ezer forintért tankolt, miközben ugyanez határon túl márciusban 120, áprilisban 100 ezer forint lett volna. A megtakarítás erre a két hónapra 70 ezer forint.

Májustól emelkedő és csökkenő trendek is voltak Európában a benzin és a dízel árában, de nem lövünk nagyon mellé, ha onnantól kezdve az 1,7 eurós átlagárat tekintjük bázisnak egészen mostanáig. Az árfolyam viszont elszállt, és tartósan a 400 forint fölötti tartományban ragadt. Voltak ettől alacsonyabb jegyzések is, mindenesetre méltányolható, ha az egyszerűség kedvéért májustól 400 forintos euróból indulunk ki.

Kapcsolódó tartalom

A május–december idővonalat viszont muszáj kettébontani, mivel itthon szigorítottak a benzinárstop szabályozásán: június végétől csak a magántulajdonú gépjárművek tankolhattak 480 forintért, a céges autók már nem. Az utóbbiak körét 800 ezer személykocsira becsülik, így négymillió helyett ekkortól már csak 3,2 millió autó volt jogosult a rezsicsökkentett üzemanyag megvásárlására.

A lényeg azonban, hogy májustól júliusig itthon változatlanul egységesen 75 ezer forint maradt a háztartások üzemanyag-kiadása, miközben külföldön ez 110 ezer forint lett volna. A megtakarítás havi 35 ezer forint.

Augusztustól december első hetéig, négy hónapon át ugyanez a mértékű kedvezmény volt realizálható, összesen 140 ezer forint, de már csak egy szűkebb, ám még így is tömegesnek tekinthető rétegnek.

A fentieket összesítve azt kapjuk, hogy

  • november és február között 45 ezer,
  • március és április között 70 ezer,
  • májustól júliusig 100 ezer,
  • augusztustól decemberig 140 ezer forint

maradt a hazai háztartásoknál, mert a kormány garantálta a 480 forintos üzemanyagárat. Ez összesen 355 ezer forint.

Amikor részben az ársapkának betudható okokból kialakult feszült üzemanyag-ellátási problémák miatt bosszankodunk, érdemes azt is észben tartani, hogy az intézkedés egy 13. havi átlagos nettó bért hagyott a zsebünkben.

Kapcsolódó tartalom

Mindez azt jelenti, hogy 2021 novembere és 2022 júliusa között (a már említett 1,6-es autószorzóval kalkulálva) 2,4 millió háztartásnál összesen 500 milliárd forintot hagyott a kormány, augusztustól decemberig pedig 2 millió háztartásnál még 280 milliárdot.

Az üzemanyagárstop végső számlája tehát majdnem 800 milliárd forint, ha úgy tetszik, ennyi benzinpénzt hagyott meg a háztartások kasszájában az ötödik Orbán-kormány.

Innen nézve komoly, már-már pótolhatatlan űrt hagy maga után a 480 forintos hatósági ár kivezetése.

Ajánljuk még