Emlékeztettek: az európai uniós szabályok szerinti kibocsátáscsökkentést megvalósító tagállamok a keletkező kvótatöbbletet értékesíthetik, így a klímavédelem terén jól teljesítő országok – mint például Magyarország is – többletforráshoz juthatnak a célok végrehajtásában.
Az államtitkár elmondta, hogy a kibocsátáscsökkentésre vonatkozó uniós kvótákat hazánk eddig is túlteljesítette, ezért köthették meg a megállapodást, amelynek értelmében a kibocsátáscsökkentésből származó kvótatöbbletét Magyarország Németország felé értékesíti – áll a közleményben. A kvóták az Európai Unió erőfeszítés-megosztási irányelve alapján a 2020 előtti teljesítésekből származnak.
Hozzátette: a kormány célja Magyarország teljes klímasemlegességének elérése 2050-ig, melyben fontos szerepet játszik a teljes szén-dioxid-kibocsátás ötödéért felelős közlekedési szektor zöldítése. Ezért a kabinet a Klíma- és természetvédelmi akciótervben foglaltaknak megfelelően támogatja az elektromos járművek elterjedését.
A közlekedésben használt megújuló energiaforrások részarányát illetően Magyarország már most a régióban a legjobban, az uniós átlag felett teljesít.
Az akcióterv részeként elindított Zöldbusz program a leginkább környezetszennyező buszok mielőbbi kivonásával a klímacélok elérése mellett a városi levegőminőség javítását és a zajszennyezés csökkentését is szolgálja, ugyanis az elektromos buszoknak köszönhetően minden egyes jármű után 800 fa szén-dioxid-megkötő kapacitása szabadul fel.
A programban országszerte eddig 79 buszt adtak át, és 139 tiszta és csendes jármű állami hozzájárulással ösztönzött beszerzéséről született döntés, ami a Németországgal megkötött kvótakereskedelmi megállapodást követően tovább bővülhet – áll a közleményben.
A kiemelt kép illusztráció.