logo

Műsorújság

Rendkívüli

Bombafenyegetés miatt riasztották a Magyar Honvédség Gripenjeit

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Hernádi Zsolt: Magyarországon nincs üzemanyag-probléma

| Szerző: hirado.hu
Magyarországon nincsen üzemanyag-probléma. Hatósági ár szabályozza az üzemanyag árát, 480 forintért minden személygépkocsit meg lehet tölteni. A MOL egészséges vállalat, pénzügyileg stabil, a mostani helyzettől nem fog megrendülni. A folyamatos kiszolgálás érdekében korlátozásokat nem vezetnek be – mondta az ATV Egyenes Beszéd című műsorában Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója.

A hatósági kiskereskedelmi árnak köszönhetően Magyarországon az emberek a kutaknál 480 forintért vehetik  az üzemanyagot, ugyanakkor a jelenlegi magas nemzetközi árak miatt ez veszteséget generál a benzinkutaknak.

Hernádi Zsolt elmondta: a kormány lecsökkentette a jövedéki adót és átmenetileg csökkentette a kötelező tárolási díjat is. E két adattal korrigált értékben kell látni, hogy a 717 forintos elméleti ár és a 480 forintos gyakorlati ár közötti különbség a MOL vesztesége.

„Ez egy kellemetlen dolog, amit túl kell élni. Senki sem tudja, hogy meddig tart a jelenlegi helyzet. A szomszédságunkban háború dúl, ilyenkor a pánikreakciók is sokkal erősebbek. A magyarországi maximált ár ráadásul ide vonzott egy markáns üzemanyagturizmust is. Nem csak külföldi személyautók, de a kamionok is nálunk tankolnak. A megnövekedett forgalmat azonban a magyarországi finomító-kapacitás ki tudja szolgálni. Ellátási problémák tehát nincsenek, inkább csak pillanatnyi, logisztikai nehézségek lehetnek”

– mondta Hernádi Zsolt. Hozzátéve, hogy a hatósági ár miatt sok kamionos is Magyarországon tankolja meg a járművét, ezért fogyhatnak ki a kutak, de ezek utántöltése gyors és folyamatos.

A MOL elnök-vezérigazgatója szerint jelenleg a korábban megkötött szerződéseknek megfelelő mennyiségű orosz kőolaj érkezik hazánkba a Barátság Kőolajvezetéken keresztül. A tárolók fel vannak töltve, ellátásbiztonsági problémák nincsenek. A MOL finomítói teljes egészében elláthatók délről is, az Adria vezetéken keresztül. A pozsonyi finomítóban azonban teljes egészében, a hazai finomítóban pedig 60 százalékban csak orosz kőolajat tudunk feldolgozni.

Hernádi Zsolt elmondta: kilencven napra elegendő stratégiai tartalék van Magyarországon, ez az európai szabályozásnak megfelelő. A hazai finomító 7 millió tonna nyersolaj-feldolgozói kapacitással rendelkezik. Ebből 4 millió tonna a Barátság Kőolajvezetéken keresztül érkezik, kétmillió tonna pedig délről. Ez orosz kőolaj. Egymillió tonnával a magyarországi és horvátországi kitermelés is hozzájárul a finomítókapacitás lekötéséhez. Ha leállna a Barátság Kőolajvezeték, akkor nagyobb mennyiséget kellene felhozni az Adriáról. Ehhez hajókat kell oda rendelni. Hernádi Zsolt az igazi problémát abban látja, hogy a háború következményeként egyre erőteljesebben szorítják arra a kőolajvállalatokat, hogy ne vegyenek orosz kőolajat. Vannak olyan cégek, amelyek ennek meg tudnak felelni. Közép-Európában azonban az orosz olajra kidolgozott technológia található.

A földgáz kapcsán Hernádi Zsolt elmondta: a horvátországi cseppfolyósított földgáz-feldolgozó kapacitása lényegesen kisebb a hazai igénynél. Közép-Európa tehát erőteljesen ki van szolgáltatva az orosz földgázszállításoknak, hiszen ha az kiesne, akkor nem tudnánk máshonnan pótolni.

Nógrád megyében már vannak olyan benzinkutak, amelyek tízliteres korlátozást vezettek be. Hernádi Zsolt szerint ezek lokális korlátozások, zömében az úgynevezett fehér-kutaknál, vagyis a hálózatba nem tartozó kutaknál fordulnak elő. Ellátatlanul azonban senki sem marad. A MOL kutakon csakis átmeneti ellátási problémák léphetnek fel. Az árkülönbség miatt Magyarország irányába leállt az import, de a szükséges mennyiség rendelkezésre áll, a finomítók dolgoznak, a folyamatos kiszolgálás érdekében tehát újabb korlátozásokat nem kell bevezetni.

A MOL elnök-vezérigazgatója kifejtette, hogy a mostani helyzet a MOL nyereségét nem befolyásolja érdemben. A Covid-alatti helyzet jelentősen nehezebb volt.

Hernádi Zsolt hangsúlyozta: Magyarországon nincs üzemanyag-probléma. Hatósági ár szabályozza az üzemanyag árát, 480 forintért minden személygépkocsit meg lehet tölteni. A MOL egészséges vállalat, pénzügyileg stabil, a mostani helyzettől nem fog megrendülni. A folyamatos kiszolgálás érdekében újabb korlátozásokat nem vezetünk be – mondta Hernádi Zsolt.

Ajánljuk még