logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Kétmilló alatt már nem kapni jó állapotú használt autót: 2022-ben sem lesz olcsó mulatság a kocsivásárlás

| Szerző: hirado.hu
Az előrejelzések szerint a tavalyi évhez hasonlóan idén tovább emelkedik a használt autók ára, ez alól pedig a korosabb járművek sem lesznek kivételek. A 10–15 éves járművekről elmondható, hogy kétmillió forint alatt már nem nagyon található jó állapotú darab. A hirado.hu arról kérdezte a szakértőket, vajon meddig emelkednek még a használtautók árai?

 

Az extrém áremelkedés több tényező együttes hatásának tudható be: a lassan két éve berobbant koronavírus-járvány alapjában véve megemelte az olcsóbb használt autók keresletét és árát, emellett a külföldi beszerzés is drágult. Ezt egyrészt az importban érkezettek nehézkesebb utaztatása és forgalomba helyezése, továbbá a szigorúbb környezetvédelmi normák bevezetése, valamint a forint gyengülése okozta.

Az autógyárakat sújtó chiphiány következtében az újautók termelése visszaesett, és várólisták alakultak ki. Ezek miatt új autó helyett a vásárlók többsége a fiatalabb használt autók között kezdett keresgélni. A többletkereslet árnövekedést idézett elő.

2020-ban a használtautók átlagos meghirdetett ára közel 25 százalékkal, 2019-ben pedig mintegy 50 százalékkal emelkedett.

Kapcsolódó tartalom

Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője lapunknak elmondta, hogy az oldalukon az átlagos hirdetési ár 2020-ban 2,8 millió forint volt, az elmúlt évben közel négymillió forintra emelkedett, ma pedig már 4,5 millió forint felett jár.

„Az átlagos hirdetési árat még egy jelentős tényező is hajtotta felfelé: az olcsó használt autók kereslete miatt a hirdetett autók átlagéletkora csökkent, a legolcsóbb, legidősebb használt autókat gyakorlatilag hirdetés nélkül el tudja adni bárki.

A 10–15 éves kategória 20 százalékos drágulást produkált, az eddigi 1,51 milliós átlagár mostanra 1,82 millió forintra emelkedett”

– fejtette ki Katona Mátyás.

„Valójában a tényleges árváltozás akár még ennél is magasabb lehetett, mivel a nagyobb kereslet miatt az eladói oldal készsége az alkura csökkent, vagyis kevesebbet, vagy egyáltalán semmit nem lehet lealkudni a meghirdetett árból” – mondta Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója a hirado.hu-nak.

Hiába a drágulás, a piac továbbra is csúcson pörög

A szakértők szerint az áremelkedés ellenére a vevői oldalról továbbra is tisztán érzékelhető a vásárlási hajlam. A vásárlók körében jobbára elfogadott az árnövekedés, aki mélyebben a zsebébe tud nyúlni, többet áldoz gépkocsira.

Természetesen van az a réteg, amelyik nem tud többet áldozni autóvásárlásra. Az ide tartozóknak az idősebb, rosszabb műszaki állapotú járművek közül kell választaniuk – mondta Halász Bertalan, aki rámutatott arra is, hogy életkori összetételben nem történt jelentős változás a behozott autók körében: az importált gépkocsik közel kétharmadának életkora meghaladja a 10 évet, és hazánkban legalább 15 éves az állomány mintegy 40 százaléka.

Milyen szélesre nyílnak a pénztárcák?

„Ameddig van kereslet, a kínálat pedig továbbra is nagyon korlátos, addig nem számíthatunk az árcsökkenésre. Mivel egyre több a vevő a használtautó-piacon, egyelőre – várhatóan még legalább egy évig – tart az áremelkedés, mindaddig, amíg az új autók piacán kínálati hiány van” – magyarázta Katona Mátyás.

Gondolhatnánk, hogy külföldről lehetne pótolni a hiányzó hazai mennyiséget, ez azonban a szakértők szerint azért nehézkes, mert

a külföldi piacokon ugyanúgy működik az áremelkedési spirál, így már ott sem könnyű megfelelő áron autót beszerezni.

Címlapfotón: A Fővárosi Autópiac használt autóit tisztogató kereskedő (Fotó: MTI/Kovács Tamás)

Ajánljuk még