×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!
×

Hivatalos: Hamarosan megkezdődnek a tárgyalások a Budapest Airport visszavásárlásáról

 

A kormány döntése alapján tárgyalások kezdődhetnek az üzemeltető cég többségi tulajdonrészének megszerzéséről, a meginduló folyamat koordinációjáért Palkovics László felel – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A reptér üzemeltető Budapest Airport minden idők legnehezebb évét zárta, vesztesége elérte a 110 millió eurót.

A gazdaság újraindításában jelentős szerep hárul a turizmus további fejlesztésére is. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a külföldről érkező vendégek legfontosabb belépőpontja, első benyomásaikat és a hazaúton utolsó élményeiket is többnyire itt szerzik hazánkról – áll a közleményben.

Az innovációs és technológiai miniszter a Magyar Közlönyben hamarosan megjelenő kormányhatározat szerint 2021. június 1-jétől kormánybiztosként látja el kapcsolódó feladatait.

A többségi tulajdon megszerzésének előkészítésére irányuló tárgyalásokon képviseli majd a magyar államot, amelynek nevében megteheti a szükséges, pénzügyi kötelezettségvállalással nem járó jognyilatkozatokat – áll a közleményben.

A Gyurcsány-kormány a nemzeti önrendelkezést csorbító sokadik lépésként 2005-ben engedte át egy külföldi vállalkozásnak a repülőtér üzemeltetését, és majdnem minden ebből származó bevételt.

Az értékesítésről mára egyértelműen bebizonyosodott, hogy ellentétes Magyarország stratégiai érdekeivel, és rendkívüli mértékben megnehezíti az utasok kiszolgálásának színvonalát emelő fejlesztéseket – írták.

Az ITM szerint a hazai versenyképesség javításához érdemben hozzájárulhatna, ha a magyar állam a legnagyobb hazai légikikötő működésében ismét tulajdonosként érvényesíthetné a gazdaság-, közlekedés- és turizmusfejlesztési, fenntarthatósági szempontokat.

Minden idők legnehezebb évét zárták

Minden idők legnehezebb évét zárta 2020-ban a Budapest Airport Zrt., de a finanszírozása stabil, likviditása folyamatosan biztosított - közölte a Liszt Ferenc Repülőteret működtető társaság pénteken.

A vállalat a 2020-as pénzügyi évet 110 millió euró veszteséggel fejezte be, az utasszámcsökkenés és a kapcsolódó szolgáltatások leállása nyomán a vállalat nettó árbevétele 118 millió euró volt, 65 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben

– közölték.

A nyilvánosan elérhető céginformációk alapján 2019-ben közel 333 millió euró árbevétel mellett 88 millió euró adózott profitot, 2018-ban 297 millió eurós árbevétel mellett 76 millió euró nyereséget ért el a Budapest Airport Zrt.

A repülőtér tőkeerős és hosszú távon elkötelezett tulajdonosai a 2019-ben realizált eredményt a Budapest Airport Zrt. válságkezelésére fordították, aminek köszönhetően a vállalat nagyrészt saját, illetve kisebb részben piaci alapú forrásokból finanszírozta a működését, miközben a drasztikusan lecsökkent árbevétel ellenére 81 millió euró értékben valósított meg fejlesztéseket 2020-ban – írták.

„Egy olyan év után, amikor világszerte számos légitársaság és repülőtér kapott jelentős állami támogatást a túléléshez, a Budapest Airportnak sikerült kizárólag saját forrásokkal átvészelnie a 2020-as esztendőt, és pénzügyileg jelenleg is rendkívül stabil. A járvány visszaszorulásával optimistán tekintünk a jövőbe; a fellendülés megindult, és megkezdtük az ehhez szükséges munkaerő toborzását. A repülőtér felkészült az idén nyáron várható mérsékelt forgalomra, és arra számítunk, hogy 2022 ismét mozgalmas, jelentős utasforgalmat hozó év lesz" – idézte a közlemény Chris Dinsdale-t, a Budapest Airport vezérigazgatóját.

A közlemény kiemeli: a légiközlekedési iparágat története legnagyobb kihívása elé állította a 2020-as év. A koronavírus-járvány olyan nem várt nehézségeket hozott a rekordokat döntögető 2019-es év után, amelyek minden, a szektorban működő vállalat pénzügyi beszámolóján súlyosan meglátszanak.

A Budapest Airport Zrt.-nél a Budapestről elérhető desztinációk száma 2019 végére elérte a 153-at, ami az eddigi legmagasabb szám volt, ez rekord utasszámot eredményezett, a Liszt Ferenc repülőteret 2019-ben 16,2 millióan használták.

Tavaly két hónapig folytatódott a növekedés, márciusban azonban az utasforgalom a koronavírus miatt több mint a felével csökkent, áprilisban pedig már 99,3 százalékos volt a visszaesés, éves szinten az utasforgalom a 2019-es szint 24 százalékát érte el.

Az utasszámcsökkenés hatását csökkentette a rekord cargo és bizonyos ingatlanhasznosítási bevételek, ami a repülőtér diverzifikációs stratégiájának erejét és jelentőségét mutatta - ismertették a közleményben.
Közölték azt is, hogy az üzemeltető az elmúlt két évben 167 millió euró értékben hajtott végre repülőtér-fejlesztést.