×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

A vakcina a járvány előtti szintre repítette a Wizz Airt

 

Emelkedik a fapados légitársaságok árfolyama a tőzsdéken, a Wizz Air papírjainak értéke már elérte a járvány előtti szintet. Úgy tűnik, az eddig bejelentett Covid-vakcinák hatására kezd visszaállni a légi közlekedésbe vetett bizalom. A tőzsdei elemző szerint azonban sok még a bizonytalansági tényező, ezért óvatosságra int.

Nagyon nehéz környezetben működnek most a légitársaságok világszerte. Mégis úgy tűnik, hogy Európában a befektetők képesek voltak különbséget tenni a „jó” és a „rossz” légitársaságok között – mondta a hirado.hu-nak Bukta Gábor, a Concorde Értékpapír Zrt. tőzsdei elemzője.

A Wizz Air részvényárfolyama 4684 pennyn kezdte kedden a kereskedést a londoni tőzsdén, ehhez hasonló szinten legutóbb a koronavírus világjárvánnyá válása előtt, február végén állt a légitársaság papírja, ami már akkor is történelmi csúcsot jelentett.

A tőzsdei elemző szerint

a fapados légitársaságok szárnyalásának egyik oka, hogy jelentős készpénztartalékkal rendelkeznek, amit rugalmasan használnak fel.

„A Wizz Air és a Ryanair is nagyon jó költségstruktúrával működik, ami páratlanná teszi őket az európai légi szektorban. Részben ennek tudható be, hogy a Wizz Airnek sikerült ledolgoznia a Covid által generált óriási, közel 60-65 százalékos esését” – mondta Bukta Gábor.

A szakértő ugyanakkor „abszolút meglepőnek” nevezte a diszkont  légitársaságok tőzsdei szárnyalását, ugyanis továbbra is nagy a bizonytalanság a szektorban.

„Az Eurocontrol adatai alapján a Wizz Air hétfőn a tavalyi kapacitásának mintegy 7-8 százalékával repült, tehát 92-93 százalékos volt a napi visszaesés. Novemberben eddig az látható, hogy nagyjából 75 százalékkal esett vissza a cég forgalma. Ez a visszaesés már súrolja azokat a szinteket, amiket áprilisban, a járvány kirobbanásakor láttunk”

– véli a tőzsdei elemző.

Arra a kérdésre, hogy ajánlaná-e a befektetőknek most a Wizz Air-részvények vásárlását, a szakember kifejtette: „Vannak olyan légitársaságok az európai légi közlekedési szektorban, amelyek jelentős növekedési potenciállal rendelkeznek, de a Wizz Air ebből a szempontból nem tartozik a különösen vonzó befektetési célpontok közé. Rengeteg a bizonytalanság, és a pozitívumokat már beárazta a piac, de ha ismét romlana a vírushelyzet, és újabb szigorításokra kerülne sor, az fokozná a kockázatokat.”

A Wizz Air mégis nyertese lehet az új helyzetnek

A piac részben árazta csak be a fapados légitársaságokat, de kétségtelen, hogy most úgy tűnik, hogy a Wizz Air nyertese lehet ennek a helyzetnek – mondta a hirado.hu-nak Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője.

A vállalat erősségei közé tartozik a költségstratégiája, rengeteg tartaléka van, és nem mellesleg folyamatosan figyeli a piaci réseket. Várható lesz egyfajta piaci átrendeződés is, lesznek olyan társaságok, amelyek megszűnnek, de ha világszerte feloldják a korlátozásokat, akkor az igazi eufória lesz az utazóknak, és azok a cégek, amik megmaradnak, nagyon megerősödnek majd. Ha beindulnak az utazások, akkor viszonylag gyorsan talpra tud majd állni az ágazat, de ez nem jövőre lesz, inkább úgy számolnak, hogy ez csak 2023-ra valósul meg – közölte az elemző.

Az eddig bejelentett vakcinák híre segíthet a társaságok újraindulásában – mondta megkeresésünkre Németh Dávid, a K & H Bank vezető elemzője, és hozzátette, hogy

a légitársaságoknál nagy volt az eladási nyomás, leállt a forgalom, de hosszabb távon remélni lehet, hogy a piac újraéled.

Ezzel kapcsolatban több szempontot is figyelembe lehet venni, az egyik ilyen, hogy a turisztikai, illetve az üzleti keresletben visszatérnek-e a járvány előtti szintek, illetve milyen piaci átrendeződések valósulnak meg a légi közlekedésben (egyesek piacot veszíthetnek, míg mások terjeszkedhetnek).

A február végén kitört járvány különösen rosszul érintette a légitársaságokat.

Európa piacvezető légi szállítója, a Lufthansa ötmilliárd eurót meghaladó veszteséget jelentett az év első kilenc hónapjáról.

November elején előrejelzésében a Wizz Air azzal számolt, hogy tavasztól újra megindulhat a forgalom növekedése. A társaság 1,6 milliárd euró szabad készpénzállománnyal rendelkezik, ha a teljes flottát le kell állítani, akkor 70 millió euróba kerül majd naponta a cég üzemeltetése. A társaság közölte: március 31-ig további 5 repülőgéppel 137 darabra emelkedik a flottában lévő Airbus A320-as gépek száma, és jövőre 159 darabos gépparkkal terveznek, jövő novemberig az összes új gép finanszírozása megoldott.