ITM: az emeletes vonatok a nagy forgalmú vonalakon üzemeltethetők gazdaságosan

 

Az emeletes motorvonatok a nagy forgalmú vonalakon üzemeltethetők gazdaságosan, nincs arra sem szándék, sem igény, hogy ezek a járművek minden vonalon közlekedjenek – közölte Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára Oláh Lajos (DK) országgyűlési képviselő írásos kérdésére.

Nagy forgalmú vonalakon üzemeltethetők gazdaságosan az emeletes motorvonatok. Nincs arra sem szándék, sem igény, hogy ezek a járművek minden vonalon közlekedjenek – közölte Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára Oláh Lajos (DK) országgyűlési képviselő írásos kérdésére. Az ellenzéki országgyűlési képviselő azt kérdezte, ki a felelős azért, hogy az újonnan beszerzett Stadler KISS motorvonatok jelenleg használhatatlanok több magyarországi pályaszakaszon?

Cseresnyés Péter a parlament honlapján szerdán közzétett válaszában kiemelte, hogy az uniós forrásból megvalósuló projekt előkészítése során a MÁV Zrt. megvizsgálta a MÁV-Start Zrt. által megjelölt, lehetséges üzemeltetési területként szóba jövő 12 vasútvonal infrastruktúrájának megfelelőségét. A vizsgálat mindössze egyetlen infrastruktúra szűk keresztmetszetét tárta fel. A Budapest Déli pályaudvar és Kelenföld közötti vonalszakaszon, a Kis-Gellért-hegyi alagútban – amelyet a Buda-Kanizsa vasútvonal részeként 1861 április 1-jén helyeztek üzemben és azóta többször átépítettek – a járművek ugyan elférnek, de a kocsi és a felsővezeték legközelebbi pontja között nincs meg az előírt távolság, az áthaladásuk így jelenleg nem biztosított – írja az ITM államtitkára.

Forgalmi és költség-haszon számítások alapján az eddig lehívott járművek a legforgalmasabb Budapest-Vác-Szob, és a Budapest-Cegléd-Szolnok elővárosi vasútvonalon közlekednek majd. A Kis-Gellért-hegyi alagutat magában foglaló viszonylaton a lehívott kontingens közlekedtetése egyelőre nem tervezett. Ha mégis ilyen döntés születik, akkor lehetőség van az emeletes motorvonatok kelenföldi indítására, vagy az alagút átalakítására, amelynek költsége a MÁV Zrt. becslése alapján 3,6-5,5 milliárd forint között alakulhat – írja válaszában Cseresnyés Péter államtitkár.

A MÁV-Start Zrt. 40 darab nagykapacitású, 600 férőhelyes elővárosi villamos motorvonat beszerzésére kötött keret-megállapodást a Magyarországon is gyártó telephellyel rendelkező Stadler Bussnang AG-val, a vasúttársaság ebből a keretből két eseti szerződés keretében eddig 19 járművet hívott le.