A BMW-gyár 250 milliárd forinttal emelheti a GDP szintjét

 

Az utóbbi idők egyik legjelentősebb híre volt a hazai autóipar számára a BMW bejelentése, miszerint Debrecen mellett egy négyszáz hektáros területen épít gyárat. A tervek szerint a termelés felfuttatása után, csaknem ezer alkalmazottal évente akár 150 ezer hagyományos és elektromos autó előállítására is alkalmas lesz az üzem. A hír nem csak a keleti országrész munkaerőpiacának ad nagy lehetőséget, hanem a magyar autóipari beszállítók számára is gyümölcsöző lehet.

A BMW bejelentése után elmondható, hogy az összes nagy német prémium autógyártó jelen van gyártási tevékenységgel hazánkban: a Mercedes Kecskeméten, az Audi pedig Győrben üzemeltet gyárat, a tevékenységük pedig a foglalkoztatás, az oktatás és a térség vonzereje szempontjából is pozitív. A beszállító vállalkozások legnagyobb hazai befektetőjeként – nem mellékesen – a beszállítói láncra is jelentős pozitív hatással lehet a beruházás – közölte a Széchenyi Tőkealap-kezelő.

Úgy vélik, a BMW gyár megjelenésével alapvetően tovább növekszik a hazai gazdaság egy szektor teljesítményétől való függése, a járműiparhoz kapcsolódó exporttevékenység ugyanis nagyjából negyven százalékra emelkedik. Ugyanakkor diverzifikálódik is ez a szegmens, hiszen a tervek szerint a hagyományos gépjárművek mellett a gyárban elektromos autókat is gyártanak majd.

Nagy lehetőség előtt állnak a beszállítók

A PwC Autóipari Beszállítói Felmérése szerint a hazai beszállítók 19 százaléka kizárólag magyarországi felhasználásra termel, 45 százalék legfőbb célpiaca pedig a környező országok, elsősorban Csehország és Szlovákia. Tavaly a magyar autóipar minden idők legmagasabb termelési értékét érte el 8038 milliárd forinttal. A régióban lévő autógyárak bővítése – leginkább az Audi és a Mercedes beruházásai – a hazai beszállítókat termelőkapacitás bővítésére ösztönözte, amely a BMW megjelenésével várthatóan folytatódik majd. A BMW a hagyományos autók mellett elektromos autókat is fog gyártani, ami hatással lehet majd a beszállítói értékláncra és módosíthatja az iparág szerkezetét.

A BMW számára eddig sem voltak ismeretlenek a hazai autóipari beszállítók: 2013-ban arról beszéltek, hogy mintegy ötven céggel dolgoznak folyamatosan együtt, akik közül negyven számít potenciális beszállítónak. A BMW szerint a mostani beszállítói kört a debreceni gyár megnyitása után is megtartják, hiszen a helyszínválasztásban többek között az is szerepet játszott, hogy ezek a beszállítók a keleti országrészben tevékenykednek.

Bővebben a témáról itt olvashat.