Jelentős mértékű kapacitáscsökkentésre készülhet a kínai acélipar a belső piac csökkenő felszívó ereje, valamint az Amerikai Egyesült Államokkal kirobbant kereskedelmi konfliktus miatt. Az Európai Unióban az Egyesült Államok piacáról a márciusban bevezetett védővámok következtében kiszorult – nemcsak Kínából származó – termékek dömpingszerű érkezésére számítanak, amely gyors és hatékony fellépést igényel a döntéshozók részéről – mutat rá a Carboferr Zrt.
A kínai vas- és acélszövetség friss iparági előrejelzése szerint a kínai gazdaság idei acélfelhasználásának növekedési üteme jelentős lassulásnak indulhat, mivel a tavaly mért 2,6 százalékos növekedési ütem várhatóan az egy százalékot sem éri el (0,8%) idén. A távol-keleti gazdaság acélfelhasználása 2017-ben érte el a csúcspontját 760 millió tonnával, a következő tíz évben viszont jelentős mértékű visszaesés várható, mivel az éves szintű felhasználás 650-750 millió tonna között ingadozhat. A csökkenés egyik oka az építőipar acélfelhasználásának idei, mindössze félszázalékos emelkedése a tavaly mért 2,3 százalékos növekedési ütem után, de a gép- és autóipar, valamint a vasútipar és a konténergyártás felszívó ereje is jelentősen mérsékelni fogja a termelést Kínában.
Az említett iparágak visszahúzó ereje mellett Amerika által, az országba importált különböző acélipari termékekre még márciusban kivetett és azóta életbe lépett 25 százalékos védővám is a gyártói kapacitások csökkentése felé ösztönözheti a kínai acélipart. A magas vám miatt egyébként már most áremelkedés tapasztalható Amerikában, például a hengerhuzal tonnánkénti ára 750 euró körül mozog, amely negyven százalékkal magasabb az európai áraknál.
Az igazán nagy vesztesek várhatóan a nagy gyártási kapacitással rendelkező vagy nyersanyagban gazdag országok lesznek
Fotó: MTI
Az Egyesült Államok és Kína között kirobbant kereskedelmi háborúnak azonban egy érdekes mellékhatása is lehet. „A drasztikus mértékű vámok nem is feltétlenül a kínai ipart érintik a legérzékenyebben. Az igazán nagy vesztesek várhatóan a nagy gyártási kapacitással rendelkező vagy nyersanyagban gazdag országok lesznek, mint például Brazília, Oroszország vagy India – mutatott rá Fazekas Roland, a Magyar Acél- és Fémkereskedők Egyesületének elnöke és a Carboferr Zrt. vezérigazgatója.
Bővebben a témáról itt olvashat.