Radikális reformra szorul a BKV buszos üzletága

| Szerző: Jezsó Ákos
Budapest úgy költött ötvenmilliárd forintot a rákosrendezői szeméttelep megvételére, hogy közben a tulajdonában lévő közlekedési vállalat pénzügyileg megroggyant, több tízmilliárdos adósságterhet görget maga előtt, autóbuszai pedig a rossz műszaki állapotuk miatt sorra gyulladnak ki. Almássy Kornél, a Budapest Műhely kutatási-elemzési vezetője szerint a BKV buszos üzletága radikális reformra szorul.

Vegyes képet mutat a BKV gépjárműüzletága, hiszen a veszteséges üzemegység tíz évnél jóval öregebb buszokat is üzemeltet, miközben a közlekedésszervező BKK-n keresztül szerződött külső buszszolgáltatók úgy tudnak nyereséget produkálni, hogy a gépjárműállományuk átlagéletkora tíz év körüli.

Éppen ezért a Főpolgármesteri Hivatalban át kéne gondolni, hogy hatékonyan működik-e a BKV buszos üzletága, s nem kellene-e átalakítani a buszüzletág megreformálásával a Budapest tömegközlekedését biztosító szervezeti rendszert

– mondta a hirado.hu megkeresésére Almássy Kornél, a Budapest Műhely kutatási-elemzési vezetője.

Mint ismert: Budapest Főváros Kormányhivatala mindenre kiterjedő részletes műszaki ellenőrzést végzett a BKV telephelyein azt követően, hogy a fővárosban néhány nap leforgása alatt négy autóbusz is kigyulladt.

A vizsgálat lesújtó végeredménnyel zárult: az ellenőrzött buszoknak csak huszonkét százaléka volt kifogásolhatatlan műszaki állapotban, több mint háromnegyedük esetében valamilyen műszaki szabálytalanságot találtak a kormányhivatal szakemberei.

Az ellenőrzés során az áttekintett budapesti buszpark ötödét azonnali hatállyal kitiltották a forgalomból, lévén, hogy a szakemberek életveszélyes állapotban találták. A buszpark 28 százalékánál sürgős javítást rendeltek el a kormányhivatal ellenőrei, akik a megvizsgált gépjárműállomány további 28 százalékát harminc napon belüli műszaki szemlére kötelezték.

A Sára Botond fővárosi főispán nevével fémjelzett állapotfelmérő jelentésből kitűnik, hogy a dokumentum a legjellemzőbb problémák között az olajszivárgást, a hibás fékrendszert, a rossz állapotú abroncsokat és futóműveket, valamint különböző utastér-hiányosságot említett. A jelentés azt is felrótta, hogy több járműből is hiányzik a kötelező biztonsági felszerelés, mint például a porral oltó készülék.

Sára Botond főispán közösségi oldalán kifejtette: „A járművek 22 százaléka alkalmatlan arra, hogy biztonsággal szállítson utasokat, és több mint felüknél is komoly hiányosságokra derült fény. Elenyésző kisebbségük volt csak kifogástalan állapotban.

Hozzátette:

a vizsgálat igazolja, hogy az utasbiztonság súlyosan veszélyeztetett, miközben a főváros hitelből tartja fenn a közösségi közlekedést.

Az ügyhöz szorosan kapcsolódik, hogy a több tízmilliárdos adósságterhet maga előtt görgető BKV-nak azóta nincs vezetője, hogy Karácsony Gergely menesztette a korrupciógyanús ügybe keveredett Bolla Tibort. De a BKV közlekedésszervező vállalatának, a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) sincs vezetője, miután a korábbi igazgatója, Walter Katalin belebukott a törvénytelen, s ezért gigabírságot kapott busztenderbotrányba, amit csak tetézett az Állami Számvevőszék szerint is szabálytalanul kifizetett tízmilliós prémiumok ügye.

Walter  Katalin bukása után derült ki, hogy a Flórián téri felüljáró felújítása a vártnál nemcsak hogy hosszabb ideig fog tartani, de még drágább is lesz, s emiatt a BKK és a kivitelező közötti szerződést módosítani kell. Mindezek után már csak hab a tortán, hogy a kormány által megvásárolt új, alacsony platójú villamosokat nem lehet az eredetileg tervezett útvonalon forgalomba állítani, mert a Városházán elfelejtették kiírni a közbeszerzést a szükséges pályafejlesztésekre.

A lángba boruló budapesti buszok kapcsán Karácsony Gergely főpolgármester hosszabb ideig hallgatott, majd a közösségi médián keresztül szólalt meg, s a felelősséget a kormányra tolta. Eszerint a BKV „mindennap ellenőrzi a forgalomba induló buszokat, ezeket időről időre a kormányhivatal is átvizsgálja. Mindenki azon dolgozik minden áldott nap, hogy garantáljuk az utazók biztonságát. Van napi vizsgálat, hetente biztonságtechnikai vizsgálat, negyedéves szemle és évente hatósági vizsgálat”. Hozzátette: „Min múlik a buszok folyamatos cseréje? Hát azon, van-e erre pénze a városnak. Hogy buszok vásárlására, bérlésére tudjuk költeni a forrásainkat, vagy elveszi azokat a kormány. Ezen múlik” – írta Karácsony Gergely egy Facebook-posztban.

A főpolgármester bejegyzésére rögvest válaszolt Szentkirályi Alexandra, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője: „A főpanaszmester, aki soha semmiért nem felel, most épp a sorozatos busztüzek és a BKV kapcsán hárítja a felelősségét. Egy csuklós busz százmillió forint. Rákosrendező árából 500 buszt tudott volna venni a főváros. Talán nem szeméttelepre kellett volna költeni a pénzt.” Hozzátette: „Magyar Péter lapít, a városvezetés másra mutogat, az utasok pedig életveszélyben vannak a lángoló buszokon. Ez a rövid helyzetkép a Karácsony–Tisza vezette Budapesten. Ilyen Tarlós István főpolgármestersége idejében elképzelhetetlen lett volna!” Szentkirályi szerint a „városvezetés hanyagsága nem veszélyeztetheti a budapestiek testi épségét”.

Kiemelt kép forrása: Facebook/Szentkirályi Alexandra

Ajánljuk még