Beszakadt az egyik budapesti Duna-híd járdája

| Szerző: Jezsó Ákos
Miközben a fizetésképtelenség határára jutott Budapest súlyos milliókat herdált el az LMBTQ-közösségek budapesti seregszemléjére, szép csöndben beszakadt az egyik legfontosabb fővárosi Duna-híd gyalogjárdája, életveszélyessé téve az átkelést.

Életveszélyes helyzetbe került a Csepelt és Pesterzsébetet a Ráckevei- (Soroksári- Duna-ág fölött összekötő Gubacsi híd déli oldalán végigfutó gyalogút és az az alatti hídszerkezet, lévén hogy a folyami átkelőnek beszakadt az egyik járdaeleme. A Telex beszámolója szerint tegnap este a hídon közlekedő gyalogosok vették észre, hogy a pesterzsébeti hídfőhöz közel megroggyant a burkolat.

Az 1924-ben épült híd hazánk egyik legfontosabb vasúti átkelője, hiszen ezen keresztül jut ki Csepelről a szabadkikötő áruforgalma. A folyami átkelőt utoljára csaknem három évtizede, 1997-ben újították fel. Azóta olyan rossz műszaki állapotba került, hogy öt évvel ezelőtt, 2020-ban, az akkor már közel százesztendős hídon radikális forgalomcsillapító intézkedéseket kellett bevezetni. Ennek keretében a vasúti szerelvények a hídon mindössze óránkénti öt kilométeres sebességgel haladhatnak át, a tengelyterhelés pedig nem érheti el a 18 tonnát. A radikális sebességcsökkentő rendelkezés betartása érdekében a hídra még vasúti sebességmérőket is telepítettek, hogy ellenőrizni tudják, elég lassan haladnak-e a tehervonatok.

A híd felújítását hosszú évek óta halogatják. A polgári kormányzat 2017 márciusában bejelentette, hogy bruttó 9,9 milliárd forintból megkezdi a munkálatokat, ez azonban elmaradt.

Kőrösi Koppány, a Budapest Műhely alapítója és kutatási-elemzési igazgatója a hirado.hu-nak elmondta: a közelben állami beruházással épül a déli körvasút hídja, amely majd a Gubacsi híd vasúti forgalmát is át fogja venni. Hozzátette: a Gubacsi híd közútkezelője a Budapest Közút. Kőrösi Koppány szerint a cég felelőssége, hogy a hídon ne szakadjon be a járda. A szakember szerint a politikai felelősséget mindezért egyrészt a Budapest közútját felügyelő fővárosi testületnek, a Vitézy Dávid által elnökölt klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési szakbizottságnak, másrészt pedig a jelenleg békésen vakációzó Karácsony Gergely főpolgármesternek kell viselnie.

Nem ez az első eset, hogy Budapest városvezetőinek meggyűlt a baja a dunai hidakkal. A Karácsony Gergely vezette főváros legutóbb a Lánchíd felújítási munkálatai kapcsán sem tudta elkerülni a gondatlanság kritikáját.

Ismert: amikor Karácsony Gergely átvette hivatali elődjétől, Tarlós Istvántól a város vezetését, már mindenre kiterjedően elő volt készítve a Lánchíd felújításának ügye. Karácsonyék azonban mégis behúzták a kéziféket.

Arra hivatkozva írtak ki új tendert, hogy majd alacsonyabb árat fognak elérni. Pont a fordítottja történt. Az új közbeszerzést a korábbi győztes, vagyis az A-Híd Zrt. nyerte el, ám a végszámla közel ötmilliárd forinttal nagyobb összegről szólt, mint amit Tarlós István jóváhagyott.

A korábbi városvezetés által megálmodott teljes projekt 35 milliárd forintba került volna. A Karácsony-féle kivitelezést valóban „csak” 27 milliárd forintért végezték el, csakhogy a Tarlós-féle közbeszerzés jóval gazdagabb volt, tartalmazta például a Széchenyi tér és a Váralagút felújítását is. Ha csak a híd költségeit vetjük egymás mellé, akkor azt látjuk, hogy Tarlósnál 21,8 milliárd forintba került volna, míg a Karácsonyék által 2020. december 18-án elfogadott pályázatban már 26,75 milliárdos árban egyeztek meg.

Kiemelt kép: A Gubacsi híd a soroksári Duna-ágban (Fotó: MTI/Sarkadi János)

Ajánljuk még