A jegybank elnöke kifejtette, az első csapás: „Központi visszaélésszűrő rendszert indítunk, amely a mesterséges intelligencia segítségével a másodperc tört része alatt, még a teljesítés előtt megvizsgálja az utalásokat, és értesítést küld, ha gyanút érzékel.”
„A júliusban induló új rendszer komoly előrelépést hozhat a csalások megakadályozásában”
– tette hozzá.
A tervezett második csapás: „Elvárjuk, hogy a bankok az eddigieknél jóval aktívabban vegyenek részt a visszaélések kivédésében – a bankoknak azonnal és teljeskörűen végre kell hajtaniuk azokat az ajánlásokat, amelyeket a visszaélések megelőzése érdekében rögzítettünk.” A harmadik csapás értelmében nemcsak elvárják, hanem célzott vizsgálatokkal ellenőrizni is fogják, hogy a bankok minden tőlük elvárható intézkedést megtesznek-e a csalások visszaszorítása érdekében. A negyedik csapás értelmében törvénymódosítást kezdeményeznek az ügyfelek védelme érdekében.
„Javasoljuk, hogy a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a bankok viseljék a kárt minden olyan esetben, amikor nem alkalmaztak megfelelő ügyfél-hitelesítést”
– jelentette ki Varga Mihály. „Ahogyan javasoljuk kiterjeszteni a bankok kárfelelősségét azokra az esetekre is, amikor az ügyfelet a bank nevében bírják rá a fizetés kezdeményezésére” – tette hozzá.
„És végül az ötödik csapás: tájékoztató kampányt indítunk a visszaélési kockázatokról és a megelőzési lehetőségekről a banki ügyfelek részére”
– mondta, majd azzal zárta a videót: „A Magyar Nemzeti Bank vezetése a jövőben is határozott választ fog adni minden olyan kockázatra, amely a magyar pénzügyi rendszert és annak ügyfeleit érinti.”
Kiemelt kép: A Magyar Nemzeti Bank (MNB) megújult Szabadság téri székháza (Fotó: MTI/Hegedüs Róbert)