A lap kifejti, ez az 56,3 milliárd forintnyi bírság sokkal magasabb az egy évvel korábbi – akkor szintén rekordot jelentő – 30 milliárd forint körüli összegnél. A járművezetőknek postán kiküldött és helyben kiszabott bírságok száma is minden korábbinál magasabb volt.
Az ORFK közlése szerint „2024-ben az objektív felelősség alapján kiszabott bírságok száma összesen 961 256 darab, ebből a gyorshajtás miatti ügyek száma 807 018 darab, míg a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 20. paragrafusába tartozó sebességtúllépés miatti ügyek száma 51 558 darab volt”.
Ez így együtt 858 576 gyorshajtásos bírság. Átlagosan minden egyes nap 2352 gyorshajtást rögzítettek a rendőrök tavaly.
Ennek egyik fő oka a sebességmérő eszközök számának növelése évről évre, és itt nem csak a járművek tempóját mérő traffipaxokról van szó. Országszerte terjednek az egyik magyar rendőrségi vezető ötlete nyomán létrejött traffiboxok, amelyek olyan fehér dobozok, melyek nem minden esetben tartalmaznak működő traffipaxot is. Közben a sebességmérő műszerek száma is növekedik.
A készülékek beszerzése és szaporodása mellett a jogalkotó többször, összességében jelentősen megemelte a bírságok összegét is az elmúlt másfél évben. A Magyar Közlönyben tavaly júliusban tett bejelentés alapján 2024. augusztus 16-tól minimum 50 ezer forintra bírságolják a gyorshajtókat.
Mivel az objektív felelősség hatáskörébe sorolt gyorshajtások bírságtétele annak bevezetése, 2008. május 1-je óta sávos, így továbbra is eltérő tételekkel számolhatnak az autósok.
Az egyes tételek így változtak:
- 58 500 helyett 70 000,
- 78 000 helyett 100 000,
- 117 000 helyet 140 000,
- 169 000 helyett 210 000,
- valamint 260 000 helyett 312 000 forint.
A kiszabható legnagyobb büntetésnél is óriási ugrás következett be 2024-ben: az eredetileg 300 ezer, majd – a 2023-as emeléssel – 390 ezer után tavaly augusztustól 468 ezer forintra nőtt az összeg.
Kapcsolódó tartalom
A kiemelt kép illusztráció. (Fotó: MTI/ Sóki Tamás)