A BKK-rendészet január elsején indult el, amely a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóságának (FÖRI) részeként működik. Az új egység Vitézy Dávid javaslatára jött létre azzal a céllal, hogy a budapesti tömegközlekedésen utazók biztonságérzetét növeljék. Az eredeti tervek szerint a BKK-rendészeti egység 200 főből állt volna, de Karácsony Gergely főpolgármester Budapest pénzügyi nehézségeire hivatkozva 75 főre csökkentette a keretet. A Főpolgármesteri Hivatal nemrég a hirado.hu megkeresésére árulta el, hogy a BKK-rendészet jelenleg csak 41 fővel rendelkezik, amit folyamatosan próbálnak feltölteni.
A Fővárosi Önkormányzat közlekedési és városfejlesztési bizottságának hétfői ülésén Vitézy Dávid több módosító javaslatot is benyújtott a BKK-rendészettel kapcsolatban. Az eseményen elhangzottakból az is kiderült, hogy nemcsak az új egység létszámhiánya problémás, a BudapestGO-alkalmazásból egy rendkívül fontos funkció is kimaradhat. Az ígéretek szerint az applikáció március végén újul meg, azonban az utasok csak hívás útján riaszthatják a BKK-rendészeket.
A chatalapú bejelentés megvalósítását már vizsgálja a főváros, miközben az utasok egyre nagyobb számban igénylik a funkciót. Incidens vagy agresszív utas esetén csak nagyon nehezen vagy szinte egyáltalán nem lenne kivitelezhető a hívás. Ráadásul a telefonos bejelentés a siketnémák és a külföldi állampolgárok segítségkérését is bonyolítja.
„Ahogy elindult a BKK-rendészet, egyre több utas jelezte, hogy a BudapestGO-alkalmazásban egy chatfunkcióra is szükség lenne. Ha egy illuminált, randalírozó, veszélyes alak van a járműben, és valaki bejelentené, hogy rendészetre van szüksége, akkor ezt csendes módon, egy chaten keresztül sokkal biztonságosabban megtehetné. Sajnos a FÖRI vezetője ezzel nem értett egyet, tehát az intézményi ellenállás továbbra is látszik” – fejtette ki a hirado.hu-nak Vitézy Dávid.
A politikus szerint a chatfunkció létrehozása alapvetően Karácsony Gergely főpolgármester döntésén múlik.
„A főváros ott lassítja és nehezíti a megvalósítást, ahol csak lehet. Ellenszélben küzdök a BKK-rendészetért, félsikereink vannak, de nem adjuk fel”
– hangsúlyozta Vitézy Dávid.
Hozzátette, hogy a chatfunkciót már a Fővárosi Közgyűlés októberi alakuló ülésén is felvetette, ám a közgyűlés Karácsony Gergely javaslatára leszavazta az ötletet. „Az indok az volt, hogy túl sokba kerülne a funkció fejlesztése, illetve hogy túl sokan írnának, amit nem szeretnének. Számomra egyik sem volt egy igazán meggyőző érv.” A politikus tisztában van vele, hogy a fejlesztés időigényes, viszont mindenképp szerette volna elérni, hogy elinduljon a munka és a tervezés.
Vitézy Dávid az sem tartja elfogadhatónak, hogy a BKK-rendészet jelenlegi létszámával 15-30 perc is lehet, mire a riasztási helyszínre kiérkezik az egység. „A BKK-rendészet létszámát haladéktalanul fel kell tölteni. Javasoltam, hogy a rendészek egy része a BKK zavarelhárító autóival is közlekedhessenek, mert így gyorsan ki tudnának érni a város bármely pontjára. Még ezért is küzdünk, hogy megvalósuljon” – ismertette a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője.
Kiemelt kép: Közterület-felügyelő Budapesten (Fotó: Facebook/Budapesti Közlekedési Központ)