A karácsonyi meglepetések csomagolásakor általában ügyel az ember arra, hogy eltüntesse a termék árát, ám
arra mindenképp érdemes figyelni, hogy a vásárlást dokumentáló bizonylatot, a blokkot, nyugtát e-számlát és a jótállási jegyet megőrizzük.
A legjobb szándék ellenére is előfordulhat, hogy olyan könyvet veszünk, ami már ott van a megajándékozott polcán, vagy rossz méretű ruhát választunk, esetleg egyszerre több embertől kapja ugyanazt az ajándékot. Az is előfordulhat, hogy az árucikk sérült, hibás, illetve nem működik, utóbbi esetén jótállási, szavatossági igényeket érvényesíthetünk. Ilyenkor az üzlet köteles a terméket megjavíttatni, kicserélni vagy visszafizetni az árát.

Amennyiben a bolt nem tartja be ezeket az előírásokat, panasszal a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhatunk, a vitás ügyek esetén pedig a békéltető testületi eljárást célszerű választani.
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének közlése szerint a „nekem ez a szín mégsem tetszik” vagy a „kettőt hozott a Jézuska” típusú termékeket, tehát a hibátlan árukat Magyarországon a boltoknak nem kötelező visszavenniük. Ilyenkor általában a kereskedő jóindulatán és üzletpolitikáján múlik, mi lesz a félresikerült ajándék sorsa.
Ugyan nem kötelező, de a boltok, áruházak általában önkéntesen biztosítanak levásárlási vagy cserelehetőséget a karácsonyi vásárlási dömpinget követő időszakban.
Online vásárlás esetén egyértelműbb a helyzet, hiszen a jótállási, szavatossági igények intézése mellett a webáruházak két hétig a hibátlan árucikkeket is kötelesek visszavenni, de csak az átvételtől számított 14 napon belül.
A kiemelt kép illusztráció.