Magyarországon is egyre több a vita arról, milyen módon lehetne javítani a közlekedési szabályokat az idősek körében – hívta fel a figyelmet Kapitány Tibor. Hozzátette:
„A legutóbbi KSH-felmérés szerint a 65 év feletti korosztály okozza a legtöbb személyi sérüléssel járó balesetet.”
Az adatok alapján 2024 első fél évében 6523 személyi sérüléssel járó baleset történt Magyarországon, ebből 996-ot 65 év felettiek okoztak. Ez a szám kiemelkedően magas, és jóval meghaladja a fiatalabb korosztályok által okozott balesetek számát.
Kapcsolódó tartalom
Kapitány Tibor szerint jelenleg Magyarországon az orvosok határozzák meg, hogy az idősek alkalmasak-e a vezetésre, azonban ez sok esetben nem elégséges. „Az orvos a rendelőben csak az alapvető fizikai állapotot tudja felmérni, de azt nem, hogy az illető hogyan vezet a forgalomban. Ezért fontos lenne bevonni közlekedési szakembereket, akik akár egy 20 perces felmérés során meg tudják állapítani, hogy az idősebb vezető alkalmas-e a vezetésre” – magyarázta.
Számos országban szigorúbb szabályokat alkalmaznak az idősek vezetési engedélyeinek meghosszabbítására. Van, ahol a 70 év feletti sofőröknek külön engedélyt kell kérniük a vezetéshez. „Érdemes lenne megfontolni, hogy Magyarországon is sűrűbb vizsgálatokhoz kössük a jogosítvány megújítását” – mondta Kapitány Tibor. Az autósiskola vezetője szerint a családoknak is nagyobb szerepet kellene vállalniuk: „A legnagyobb felelősség a családé, hiszen ők látják legjobban, hogy idős hozzátartozójuk még biztonságosan tud-e vezetni.”
Kapcsolódó tartalom
Milyen jövőbeli változásokra lenne szükség?
Kapitány Tibor hangsúlyozta, hogy a jelenlegi rendszer nem elégséges. Szerinte egyes országokhoz hasonlóan Magyarországon is szükség lenne arra, hogy a 65 év feletti vezetők rendszeresen közlekedési szakemberek felmérésén vegyenek részt. „Ez nem azt jelenti, hogy meg akarjuk vonni az idősektől a vezetés lehetőségét, hanem hogy biztosítsuk, hogy akik az utakon vannak, azok valóban alkalmasak is erre” – tette hozzá.
Az autós iskola vezetője elmondta: „A közlekedési szabályok módosítása nem egyszerű folyamat, de mindenképpen szükség van rá, hogy csökkentsük a balesetek számát, és biztonságosabbá tegyük az utakat.” Az idősek közlekedési biztonsága egy olyan kihívás, amely közös erőfeszítést igényel az orvosok, a családok és a közlekedési szakemberek részéről is.
A kiemelt kép illusztráció.