„Az otthonban élő látássérültek közül van, aki pedagógus, van, aki jogász, és van, aki szakács lett” – sorolta Békeffy Magdolna, a Fehér Anna Nővér Látássérülteket Támogató Alapítvány elnöke. A Vakok Boldog Batthyány-Strattmann László Katolikus Szociális Intézményében több mint hatvan gyermeket és húsz felnőttet segítenek mindennapi életükben és fejlődésükben. Ennek az otthonnak a munkáját támogatja az alapítvány, amely többek között rendszeresen szervez kirándulásokat az otthon lakóinak, és egyházi ünnepeken, például húsvétkor és karácsonykor ajándékokkal lepi meg őket.
„Az otthon gyermekeit támogatjuk azzal, hogy az alapítvány egyéni eszközöket is vásárol a látássérültek számára, például számítógépeket és speciális segédeszközöket, valamint nyári táborokat szervezünk az otthon lakóinak és dolgozóinak”
– folytatta az elnök, aki orvosként maga is dolgozott az intézményben.
Barbara Bush is segített
Az alapítvány névadója, Fehér Anna nővér is látássérült volt, és egész életét a hátrányos helyzetű emberek segítésének szentelte. Gyógypedagógiát végzett, és a felsővízivárosi Szent Anna-plébánián kezdett foglalkozni a rászorulókkal. Később az elnök, idősebb George Bush volt amerikai elnök felesége, Barbara Bush segítségével kapott egy elhagyatott állami épületet a Mátyás király úton, amelynek az építkezésében is szerepet vállalt.
„Anna nővér szinte mindent maga csinált, az épületet a saját kezével újította fel, és a haláláig ott élt az általa befogadott emberekkel. Az otthonban főzött, tanította a gyerekeket, és a hét minden napján jelen volt. Ezt a szellemiséget szeretnénk az alapítvány révén továbbvinni”
– mesélte Békeffy Magdolna.
Díjat is alapítottak az emlékére, a Fehér Anna nővér gyermekeiért díjjal azokat a pedagógusokat tüntetik ki, akik életüket a hátrányos helyzetű emberek támogatásának szentelték. Idén Kárpáti Zoltánné kapta, aki már 28 éve dolgozik az intézményben.
Legyenek sikeresek
„Előtte kizárólag mozgássérültekkel dolgoztam, de itt, ahol halmozottan hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozunk, sokkal összetettebb a feladat” – mondta a hirado.hu-nak a díjazott, majd hozzátette, hogy a pedagógusok feladatai túlmutatnak a tanításon. Ő maga is sokszor munkaideje előtt segít a gyerekeknek az öltözködésben, fésülködésben vagy akár a reggeli fogmosásban.
Kapcsolódó tartalom
Hasonlóképpen fontos munkát végez Hegedüs Norina is, aki a Fehér Anna nővér gyógypedagógiai díj elismertje lett. Hegedüs a Lónyay Utcai Református Gimnáziumban nyolc éve segíti látássérült és más (például tanulási) nehézségekkel küzdő diákok beilleszkedését az iskolai közösségbe.
„A célom az, hogy a gyerekekben kialakuljon az önállóság és a motiváció, hogy higgyenek magukban, és lássák, hogy képesek megvalósítani a céljaikat”
– mondta. Munkájának egyik legfontosabb része a tanulók önbizalmának erősítése, ami hosszú távon segíti őket abban, hogy nehézségeiket leküzdve sikeresek legyenek.
Kárpáti Zoltánné mesélt egy vak diákról, aki az otthonban megrendezett tollbamondás versenyt hibátlan írással nyerte meg. „Ez az ember ma már felnőttként zeneszerző és kántor egy templomban” – tette hozzá büszkén.
Hegedüs Norina egyik tanítványa szintén fogyatékossággal élő barátaival együtt saját kézműves vállalkozást indított.
„Webshopon keresztül kínálják a portékájukat. Én segítek nekik, természetesen bevétel teljes mértékben az övék” – mesélte. Emellett egy másik tanítványáról is beszélt, aki egy év közös munka után már pozitív erősségeket tudott leírni magáról, amit korábban egyáltalán nem tudott. „A személyiségfejlesztés legalább olyan fontos, mint a tanulás, mert ha valaki nem értékeli saját képességeit, nem mer majd új feladatokba vágni a jövőben” – tette hozzá Hegedüs Norina.
Egyenrangúként kezelik
„Szeretet és türelem, ez a két legfontosabb” – mondta Kárpáti Zoltánné arra a kérdésre, hogy mik egy jó pedagógus legfontosabb tulajdonságai. Szerinte elengedhetetlen, hogy minden hátrányos helyzetű gyermek mellett legyen egy gyógypedagógus, aki személyre szabott figyelmet biztosít számukra.
„Az otthonban élő gyerekek is élni szeretnének, vásárolni mennének, felfedeznék a várost, de ehhez egy pedagógus segítségére van szükségük”
– mondta Kárpáti Zoltánné.
Hegedüs Norina a pályaválasztás előtti önkénteskedés fontosságát emelte ki. „A leendő pedagógusoknak fontos kipróbálniuk magukat önkéntesként, hogy megtapasztalják, készen állnak-e hosszú távon is a sérült gyermekek segítésére” – mondta. Kiemelte, hogy a pedagógusok csak akkor tudnak igazán jó munkát végezni, ha a sérülteket egyenrangúként kezelik, nem pedig sajnálattal.
„Az a cél, hogy az ember ne csak a fogyatékosságot lássa, hanem az embert is, akinek ugyanúgy vannak vágyai, céljai, érdeklődési körei”
– hangsúlyozta.
Kapcsolódó tartalom
És mit tehet a hétköznapokban az, aki nem végzett gyógypedagógiát? Mindkét pedagógus szerint a segítés egyik legfontosabb eleme, hogy az emberek mindig kérdezzék meg, miben segíthetnek, és próbálják megérteni a másik helyzetét. Hegedüs Norina szerint pedig különösen fontos, hogy a látássérültekkel való beszélgetéskor ne csak a vakságukról beszéljenek. „Sok gyerekben ott van a csak azért is megmutatom hozzáállás, és ez pozitív tulajdonsággá tud alakulni, ha támogató környezetben vannak.”
A Fehér Anna nővér gyógypedagógiai díj átadási ünnepségéréről készült galéria a képre kattintva tekinthető meg.
Kiemelt kép: Látássérültek a Szent Anna-plébánián (Fotó: Vermes Tibor)